"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Funktionshinder: synsätt och vardagsliv, 7,5 hp

Engelskt namn: Disability: perspectives and everyday life

Denna kursplan gäller: 2012-09-03 till 2014-08-24 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA067

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefektion vid institutionen för socialt arbete, 2011-01-28

Reviderad av: Prefekt vid Institutionen för socialt arbete, 2012-05-22

Innehåll

Kursen är uppdelad i två olika moment; Historik, synsätt, begrepp och vardagsliv samt Samhällsvetenskap. Momenten omfattar 3,75 hp var.

Moment 1
Historik, synsätt, begrepp och vardagsliv, 3,75 högskolepoäng
History, approach, concepts and every day life
Momentet belyser funktionshinder och handikapp ur historisk, ideologisk och begreppslig synvinkel. Grundläggande synsätt på definitioner av handikapp presenteras. Momentet innehåller också vardagslivets grundläggande villkor för människor med olika funktionshinder i olika miljöer, där bland annat platsens betydelse vad gäller möjligheter och hinder belyses.

Moment 2
Samhällsvetenskap, 3,75 hp. Social science
Momentet belyser funktionsnedsättning och handikapp utifrån ett samhällsvetenskapligt perspektiv. Funktionshinder studeras utifrån olika kulturanalytiska och socialvetenskapliga synsätt med betoning på funktionshindrande och handikappande strukturer och processer. I momentet tränas den studerande att in¬tegrera och förena kunskap från flera olika samhällsvetenskapliga perspektiv.

Förväntade studieresultat

Studenten förväntas efter avslutad kurs kunna:

Kunskap och förståelse
- visa kunskap om livsvillkoren för personer med funktionshinder
- redogöra för olika definitioner av och synsätt på funktionshinder och handikapp och dess utveckling över tid.

Färdighet och förmåga
- reflektera över olika perspektiv på funktionshinder utifrån individuella och sociala synvinklar.
- förena kunskap om funktionshinder från flera olika samhällsvetenskapliga perspektiv.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- bedöma och granska olika handikappskapande processer och dess betydelse i relation till samhälliga och etiska aspekter.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen är nätbaserad och ges i Kursen ges i samarbete med Sektionen för hälsa och samhälle, Högskolan i Halmstad och Hälsoakademin, Örebro universitet samt Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet. I kursen ingår radioprogram från Utbildningsradion. Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Examination

Examination sker individuellt, i form av skriftliga och muntliga tentamina. Som betyg för hel kurs används något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd.

Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov i samband med ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Student har rätt att delta i max fem provtillfällen. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.

Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknanden
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Om student vill tillgodoräkna sig poäng från tidigare utbildning så ska en ansökan om tillgodoräknande sändas in. Blanketter finns hos studievägledare eller på http://www.umu.se/blanketter. För mer information kontakta studievägledaren. Se också “Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet”. http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 36

Moment 1

Barron Karin
Genus och funktionshinder. I Barron, Karin (red) (2004) Genus och funktionshinder. Lund: Studentlitteratur (32 sidor)

Obligatorisk
Läsanvisning: (32 s)

Ett liv som andra : livsvillkor för personer med funktionshinder
Brusén Peter, Hydén Lars-Christer
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 226 s. :
ISBN: 91-44-00862-7 ; 375:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10

Funktionshinder i ett historiskt perspektiv
Förhammar Staffan, Nelson Marie C.
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 206 s. :
Omslag och förlagets beskrivning
ISBN: 978-91-44-06224-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Imrie, R (2004).
Disability, embodiment and the meaning of the home. Housing studies. Vol 19, no 5. (15 sid)

Obligatorisk

Kjellman Cecilia
Ta plats eller få plats? : studier av marginaliserade människors förändrade vardagsliv
Lund : Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi : 2003 : 257 s. :
ISBN: 91-973856-7-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 3, 7

Funktionshinder och välfärd : en lättläst sammanfattning av SOU 2001:56 från Kommittén Välfärdsbokslut
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2001 : 13 s. :
ISBN: 91-38-21520-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Schebehely M. Fritzell, J & Lundberg 0. Kap 1, 2, 7

Tideman Magnus
Handikapp : synsätt, principer, perspektiv : [antologi]
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 325 s. :
ISBN: 91-44-01646-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 2, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12

Tideman Magnus
Perspektiv på funktionshinder och handikapp
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 353 s. :
ISBN: 91-44-01618-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1, 2, 6, 7

Åström, E (2001)
Vardagslivet så skiftande och olika till sin karaktär I Ellegård, K. & Wihlborg, E. (red.) (2001) Fånga vardagen - Ett tvärvetenskapligt perspektiv. Lund: Studentlitteratur (15 sidor)

Obligatorisk

Moment 2

Barron Karin
Genus och funktionshinder. I Barron, Karin (red) (2004) Genus och funktionshinder. Lund: Studentlitteratur (32 sidor)

Obligatorisk

Danermark Berth (red) (2005).
Sociologiska perspektiv på funktionshinder och handikapp. Lund. Studentlitteratur (180 sidor)

Obligatorisk

Danermark Berth (2005).
Handikappforskning som tvärvetenskap. Möjlighet och utmaningar. I Söder, Mårten (2005). Forskning om funktionshinder. Problem-utmaningar-möjligheter. Lund. Studentlitteratur. (20 sidor)

Obligatorisk

Jeppsson-Grassman Eva
Att drabbas och att forma sitt liv : om strategier bland funktionshindrade och arbetslösa
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 193 s. :
ISBN: 91-44-02665-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gustavsson Anders (2004).
På spaning efter det levda medborgarskapet. I Tössebro, J (red.) (2004) Integrering och inkludering. Lund: Studentlitteratur (27 sidor)

Obligatorisk

Möller Kerstin
ICF - om hälsa, miljö och funktionshinder
Finspång : Mo gård : cop. 2005 : 89 s. :
ISBN: 91-974352-3-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nordenfelt Lennart
Aktivitet, delaktighet och ICF - en vetenskapsteoretisk bakgrund. I Gustavsson, Anders (2004). Delaktighetens språk. Lund. Studentlitteratur (15 sidor).

Obligatorisk