Engelskt namn: Personal and Professional Development in Social Work
Denna kursplan gäller: 2013-09-09 till 2014-08-24 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2017-01-16
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-15 och 2017-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-11 och 2016-08-14
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-10 och 2016-01-10
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2015-08-09
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-01-11
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-09 och 2014-08-24
Kurskod: 2SA094
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekt vid Institutionen för socialt arbete, 2013-02-05
Reviderad av: Prefekt vid institutionen för Socialt arbete, 2013-06-14
Kursen ska ge studenten möjlighet att utveckla förmågan att argumentera för sina ställningstaganden samt öka medvetenheten om mellanmänskliga processer. Kursen poängterar hur studentens egna erfarenheter, kulturella bakgrund, förförståelse, människosyn och personlighet inverkar på den individuella tolkningen av olika sociala situationer och människorna som berörs av dessa. Målet är att studenten ska utveckla sitt teoretiska kunnande och sina personliga färdigheter för att kunna förstå hur den som individ påverkar yrkesutövandet i socialt arbete. Studenten ska vidare utveckla sin förmåga att ständigt kritiskt reflektera över sin egen roll, dels som individ och dels i det sociala arbetets olika sammanhang. Utvecklandet av studentens kompetens att anlägga en helhetssyn på individer, grupper och samhälle är kursens övergripande syfte. Detta förutsätter att studenten också uppnår insikt i nödvändigheten av att ständigt förnya, träna och vidareutveckla sina kunskaper och förmågor för att upprätthålla en god professionell kompetens.
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
I Umeå ges denna kurs företrädesvis i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen undervisning kan förekomma. På samlingsorterna Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå ges denna kurs i flexibel form vilket innebär att studenten kommer att möta blandade undervisningsformer såsom fysiska möten vid samlingsorten, inspelade föreläsningar som ges via en webbaserad lärplattform, samt genomföra uppgifter via den webbaserade läroplattformen.
Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet. På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.
Kursen ges över 6 terminer men under termin 5 sker ingen schemalagd undervisning på den här kursen eftersom hela terminen 5 är verksamhetsförlagd.
Termin 1, moment 1: 4 hp
Momentet ger grundläggande kunskap om grupper och roller. En introduktion till professionella samtal inleds där studenterna ges möjlighet att reflektera över egna erfarenheter av att vara i behov av stöd. Teman som solidaritet, etik och utsatthet lyfts i dessa samtal. Under momentet genomförs en internatvistelse (Umeå) och PPU dag (Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå) med samarbets- och kommunikationsövningar.
Termin 2, moment 2: 2 hp
Momentet består av ett antal träffar baserade på teori och praktik om professionella samtal. Studenten tränar samtalsfärdigheter utifrån en modell för professionell vägledning . Studenten spelar in två samtal och får feedback på dessa.
Termin 3, moment 3: 3 hp
Detta moment fokuserar på studentens självkännedom och självinsikt som ett led att i kommande yrkesroll kunna utöva ett kritiskt socialt arbete. Momentet innehåller föreläsningar och övningar. Ett verktyg för att nå självinsikt är feedback och studenterna övar under momentet att ge och ta emot feedback och analyserar hur självbilden kan påverka känslorna och beteendet. Träffarna under moment 3 leds av studenter från termin 6.
Termin 4, moment 4: 3 hp
I detta moment läggs fokus på de grundläggande värderingar och dilemman som rör professionen. Teoretiska perspektiv är professionsteori, ledarskapsteori och intersektionalitet. Teman som motstånd, gränssättning och konflikthantering berörs. Studenten tränar på att leda en grupp både gällande samtal och övningar.
Termin 6, moment 5: 3 hp
Studenterna inleder momentet med föreläsningar och övningar om affekter och emotioner för att därefter under terminen självständigt leda träffar med basgrupper från termin 3. Dessa träffar fokuserar på självkännedom men studenterna i termin 6 tränar färdigheter i ledarskap och samtal. Under momentet förväntas studenten att fördjupa kunskapen och färdigheterna i vad som karaktäriseras som ett professionellt förhållningssätt.
Examination moment 1:
Moment 1 examineras med en enskild skriftlig uppgift där studenten ska reflektera över sin egen utvecklingsprocess under första terminen. Syftet är att förmedla en bild av sig själv i förhållande till kommande yrkesroll. För att bli Väl godkänd på denna uppgift ska studenten utveckla sin text genom att koppla till teorier som tillhör momentet.
Examination moment 2:
Examinationen på moment 2 består av enskild skriftlig analys av ett eget inspelat samtal som ska kopplas till litteratur och belysa det egna yrkesutövandet kopplat till etik och makt. För att bli Väl godkänd på momentet ska studenten beskriva ytterligare en samtalsmetod med hjälp av valfri litteratur och analysera skillnaderna mellan de två metoderna.
Examination moment 3:
Studenten ska som examinerande uppgift genomföra en intervju med en trygg person som därefter bearbetas tillsammans i basgruppen. Intervjun analyseras utifrån gruppens gemensamma diskussioner och redovisas enskilt i en skriftlig uppgift. För att bli väl godkänd på momentet ska studenten genomföra två intervjuer med för studenten trygga personer och göra en gemensam analys.
