Engelskt namn: Disability: psychological and social perspectives
Denna kursplan gäller: 2012-09-03 till 2015-01-11 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-01-12
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2015-01-11
Kurskod: 2SA068
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekt vid institutionen för socialt arbete, 2011-10-17
Reviderad av: Prefekt vid Institutionen för socialt arbete, 2012-05-22
Kursen handlar om upplevelsen av funktionshinder ur individens perspektiv, samt hur individen bemästrar sin livssituation. Olika teoretiska perspektiv på rehabilitering/habilitering tas också upp liksom samhället och den sociala omgivningens betydelse. Kursen består av två teman, där det första temat psykologiska perspektiv utgår från ett individperspektiv på funktionshinder. Det gäller såväl den diagnostiska aspekten som upplevelsen av funktionsnedsättning och deras funktionshinderskapande konsekvenser, respektive möjligheter till bemästrande, exempel ges från några olika funktionshinder.
I det andra temat, social perspektiv, belyses habilitering/rehabilitering som en av flera kompetenser sammansatt verksamhet. Här behandlas olika teoretiska perspektiv på habilitering/rehabilitering, dess rötter i ett vård- och behandlingsperspektiv liksom utvecklingen mot ett socialt synsätt som innefattar aspekter av den sociala omgivningen
I kursen behandlas vidare handikappomsorgens betydelse för enskilda individer och grupper av människor med funktionshinder. Vidare diskuteras villkoren för ett brukarperspektiv och de utmaningar handikappomsorgen och samhället står inför då en ny generation, som växt upp under 1990-och 2000 talen, ställer nya och andra krav på utformning och innehåll på insatser.
Efter avslutade kurs skall studenterna:
•Kunna beskriva grundläggande teoretiska perspektiv på psykologiska och sociala aspekter av funktionshinder
•ha grundläggande kunskaper om den diagnostiska aspekten av funktionsnedsättning
•kunna beskriva och diskutera olika former av bemästrande strategier hos individer med funktionsnedsättning
•kunna redogöra för olika teoretiska perspektiv på habilitering/rehabilitering
•kunna redogöra för betydelsefulla faktorer för reellt brukarinflytande i samband med olika stödinsatser
•ha kännedom om villkor för personer med funktionsnedsättning i relation till ett intersektionellt perspektiv
Kursen som är helt internetbaserad ges i samarbete med sektionen för hälsa och samhälle, högskolan i Halmstad. I kursen ingår också radioprogram från utbildningsradion. Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination sker i form av individuell skriftlig hemtentamen samt genom diskussionsseminarium. På de examinerande momenten sätts betygen
Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Vid den individuella hemtentamen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Vid diskussionsseminarium används någon av uttrycken Godkänd eller Underkänd. För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget Välgodkänd krävs att den individuella hemtentamen bedömts som Väl godkänd samt att diskussionsseminarium bedömts som godkänd. Betyget sätts först när alla obligatoriska moment och examinationer är godkända.
Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov i samband med ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Student har rätt att delta i max fem provtillfällen. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Om student vill tillgodoräkna sig poäng från tidigare utbildning så ska en ansökan om tillgodoräknande sändas in. Blanketter finns hos studievägledare eller på http://www.umu.se/blanketter. För mer information kontakta studievägledaren. Se också “Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet”. http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index.htm
Brusén Peter
Livet en gång till : en ryggmärgsskadad möter svensk handikappolitik
Malmö : Égalité : 2005 : 246 s. :
ISBN: 91-975231-1-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Delaktig eller utanför : psykologiska perspektiv på hälsa och handikapp
Carlsson Sven G., Hjelmquist Erland, Lundberg Ingvar
Umeå : Boréa : 2000 : 258, [2] s. :
ISBN: 91-89140-11-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gerald G
En riktig människa
Cura förlag : 1996 :
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
Grönvik Lars, Söder Mårten (red.)
Malmö : Gleerup : 2008 : 214 s. :
ISBN: 978-91-40-66356-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Heiman T
Parents of Children with disabilities: Resilience, Coping and Future expectations
Journal of Developmental and Phyical Dsabilities. Vol 14, No. 2., 159-171. : 2002 :
Obligatorisk
Hjelmquist Erland
Inre och yttre världar : funktionshinder i psykologisk belysning
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 169 s. :
ISBN: 91-44-03358-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
Gleerups : 2009 : 208 s. :
ISBN: 91-40-65173-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundberg I
Dyslexi - myter och realiteter
Artikel ur Svenska dyslexiföreingens och Svenska dyslexistiftelsens tidskrift nr 3/2003. : 2003 :
Obligatorisk
Rehabilitering och välfärdspolitik
Lindqvist Rafael, Hetzler Antoinette
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 215 s. :
ISBN: 91-44-03464-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pipping L
Kärlek och stålull
Gothia förlag : 2007 :
Starke Mikaela
Föräldrar med utvecklingsstörning och deras barn : vad finns det för kunskap? / Mikaela Starke
Stockholm : Socialstyrelsen : 2005 : 94 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/10097/2005-123-3_20051234.pdf
Obligatorisk
Sauer Lennart
Teater och utvecklingsstörning : en studie av Ållateatern
Umeå : Institutionen för socialt arbete : 2004 : 279, [8] s. :
urn:nbn:se:umu:diva-353
ISBN: 91-7305-780-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att testa barn och ungdomar : om testmetoder i psykologiska utredningar
Smedler Ann-Charlotte, Tideman Eva, Smedler Ann-Charlotte
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 279 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-27-11692-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst