Professionella samtal på systemteoretisk grund, 7,5 hp
Engelskt namn: Systemic oriented professional counselling
Denna kursplan gäller: 2008-06-09
och tillsvidare
Kurskod: 2SA042
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten för institutioen för socialt arbete, 2009-04-28
Innehåll
Föreläsningarna utgår från ett systemteoretiskt perspektiv där systemteorins grunder, utveckling, arbets- och förhållningssätt beskrivs och problematiseras. De systemteoretiska modellerna språksystemiskt, lösningsfokuserat och narrativt arbetssätt utgör grund för praktiska övningar, diskussioner och reflektioner.
Förväntade studieresultat
Studenten skall efter avslutad kurs
-känna till grunderna i systemteori samt systemteoretiskt förhållnings- och arbetssätt
-ha inhämtat kunskaper om hur systemteoretiska perspektiv kan användas för förståelse av relationer mellan individer och system av olika slag
-ha reflekterat över klientens position i en samtalssituation
-ha provat att leda minst tre samtal med kursens teoretiska perspektiv som grund
-ha genomfört en videoinspelning av eget samtal
-utvecklat förståelsen för sin egen roll i samspelet med individen/systemet och hur den rollen påverkar samtliga involverade
-kunna kritiskt granska och analysera egna och andras samtal utifrån de systemteoretiska perspektiv som behandlas i kursen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och övningar samt videoinspelning av eget samtal.
Examination
Kursen examineras såväl skriftligt som muntligt. Fortlöpande examination under kursens gång genom deltagande i minst tre samtalsövningar, varav en skall inkludera videoinspelning av eget samtal. Som grund för den avslutande examinationsuppgiften ligger ett av studentens inspelade samtal. I den individuella skriftliga examinationsuppgiften beskriver och analyserar studenten detta samtal utifrån de systemteoretiska perspektiv som behandlas i obligatorisk kurslitteratur och föreläsningar. I den muntliga examinationen reflekterar studenten, utifrån inspelat samtal, kurslitteratur, föreläsningar och övningar, kring maktförhållandet i ett professionellt samtal/möte.
För student som inte kan delta vid examinationsgrundande uppgifter och aktiviteter kan ytterligare examinationstillfällen anordnas i samråd med kursansvarig.
Morgan Alice Vad är narrativ terapi? Stockholm : Mareld : 143 : ISBN: 978-91-88872-51-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Skau Greta Marie Mellan makt och hjälp : förhållandet mellan klient och hjälpare i ett samhällsvetenskapligt perspektiv. 2., omarb. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 158 s. : ISBN: 91-47-05089-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Tomm Karl Systemisk intervjumetodik : en utveckling av det terpeutiska samtalet. Stockholm : Mareld : 1989 : 182 : ISBN: 91-971117-1-6 Se Umeå UB:s söktjänst
+En av nedanstående:
Familjen plus en : en resa genom familjeterapins praktik och idéer. Hårtveit Håkon, Jensen Per, Engelsöy Peter, Lindahl Charlotta 2., [rev. och utök.]uppl. : Stockholm : Mareld, 2005 (Falun : ook) : 383, [1]s. : ISBN: 91-88872-64-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Familjeterapins grunder : ett interaktionistiskt perspektiv, baserat på system-, process- och kommunikationsteori