"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Socialt arbete IV, 30 hp

Engelskt namn: Social Work IV

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2009-09-06 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA012

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakulteten, 2008-05-23

Reviderad av: Samhällsvetenskapliga fakulteten, 2009-04-24

Innehåll

Moment A Ledarskap och organisation i socialt arbete, 7,5 högskolepoäng Leadership and organisation in social work, 7,5 credits (ECTS) Momentet fokuserar på ledarskapets innehåll och villkor för socialt arbete samt den organisatoriska kontext inom vilken arbetet äger rum. En central fråga i momentet är vad det innebär att leda verksamheter i så kallade människovårdande organisationer. Aktuella teman i momentet gällande organisationsteori är; legitimitet, kultur, makt och anpassning till omvärldens krav och förväntningar. Ledarskapsteorier behandlas med särskild utgångspunkt i frågor om relation, kommunikation, etik och professionalism samt vilket betydelse dessa faktorer har för att skapa förutsättningar vid t ex förändring och lärande. Av särskild betydelse i detta sammanhang är hur och när samverkan aktualiseras inom socialt arbete. I momentet ska studenten erhålla en övergripande kännedom om arbetsrättens centrala regelverk och de rättigheter och skyldigheter som finns för arbetsgivare- och arbetstagare. Momentet är övningsbaserat, vilket innebär att studenten ges praktiska möjligheter till personlig utveckling och ett kritiskt tänkande genom att reflektera och diskutera relationen mellan organisation, ledarskap, lagarbete och praktiskt socialt arbete. Moment B Handlingsstrategier i socialt arbete I, 15 högskolepoäng Casework Strategies in Social Work I, 15 credits (ECTS) Moment innehåller tre delmoment där varje delmoment examineras enskilt. De tre delmomenten har följande innehåll: (1) Förebyggande socialt arbete samt samarbete med andra yrkesgrupper, myndigheter och organisationer. (2) Socialt arbete med individ och familj med fokus på motiverande, stödjande och identitetsstärkande arbetssätt samt familje- och nätverksinriktat arbete. (3) Handläggning, dokumentation och genomförande inom olika verksamhetsområden i socialt arbete. Kunskap om och förståelse för myndighetsutövningens komplexa villkor med fokus på rättssäkerhet, integritet, kommunikation och kvalitet. Moment C Handlingsstrategier i socialt arbete II, 7,5 högskolepoäng Casework Strategies in Social Work II, 7,5 credits (ECTS) Moment innehåller två delmoment där varje delmoment examineras enskilt. De två delmomenten har följande innehåll: (1) Socialt arbete med personer med psykiska funktionshinder. (2) Omsorgsinriktade och behandlande verksamhetsformer inom offentligt och privaträttsligt organiserat socialt arbete.