Examination moment 4:
Som examinationsuppgift ska studenten spela in ett samtal där denne leder ett gruppsamtal och därefter göra en analys av inspelade samtalet med koppling till litteraturen. Analysen ska beröra hur socialarbetarens värderingar påverkar beslutsfattande och bedömningar. För att bli väl godkänd på momentet ska studenten utveckla uppgiften genom att beskriva en gruppövning och hitta stöd i en vetenskaplig artikel för när denna övning skulle vara lämplig.
Examination moment 5:
Momentet examineras med en enskild skriftlig uppgift där studenten analyserar sin professionella roll med hjälp av en modell som kallas SWOT och därefter anlägger ett teoretiskt perspektiv på denna. För att bli väl godkänd på momentet ska studenten utveckla uppgiften med hjälp av professionsteoretiska resonemang.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.
Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov i samband med ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Student har rätt att delta i max fem provtillfällen. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Examination genomförs normalt på den ort där kursen ges. Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studievägledaren. Förutsättningarna för tentamen på annan ort är att godkänd skrivningsbevakning, lokal eller vad annat som krävs för aktuell examination kan anordnas till rimlig merkostnad för institutionen. Elitidrottande studenter som har avtal med Umeå centrum för idrottsvetenskap anses ha särskilda skäl att examineras på annan ort (rektorsbeslut Dnr 102-329-07).
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Om student vill tillgodoräkna sig poäng från tidigare utbildning så ska en ansökan om tillgodoräknande sändas in senast två månader innan start på den kurs inom socionomprogrammet som önskas tillgodoräknas. Blanketter finns hos studievägledare eller på http://www.umu.se/blanketter. För mer information kontakta studievägleda¬ren. Se också “Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet”.
http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index.htm
Croona Gill
Etik och utmaningar - om lärande av bemötande i proffessionsutbildning.
Inst pedagogik/Växjö universitet : 2003 :
Obligatorisk
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor (Litteratur för utbildningstema)
Røkenes Odd Harald, Hanssen Per-Halvard
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2007 : 316 s. :
ISBN: 978-91-40-65084-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Sing, Cowden Gurnam, Stephen
The social worker as intellectual
European Journal of Social Work, Volume 12, Number 4, December 2009 : 2009 :
Obligatorisk
Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
5., bearb., uppdaterade och kompletterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 359 s. :
ISBN: 978-91-44-07488-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Villkor i arbete med människor : en antologi om human servicearbete
Petersson Harry, Leppänen Vesa, Jönsson Sandra, Tranquist Joakim
Stockholm : Arbetslivsinstitutet : 2006 : 192 s. :
Fulltext
ISBN: 91-7045-785-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Billow Richard M
It´s all about me; On the group leaders psychology
Sage publication : 2011 :
Obligatorisk
Tystnad i professionella samtal
Herset Ingeborg, Horverak Sveinung, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 92 s. :
ISBN: 978-91-40-67652-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Herz Marcus
Kritiskt socialt arbete
1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 185 s. :
ISBN: 978-91-47-09688-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor
Rokenes Odd Harald, Hansen Per-Halvard
Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar
Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Kalman Hildur, Lövgren Veronica
Malmö : Gleerups : 2012 : 159 s. :
ISBN: 978-91-40-67733-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Herz Marcus
Kritiskt socialt arbete
1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 185 s. :
ISBN: 978-91-47-09688-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindblom, Torres Jonas, Sandra
Etnicitets- och migrationsrelaterade frågor inom äldreomsorgen; en analys av Svenska Dagbladets rapportering mellan 1995-2008
Socialvetenskaplig tidskrift : 2011 :
SVT Forsa
Obligatorisk
Lindwall Magnus
Självkänsla : bortom populärpsykologi och enkla sanningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 288 s. :
ISBN: 978-91-44-07006-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor
Rokenes Odd Harald, Hansen Per-Halvard
Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar
Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
5., bearb., uppdaterade och kompletterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 359 s. :
ISBN: 978-91-44-07488-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
5., bearb., uppdaterade och kompletterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 359 s. :
ISBN: 978-91-44-07488-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Att bygga lösningar : en lösningsfokuserad samtalsmodell
Berg Insoo Kim, De Jong Peter, Fredriksson Marie, Weine Bengt
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 375 s. :
ISBN: 978-91-44-07231-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En valfri bok som passar till den fallbeskrivning du ska använda som underlag till ditt samtal: Lenneer Axelsson (2010) Om sorger och livsomställning Konfliktsbok Motstånd Värderingar Sexualitet Ålder
Självkänsla på djupet : en terapi för att reparera negativa självbilder
Cullberg Weston Marta, Bryant Jenny
Stockholm : Natur & kultur : 2007 : 194, [1] s. :
ISBN: 978-91-27-11483-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gjerde Susann
Coaching : vad, varför hur
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 378 s. :
ISBN: 978-91-44-07577-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Granström Kjell
Dynamik i arbetsgrupper : om grupprocesser på arbetet
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 197 s. :
ISBN: 91-44-00852-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hilmarsson Hilmar Thór
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 351 s. :
ISBN: 978-91-44-08226-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindwall Magnus
Självkänsla : bortom populärpsykologi och enkla sanningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 288 s. :
ISBN: 978-91-44-07006-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rubin Sarah
Tackling Taboo Topics: Case studies in Group Work (2011)
Social work with groups : 2011 :
Tackling Taboo Topics: Case studies in Group Work
Obligatorisk
Shantih, Clemans T & E
The Purpose, Benefits, and Challenges of Check-in in a Group-work Class
Social work with groups : 2011 :
The purpose, benefits, and challanges of "Check-in" in a group-work class
Obligatorisk