Engelskt namn: Individuals and Groups in Vulnerable Situations
Denna kursplan gäller: 2015-08-17 till 2016-01-10 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-08-20
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-30 och 2018-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-23 och 2017-01-29
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-11 och 2017-01-22
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-17 och 2016-01-10
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2015-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-01-11
Kurskod: 2SA093
Högskolepoäng: 13
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekt vid Institutionen för socialt arbete, 2013-02-05
Reviderad av: Prefekten, 2015-05-18
Kursen fokuserar grundläggande kunskaper om individer och grupper i utsatta livssituationer. Ett inledande avsnitt beskriver behov och livsvillkor ur ett livsloppsperspektiv där barndom/ungdom, vuxenliv och åldrandet blir belysta. Här beaktas perspektiv som modernitet, socialisering och identitetsutveckling samt kunskaper om hur avvikelse och normalitet genom social interaktion, på en organisatorisk och på en samhällelig nivå, skapas, vidmakthålls och förändras.Särskilt belyses individer och grupper i utsatta livssituationer i relation till kön, klass, sexualitet, etnicitet och ålder.
Kursens huvudsakliga innehåll fokuserar ett antal sociala problemområden som är tematiserade. De teman som inkluderas är barns utsatthet, ungdomsproblem, missbruk, våld, kriminalitet, funktionshinder, psykisk ohälsa samt åldrande och äldre. I denna del studeras och problematiseras olika sätt att förstå, beskriva och förhålla sig till utsatthet och problematiska livssituationer. I anslutning till detta beskrivs och analyseras olika konsekvenser av individers och gruppers utsatthet med avseende på t.ex. utbildning, arbete, sociala relationer och hälsa.
Utöver detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att
- skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser för
människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
- reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt
livssituation
Ovanstående görs möjligt genom tre utbildningsteman som är genomgående i socionomprogrammet: Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM) samt Vetenskaplig Utveckling (VU). Dessa utbildningsteman preciseras som förväntade studieresultat under rubriken Kursens mål tillsammans kursens övriga förväntade studieresultat.
Kursens förväntade studieresultat är att studenten efter avslutad kurs ska:
- kunna förstå, beskriva och redogöra för individers och gruppers livssituation utifrån ett livsloppsperspektiv
- ha tillägnat sig grundläggande kunskap om socialiseringsprocesser och identitetsutveckling
- ha tillägnat sig förståelse av hur avvikelse och normalitet skapas, vidmakthålls och förändras i samhället
- ha tillägnat sig grundläggande teoretiska begrepp om funktionshinder och ålder
- kunna förstå, beskriva och redogöra för utsatta livssituationer i relation till kön, klass, sexualitet, etnicitet och ålder
- kunna förstå, beskriva och redogöra för omfattning, karaktäristik och konsekvenser av olika utsatta gruppers situation
- självständigt söka efter, redogöra för och kritiskt granska internationella vetenskapliga artiklar med relevans för kursens innehåll
I Umeå ges denna kurs företrädesvis i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen undervisning förekommer. På samlingsorterna Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå ges denna kurs i flexibel form vilket innebär att studenten kommer att möta blandade undervisningsformer såsom fysiska möten vid samlingsorten, inspelade föreläsningar som görs tillgängliga via en webbaserad läroplattform, samt genomföra uppgifter via den webbaserade läroplattformen
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar varvade med grupparbeten och seminarier. Seminarierna är av tre olika slag: Arbetsseminarier där studenten i grupp arbetar med olika teman, redovisningsseminarier där studenten har till uppgift att presentera och redogöra för dels
grupparbeten dels individuella fördjupningsuppgifter samt litteraturseminarier där studenten förberett seminariet via olika uppgifter kopplade till litteraturen. Redovisningsseminarierna samt litteraturseminarierna är examinerande. Inom ramen för kursen kommer studenten att självständigt söka och tillgodogöra sig vetenskapliga publikationer. Vidare kommer studenten i seminarieform att reflektera över det egna förhållningssättet i relation till kursens teman.
Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen.
Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Kompletteringen anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska ha utförts inom två veckor från tidpunkten för det missade obligatoriska utbildningsmomentet.
Examinationen sker dels genom en individuell skriftlig salstentamen, där studentens förståelse om individer och grupper i utsatta livssituationer examineras, dels genom individuella skriftliga uppgifter, där studenten via tre case-uppgifter ska visa kunskap i förhållande till de förväntade
studieresultaten. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.