Förväntade studieresultat

Termin 4 handlar om ledarskapets innehåll och villkor i socialt arbete samt de organisatoriska förutsättningarna. Därtill behandlas under terminen olika handlingsstrategier i socialt arbete, såsom: förebyggande arbete, stödjande arbete, handläggning, myndighetsutövning, arbete med personer med psykiska funktionshinder samt omsorgsinriktade och behandlande verksamhetsformer. Kursen delas in i tre moment: Ledning och organisation i socialt arbete, Handlingsstrategier i socialt arbete I och Handlingsstrategier i socialt arbete. Utöver detta kursinnehåll ska studenten kunna - kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang - ha insikt om att socionomens handlingar får konsekvenser i människors liv - argumentera för sitt ställningstagande - ha medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar - reflektera över sambandet mellan teori och praktik i klient/brukare-socionom relationen - reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation För att nå dessa mål återfinns fyra utbildningsteman genomgående i utbildningen: Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), Personlig och Professionell Utveckling (PPU) samt Vetenskaplig Utveckling (VU). I termin 4 konkretiseras ovanstående utbildningsteman på följande sätt. Studenten ska ha: PM - kunskap om psykisk ohälsa ur ett migrations- och etnicitetsperspektiv - ha fördjupad kunskap om socialt arbetes interventioner i krissituationer med ett sensitivitetsperspektiv - ha förvärvat kunskaper om hur olika handlingar i socialt arbete är könsbärande/kulturbärande praktiker och vilka konsekvenser detta kan få ur ett mångfalds-/jämställdhetsperspektiv - insikt om särskilda krav och villkor i samband med myndighetsutövning PPU - provat på olika sätt att utföra professionella samtal - visat djupare förståelse om sin personliga och professionella utveckling i form av styrkor och svagheter VU - självständigt söka fram minst 1 referee-bedömd internationell vetenskaplig artikel i varje moment - muntligen och/eller skriftligen redovisa artikelns faktainnehåll, samt kritiskt granska artikelns vetenskapliga ansats - redovisa vilka databaser och sökord som använts, samt hur många träffar litteratursökningarna gett - föreslå hur teorier eller forskningsresultat i artikeln skulle kunna omsättas användas i det sociala arbetets praktik och forskning. - göra en kunskapsöversikt baserad på internationell vetenskaplig kunskap (på minst 1 sida) i anslutning till det område som studeras i det självständiga arbetet PK - kunna skilja på presentation och föredragningar - ha kännedom om vad det innebär att leda lärande kunskap om professionalism i relation till klienter, politiker, chefer och media Moment A Studenten ska efter avslutat moment ha uppvisat - kunskaper om organisations- och ledarskapsteorier med relevans för socialt arbete - förmåga att identifiera arbetsrättsliga problem samt att föra en enklare juridisk argumentation - förmåga att identifiera olika faktorer av betydelse för en god psykosocial arbetsmiljö - förståelse för hur lärande påverkas av ledarskap och organisering - förståelse för vad samverkan är samt vilken betydelse det får för ledare, medarbetare och klienter - färdigheter i samtalsmetodik genom att delta/leda ett samtal. - kunskaper om arbetsrättslig lagstiftning gällande Lagen om anställningsskydd (LAS), Medbestämmandelagen (MBL), Arbetsmiljölagen (AmL) och Diskrimineringslagen Moment B Studenten ska efter avslutat moment: I delmoment 1 - vara förtrogen med preventivt socialt arbete, - kunna redogöra för sammanhang och bakomliggande faktorer till våld i offentliga rummet och våld i nära relationer, - kunna redogöra för sammanhang och bakomliggande faktorer till missbruk och kriminalitet, - kunna arbeta i samarbetsprojekt med andra yrkesgrupper, - visa förtrogenhet med sociallagstiftningen och sekretesslagen, - insikt om särskilda krav och villkor i samband med myndighetsutövning I delmoment 2 - kunna diskutera sina färdigheter i att leda samtal i en myndighetsutövande situation. - kunna definiera steg till vidare utveckling av egna färdigheter. I delmoment 3 - uppvisa grundläggande färdighet i att planera och dokumentera socialt arbete med professionellt förhållningssätt. - kunna handlägga enskilda ärenden på ett rättssäkert sätt samt tillämpa offentlighets- och sekretesslagstiftningen inom socialtjänst och angränsande områden. - kunna beskriva och argumentera för professionella ställningstaganden i frågor som rör myndighetsutövning. Moment C Studenten ska efter avslutat moment: I delmoment 1 - visa grundläggande kunskap om behov och livssituation hos personer med psykiskt funktionshinder samt om psykosocialt arbetssätt I delmoment 2 - visa kompetens att integrera momentets kunskaper genom att i projektform skapa en omsorgsinriktad eller behandlande verksamhetsform inom offentligt eller privaträttsligt organiserat socialt arbete.

Behörighetskrav

Univ: Genomgått termin 1 och 2 med minst 45 godkända hp samt genomgått termin 3.

