"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samhälleliga levnadsvillkor, 6,5 hp

Engelskt namn: Social Living Conditions in Swedish Society

Denna kursplan gäller: 2015-01-12 till 2015-01-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA092

Högskolepoäng: 6,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekt vid Institutionen för socialt arbete, 2013-02-05

Reviderad av: Prefekten, 2014-12-15

Innehåll

Grundläggande samhälleliga strukturer orsakar skillnader i människors levnadsvillkor. Via politiska beslut styrs välfärdsområden som arbetsmarknad, socialförsäkring, socialtjänst och hälso- och sjukvård med ambitionen att minska skillnaderna. Under kursen diskuteras relationen mellan välfärdspolitik och olika samhällsgruppers levnadsvillkor. Välfärdens organisering i både offentliga och frivilliga organisationer samt medborgares och klienters/brukares möjligheter att engagera sig i dessa behandlas. Vidare ges en introduktion till rättsvetenskapen, där rättsystemet, dess funktion i samhället och roll i det professionella sociala arbetet behandlas. En introduktion ges till juridikens teori och metod, till mänskliga rättigheter med fokus på barns rättigheter och barnkonventionen, samt till förhållandet mellan svensk och internationell rätt.. Kursen behandlar grundläggande teoretiska begrepp om etnicitet, klass och kön; från essentialistiska till socialkonstruktivistiska perspektiv. Vidare behandlas hur faktorer som sexuell läggning, ålder och funktionsförmåga påverkar människors levnadsvillkor. Globalisering och internationalisering spelar en stor roll för den svenska välfärdspolitikens villkor. Under kursen diskuteras hur statens, marknadens samt familjens och individens roll förändras i och med att Sverige blir alltmer beroende av ekonomiska, politiska och kulturella processer i Europa och i världen.

Utöver detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att

-      skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser för människors liv
-      argumentera för sitt ställningstagande
-      utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
-      reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
-      reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
-      reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation

Ovanstående görs möjligt genom tre utbildningsteman som är genomgående i socionomprogrammet: Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM) samt Vetenskaplig Utveckling (VU). Dessa utbildningsteman preciseras som förväntade studieresultat under rubriken Kursens mål tillsammans kursens övriga förväntade studieresultat.

Förväntade studieresultat

Kursens förväntade studieresultat är att studenten efter avslutad kurs ska:

-      förstå och redogöra för relationen mellan välfärdspolitik och dess villkor för olika grupper respektive individer och verksamheter i samhället
-      ha tillägnat sig grundläggande kunskaper om hur materiella och sociala resurser är fördelade i samhället
-      ha tillägnat sig grundläggande teoretiska begrepp om etnicitet, klass och kön
-      ha tillägnat sig en grundläggande förståelse för hur etnicitet, klass och kön samverkar, d.v.s. innebörden av begreppet intersektionalitet
-      förstå huvuddragen i det svenska rättssystemet, dess förhållande till internationell rätt samt funktion i samhället och det professionella sociala arbetet
-      kunna självständigt söka efter, redogöra för och kritiskt granska internationella vetenskapliga artiklar med relevans för kursens innehåll
 

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Undervisningens upplägg

I Umeå ges denna kurs företrädesvis i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen undervisning förekommer.  På samlingsorterna Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå ges denna kurs i flexibel form vilket innebär att studenten kommer att möta blandade undervisningsformer såsom fysiska möten vid samlingsorten, inspelade föreläsningar som görs tillgängliga via en webbaserad läroplattform, samt genomföra uppgifter via den webbaserade läroplattformen.

Kursen bygger på föreläsningar, seminarier, individuella uppgifter och och basgruppernas diskussioner inför lärarledda aktiviteter. Studenten förbereder sig individuellt och i grupp inför föreläsningar och seminarier genom inläsning av litteratur och arbete med specifika individuella och gruppbaserade uppgifter.

Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet. På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.

Examination

Examination sker på följande tre sätt.

1)    Individuell skriftlig salstentamen, där studentens kunskaper i förhållande till de förväntade studieresultaten prövas.

2)   Aktivt seminariedeltagande, där studentens genom sitt aktiva deltagande i redovisning och diskussion visar sin förmåga till problematisering. Inför seminarierna förväntas studenterna förbereda sig genom i förväg angivna individuella uppgifter och/eller läsning av litteratur.

3)   Fältinriktad studie, där studenten i grupp tilldelas ett verksamhetsområde som ska studeras genom litteraturstudier och fältbesök. Studenterna söker fakta om den enskildes respektive gruppers möte med välfärdssamhällets olika verksamheter inom verksamhetsområdet. De fältinriktade studierna redovisas muntligt.

På den individuella skriftliga salstentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG).  På den fältinriktade studien sätts någon av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På det aktiva seminariedeltagandet sätt någon av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).  För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.

Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva

Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen
 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 3

Samhälleliga levnadsvillkor

Bakhtiari Marjaneh
Kalla det vad fan du vill
Stockholm : Ordfront : 2006 :
Obligatorisk

Välfärdens utveckling efter 1990-talets kris. Socialvetenskaplig tidskrift vol 14, nr 2-3. (Finns att hämta på internet)
Bergmark Åke, Fritzell Johan
2007 :
Obligatorisk

Queer
Berg Martin, Wickman Jan
1. uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 128 s. :
ISBN: 978-91-47-09053-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ett delat samhälle
Edling Christofer, Liljeros (red.) Fredrik
Liber : 2010 : 152 s. :
ISBN: 91-47-09042-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sociologiska perspektiv : grundläggande begrepp och teorier
Engdahl Oskar, Larsson Bengt
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 399 s. :
ISBN: 91-44-03462-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar. Kap 1 samt hela 4. Boken återkommer termin 2

Vad hände med 1990-talets stora förlorargrupper? Välfärd och ofärd under 2000-talet. Socialvetenskaplig tidskrift vol 14, nr 2-3. (Finns att hämta på internet)
Fritzell Johan, Gähler Michael, Nermo Magnus
2007 :
Obligatorisk

Mattsson Tina
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
Malmö : Gleerups : 2010 : 204 s. :
ISBN: 91-40-66829-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Socialt arbete : en grundbok
Meeuwisse Anna, Sunesson Sune, Swärd Hans
2., [rev. och utök.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 :
ISBN: 91-27-10762-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rätt och rättssystem : en introduktion för professionsutbildningar
Staaf Annika, Zanderin Lars, Nyström Birgitta
1. uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 119 s. :
ISBN: 91-47-09006-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor (Litteratur för utbildningstema)
Røkenes Odd Harald, Hanssen Per-Halvard
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2007 : 316 s. :
ISBN: 978-91-40-65084-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wikström Hanna
Etnicitet
Malmö : Liber : 2009 :
Obligatorisk

Socialstyrelsen
Inst för socialt arbete :
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-11
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar. Sammanfattning och inledning, s1-24 + delar som är relevanta för basgruppsarbetet. För vissa grupper kan även Social rapport 2006 vara relevant

Litteratur till basgruppsarbete tillkommer. Om inte annat anges ska hela boken läsas

Referenslitteratur

Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
Grönvik Lars, Söder Mårten (red.)
Malmö : Gleerup : 2008 : 214 s. :
ISBN: 978-91-40-66356-6
Se Umeå UB:s söktjänst