På den individuella skriftliga salstentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). På de individuella skriftliga uppgifterna sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Student som ej har godkänt resultat på den individuella skriftliga salstentamen erbjuds ett omprov.
För de individuella skriftliga uppgifterna gäller följande: Student som ej uppnått godkänt resultat på någon av dessa examinationer, kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet.
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
Ahmadi Nader
Ungdom, kulturmöten, identitet
2., [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber i samarbete med Statens institutionsstyr. (SIS) : 2003 : 229 s. :
ISBN: 91-47-05166-3 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok i missbrukspsykologi : teori och tillämpning
Alborn Sven-Eric, Fahlke Claudia
Malmö : Liber : 2012 (Egypten) : 552 s. :
ISBN: 978-91-47-08461-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Inledning, kap 1, 3-5, 7-11, 13-14, 16-18, 20
Anknytningsteori : Betydelsen av nära känslomässiga relationer
Broberg Anders, Grankvist Pehr, Ivarsson Tord, Risholm Mothander
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 362, [1] s. :
ISBN: 91-27-10975-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att leva med psykisk funktionsnedsättning : livssituation och effektiva vård- och stödinsatser
Brunt David, Hansson Lars
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 398 s. :
ISBN: 9789144083872
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 2 kapitel:
Sandlund, Mikael (2014) Vad är psykisk funktionsnedsättning?
Markström, Urban (2014) Avinstitutionalisering och post-avinstitutionalisering.
Rehabilitering och stöd till återhämtning vid psykiska funktionshinder : möjlighetens metoder för en ny praktik
Bogarve Camilla, Ershammar David, Rosenberg David
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2012 : 285 s. :
ISBN: 978-91-7205-787-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel:
Rosenberg, David, Markström, Urban & Lindqvist, Rafael (2012) Öppna dörrarna-möjligheter till ett liv i samhället.
Brottsförebyggande rådet
Brottsutvecklingen i Sverige (kan laddas ner från BRÅ:S hemsida www.bra.se)
Stockholm:Fritzes :
BRÅ: hemsida
Obligatorisk
Läsanvisning: Senaste versionen. Valda delar
CAN
Drogutvecklingen i Sverige
CAN :
http://www.can.se/contentassets/3f30e3b70ebb461c928fdcdd5a0c3606/drogutvecklingen-i-sverige-2014.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Senaste versionen
Goffman Erving
Stigma. Den avvikandes roll och identitet.
Stockholm : Norstedts Akademiska Förlag : 1972 :
Obligatorisk
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
Grönvik Lars, Söder Mårten (red.)
Malmö : Gleerup : 2008 : 214 s. :
ISBN: 978-91-40-66356-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar kap 1 och del 1
Halldén Gunilla (red.)
Den moderna barndomen och barns vardagsliv.
Stockholm : Carlsson : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar
Hindberg Barbro
Sårbara barn : att vara liten, misshandlad och försummad
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2006 : 228 s. :
ISBN: 91-7205-490-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ungdomsgrupper i teori och praktik
Lalander Philip, Johansson Thomas
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 271 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/6959-03/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-01474-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindqvist, Rafael
Medikalisering och välfärdsstat. I: R. Lindqvist (red). Medikalisering, professionalisering och hälsa. Ett sociologiskt perspektiv
Lund : Studentlitteratur : 1997 :
Obligatorisk
Funktionshinder, kultur och samhälle.
