Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Institutionsstyrelsen för socialt arbete, 2007-12-21
Innehåll
Kursens mål är att ge grundläggande kunskap om villkor, möjligheter och hinder i arbetslivet för personer med funktionsnedsättning. I kursen behandlas den välfärds- och arbetsmarknadspolitiska dimensionen och olika former av stödinsatser. Vidare fokuseras på betydelsen av olika aktörer, såsom organisationer och professioner samt samverkan mellan dessa aktörer, i förmedlandet av olika stödinsatser.
Förväntade studieresultat
Efter avslutade kurs skall studenterna:
tillägnat sig grundläggande kunskaper om villkor i arbetslivet för personer med funktions-nedsättning
kunna identifiera handikappskapande processer i arbetslivet
tillägnat sig grundläggande kunskap om samt kunna redogöra för olika teoretiska perspektiv på funktionsnedsättning och arbetsliv
tillägnat sig grundläggande kunskaper om olika former av stödinsatser och deras betydelse för personer med funktionsnedsättning i relation till arbete och sysselsättning
kunna redogöra för betydelsefulla faktorer för reellt brukarinflytande i samband med olika stödinsatser
ha kännedom om villkor i arbetslivet för personer med funktionsnedsättning i relation till kön och klass
ha en orientering om stödjande och hindrande faktorer i samverkan i samband med olika stödinsatser till arbetslivet
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen är nätbaserad och ges i samarbetet mellan Sektionen för hälsa och samhälle, Högskolan i Halmstad, Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet, Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet, Institutet för handikappsvetenskap, Örebro universitet samt Utbildningsradion. I kursen ingår också radioprogram från Utbildningsradion.
Examination
Examination sker individuellt och kan ske i olika former såsom skriftliga tentamina
och/eller inlämningsuppgifter. På de examinerande momenten sätts betygen
Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För betyget godkänd på
kursen krävs att samtliga examinationer är godkända. Betyget utgör en samman-
fattande bedömning av resultaten vid de olika examinationerna och sätts först när
alla obligatoriska moment och examinationer är godkända. För studerande som inte
blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle anordnas ytterligare två examina-
tionstillfällen, därefter vid ordinarie kurstillfälle. Studerande har rätt att byta
examinator efter två icke godkända examinationer.
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 4
Antonson Sivertd 1945- Stödets betydelse : supported employment : i kampen för arbete och att bryta utsatthet 2. bearb., uppl. : Örebro : Örebro Universitet : 2003 : 184 s. : ISBN: 91-7668-355-9 Se Umeå UB:s söktjänst
The road to work for former students with special educational needs: Different paths for young men and young women. Scandinavian Journal of Disability Research, 8 (1), pp. 38-52 (Antal sidor: 15) Båtevik Finnove, Myklebust Jon Olav
Nya vägar till arbetsmarknaden : kvalitetssäkring av samverkan Danermark Berth, Germundsson Per [Sundsvall : Socialtjänsten : 2007 : 60 s. : ISBN: 978-91-633-1630-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Ineland Jens Mellan konst och terapi : om teater för personer med utvecklingsstörning Umeå : Institutionen för socialt arbete : 2007 : 78 s. : urn:nbn:se:umu:diva-1083 ISBN: 978-91-7264-292-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Molin Martin Delaktighet i olika världar : om övergången mellan gymnasiesärskola och arbetsliv Trollhättan : Högskolan Väst : 2008 : 220 s. :
Rehabilitering och välfärdspolitik Lindqvist Rafael, Hetzler Antoinette Lund : Studentlitteratur : 2004 : 215 s. : ISBN: 91-44-03464-4 Se Umeå UB:s söktjänst