Undervisningens upplägg

Moment A* Undervisningen baseras på olika pedagogiska former som föreläsningar, seminarium, färdighetsövningar och studentpresentationer. Studenten ska i samband med examinationsuppgiften söka, bearbeta och redovisa referee-bedömd vetenskaplig artikel av relevans för momentet. I momentet ingår tillfällen för studenterna att delta och/eller leda samtal. Studenten kommer i momentet i kontakt med konkreta verktyg som kan användas för förändringsarbete inom socialt arbete. Dessutom ges studenten regelbunden möjlighet till reflektion över studentens eget kunskapsinhämtande. Moment B Undervisningen baseras på föreläsningar, samarbetsprojekt, projektarbeten, färdighetsövningar, seminarier och redovisningar utifrån de varierade arbetsuppgifter som socialarbetare möter. Studenten skall under de olika delmomenten skaffa sig kunskap för att självständigt och i grupp tillämpa olika förhållningssätt beroende på den målgrupp eller det arbetsområde som fokuseras. Studenten får i de två inledande delmomenten arbeta med preventiva och stödjande metoder motverka våld, missbruk och kriminalitet. Man prövar samarbete med andra yrkesgrupper och genomför ett stödjande samtal. I det tredje delmomentet fördjupas myndighetsutövning och de juridiska handlingsutrymmen som finns för kvalitetssäkrad handläggning, dokumentation och genomförande. Utifrån tematiseringar varvas seminarier, muntliga och skriftliga redovisningar samt en skriftlig tentamen. Moment C Undervisningen baseras på föreläsningar, samarbetsprojekt, projektarbeten, färdighetsövningar, seminarier och redovisningar utifrån de varierade arbetsuppgifter som socialarbetare möter. Studenten skall under de olika delmomenten skaffa sig kunskap för att självständigt och i grupp tillämpa olika förhållningssätt beroende på den målgrupp eller det arbetsområde som fokuseras. Det första delmomentet inriktas på socialpsykiatriska arbetssätt med målgrupper med psykiska funktionshinder. I det andra delmomentet får studenten omsätta sina kunskaper och sina kompetenser genom att i grupp konstruera en fiktiv omsorgsinriktad eller behandlande verksamhet. Fokus läggs på både projekten/verksamheternas innehåll och de pedagogiska inslagen i upplägg och redovisning.

Examination

Moment A För att bli godkänd på momentet krävs: • Fördjupningsuppgift Studenterna ska i par genomföra en intervju med en organisationsmedlem och göra en skriftlig analys som kopplas till kurslitteraturen. • Övningar Olika övningar genomförs som mäter studenternas personliga kompetens i förmågan att välja medvetna strategier gällande ledarskap och organisering. • Seminarium Studenterna deltar aktivt vid momentets seminarier där stor vikt läggs vid studenternas förmåga att ta ställning och argumentera i olika situationer. Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former. Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i momentet vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Betyg på kursen (terminen) sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. Moment B För att bli godkänd på momentet krävs: Delmoment 1 • Deltagande i caseövningar, seminarier och gruppuppgifter: Studenten ska delta i caseövningar för att uppvisa förmåga till problemlösning och samarbete i preventivt socialt arbete. Genom deltagande i seminarier examineras förståelsen för teoretiska, praktiska och juridiska problemställningar som behandlar våld, missbruk och kriminalitet. Delmoment 2 • Deltagande i caseövningar och samtalsövningar: Studenten ska delta i caseövningar dels för att träna sin förmåga at utifrån en myndighetsutövande position möta individer och familjer i en utsatt situation och dels för att få tillfälle att aktivt och självständigt reflektera över sina färdigheter samt definiera hur dessa kan vidareutvecklas Delmoment 3 • Deltagande i gruppuppgift, granskning och seminarium: Studenten ska i en liten arbetsgrupp genomföra, granska och seminariebehandla en dokumentation i form av en social utredning. • Individuell skriftlig tentamen: Studentens kunskap om aktuell lagstiftning relevant för myndighetsutövning inom social verksamhet och förmågan att reflektera över tillämpningen examineras genom individuell skriftlig tentamen. Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former. Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i momentet vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Betyg på kursen (terminen) sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. Moment C För att bli godkänd på momentet krävs: Delmoment 1 • Deltagande i caseövningar: Studenten ska delta i caseövningar för att uppvisa grundläggande kunskap om behov och livssituation hos personer med psykiskt funktionshinder samt om psykosocialt arbetssätt. Examination: För att bli godkänd på delmoment 1 krävs • Aktivt deltagande i seminarier Vilket innebär att vara förberedd genom att t ex skriftligt ha reflekterat över en fråga som skall diskuteras på seminariet, kunna redogöra för en text, redovisa ett arbete, delta i diskussionen etc • Skriftlig tentamen Momentet innehåller en skriftlig examination där teorier, perspektiv och begrepp relateras till konkreta situationer. Den skriftliga tentamen genomförs enskilt. Hela kursens innehåll, dvs föreläsningar, seminarier och litteratur ligger till grund för examinationen. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Alla ingående delar i momentet skall ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Delmoment 2 • Deltagande i projektarbete med granskning och redovisning: Studentens förmåga att tillämpa relevanta kunskaper för att planera en tänkt verksamhet med inriktning mot social omsorg eller behandling inom offentligt eller privaträttsligt organiserat socialt arbete examineras genom deltagande i projektarbete som ska presenteras och redovisas. Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former. Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i momentet vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Betyg på kursen (terminen) sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända.

Övriga föreskrifter

TILLGODORÄKNANDE Prövas i varje enskilt fall.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.