Lindqvist Rafael, Sauer Lennart
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 245 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32596-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-01493-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1, 4, 5, 6
Nätverksfamiljen
Bäck-Wiklund Margareta, Johansson Thomas
2. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 320 s. :
ISBN: 978-91-27-13304-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-4
Perspektiv på sociala problem
Meeuwisse Anna, Swärd Hans
2. omarb. utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2013 : 372 s. :
ISBN: 9789127134287 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1,4 och 7
Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor
Rokenes Odd Harald, Hansen Per-Halvard
Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2007 :
Obligatorisk
Sarnecki Jerzy
Introduktion till kriminologi. : 1 Brottslighetens omfattning, karaktär och orsaker
Lund : Studentlitteratur : 2014 : 512 s. :
ISBN: 9789144102641
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 17-86, 137-268
Stöd till barn som upplevt att mamma utsätts för våld-erfarenheter från en studie av barn som deltagit i Bojens gruppprogram
Almqvist Kerstin, Georgsson Anna, Grip Karin, Broberg Anders
Stiftelsen Allmänna Barnhuset : 2012 :
Allmänna Barnhuset
Obligatorisk
Ernsth Bravell Marie
Äldre och åldrande : grundbok i gerontologi
2., [rev.] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 324 s. :
ISBN: 9789140685650
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utöver den ovan nämnda litteraturen tillkommer publikationer som väljs i samråd med ansvarig lärare
Gender and ageing: Chaning roles and relationships
Aber Sara, Davidsson Kate, Ginn Jay
Buckingham : Open University Press : 2003 :
Andersson Lars
Ålderism
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
Andréasson Sven
Den svenska supen i det nya Europa (Valda delar; sid 9-22, 111-158, 189-210, 265-295)
Stockholm : Folkhälsoinstitutet :b Gothia [distributör] : 2002 : 301 s. :
http://www.fhi.se/upload/PDF/2004/rapporter/supen.pdf
ISBN: 91-7257-141-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar sid 9-22, 111-158, 189-210, 265-295
Brottsförebyggande rådet
Konsten att läsa statistik om brottslighet Rapport 2006:1 (Valda delar) (Kan laddas ner från BRÅ:s hemsida, www.bra.se)
3., omarb. uppl. : Stockholm : (BRÅ) :b Fritze [distributör] : 2006 : 152 s. :
ISBN: 91-38-32253-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Människan, brottet, följderna : kriminalitet och kriminalvård i Sverige
Ekbom Thomas, Engström Gunnar, Göransson Birgitta
5., rev. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 342, [1] s. :
ISBN: 91-27-11414-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Modernitet och självidentitet : självet och samhället i den senmoderna epoken (Valda delar)
Giddens Anthony, Andersson Sten
Göteborg : Daidalos : 1999 : 277 s. :
ISBN: 91-7173-126-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Våldsutsatta kvinnor – samhällets ansvar
Heimer Gun, Posse Barbro
Lund : Studentlitteratur : 2003 :
Helmen Borge
Resiliens : risk och sund utveckling
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 184 s. :
ISBN: 91-44-03837-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Samkönat partnervåld : vad är det och vilket stöd behövs? Tidskrift för genusvetenskap, nr 4/2007
Holmberg Carin, Stjernqvist Ulrica
2007 : sid. 49-65 :
Hydén Lars Christer
Från psykiskt sjuk till psykiskt funktionshindrad.
Lund : Studentlitteratur : 2005 :
Läsanvisning: kap 3
School problems or individual shortcomings? A study of individual educational plans in Sweden. European Journal of Special Needs Education. Vol. 22, No. 1, pp.75-91
Isaksson Joakim, Lindqvist Rafael, Bergström Erik
2007 :
James A
Ways of Aging
Blackwell Publishers : 2003 :
Johannisson Karin
Den mörka kontinenten : kvinnan, medicinen och fin-de-siècle
2. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2005 : 341, [2] s. :
ISBN: 91-1-301388-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Susanna Alakoski
Lyckliga slut : sjutton berättelser om vardagsvåldet
[Ny utg.] : Stockholm : Ordfront : 2010 : 277 s. :
ISBN: 978-91-7441-921-4
Se Umeå UB:s söktjänst
McRuer Robert
Crip theory[Elektronisk resurs]b cultural signs of queerness and disability
New York : New York University Press : c2006. : xvi, 283 p. :
http://miman.bib.bth.se/login?url=http://site.ebrary.com/lib/bthbib/Doc?id=10170579z Online access for BTH
Priestley Mark
Disability : a life course approach
Cambridge, UK ;a Malden, MA : Polity : 2003 : vi, 248 s. :
ISBN: 0-7456-2512-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Alienation is my nation : hiphop och unga mäns utanförskap i Det nya Sverige
Sernhede Ove, Hedenström Johan
Stockholm : Ordfront : 2002 : 249, [1] s., [8] pl.-bl. i färg :
ISBN: 91-7324-900-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Sherman Lawrence W.
Evidence-based crime prevention
Rev. ed. : London : Routledge : 2006 : xiv, 440 s. :
ISBN: 0-415-40102-X (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Socialtstyrelsen
Hemlöshet i Sverige 2005. Omfattning och karaktär. (Valda delar). http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2006/9162/2006-131-16.htm
Solvang P
Developing an ambivalence perspective on medical labelling in education: case dyslexia. International Studies in Sociology of Education, 17(1/2), 79-94
2007 :
Tornstam Lars
Åldrandets socialpsykologi
7., [omarb. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 335 s. :
ISBN: 91-7227-414-X
Se Umeå UB:s söktjänst