Engelskt namn: Personal and Professional Development in Social Work
Denna kursplan gäller: 2015-01-12 till 2015-01-18 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2017-01-16
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-15 och 2017-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-11 och 2016-08-14
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-10 och 2016-01-10
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2015-08-09
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-01-11
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-09 och 2014-08-24
Kurskod: 2SA094
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekt vid Institutionen för socialt arbete, 2013-02-05
Reviderad av: Prefekten, 2014-12-15
Kursen ska ge studenten möjlighet att utveckla förmågan att argumentera för sina ställningstaganden samt öka medvetenheten om mellanmänskliga processer. Kursen poängterar hur studentens egna erfarenheter, kulturella bakgrund, förförståelse, människosyn och personlighet inverkar på den individuella tolkningen av olika sociala situationer och människorna som berörs av dessa. Målet är att studenten ska utveckla sitt teoretiska kunnande och sina personliga färdigheter för att kunna förstå hur den som individ påverkar yrkesutövandet i socialt arbete. Studenten ska vidare utveckla sin förmåga att ständigt kritiskt reflektera över sin egen roll, dels som individ och dels i det sociala arbetets olika sammanhang. Utvecklandet av studentens kompetens att anlägga en helhetssyn på individer, grupper och samhälle är kursens övergripande syfte. Detta förutsätter att studenten också uppnår insikt i nödvändigheten av att ständigt förnya, träna och vidareutveckla sina kunskaper och förmågor för att upprätthålla en god professionell kompetens.
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
I Umeå ges denna kurs företrädesvis i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen undervisning kan förekomma. På samlingsorterna Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå ges denna kurs i flexibel form vilket innebär att studenten kommer att möta blandade undervisningsformer såsom fysiska möten vid samlingsorten, inspelade föreläsningar som görs tillgängliga via en webbaserad lärplattform, samt genomföra uppgifter via den webbaserade läroplattformen.
Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet. På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.
Kursen ges över 6 terminer men under termin 5 sker ingen schemalagd undervisning på den här kursen eftersom hela terminen 5 är verksamhetsförlagd.
Termin 1, moment 1: 4 hp
Momentet ger grundläggande kunskap om grupper och roller. En introduktion till professionella samtal inleds där studenterna ges möjlighet att reflektera över egna erfarenheter av att vara i behov av stöd. Teman som solidaritet, etik och utsatthet lyfts i dessa samtal. Under momentet genomförs en internatvistelse (Umeå) och PPU dag (Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå) med samarbets- och kommunikationsövningar.
Termin 2, moment 2: 2 hp
Momentet består av ett antal träffar baserade på teori och praktik om professionella samtal. Studenten tränar samtalsfärdigheter utifrån en modell för professionell vägledning . Studenten spelar in två samtal och får feedback på dessa.
Termin 3, moment 3: 3 hp
Detta moment fokuserar på studentens självkännedom och självinsikt som ett led att i kommande yrkesroll kunna utöva ett kritiskt socialt arbete.
Den centrala uppgiften under terminen är att genomföra en inspelad intervju/samtal samt göra en analys av det genomförda samtalet.
Termin 4, moment 4: 3 hp
I detta moment läggs fokus på grundläggande värderingar och dess betydelse för professionsrollen. Teman som t ex motstånd, affekter och konflikthantering berörs i olika samtalsövningar.
Termin 6, moment 5: 3 hp
Studenterna inleder momentet med föreläsningar och övningar om affekter och emotioner för att därefter under terminen självständigt leda träffar med basgrupper från termin 3. Dessa träffar fokuserar på självkännedom men studenterna i termin 6 tränar färdigheter i ledarskap och samtal. Under momentet förväntas studenten att fördjupa kunskapen och färdigheterna i vad som karaktäriseras som ett professionellt förhållningssätt.
Examination moment 1:
Moment 1 examineras med en enskild skriftlig uppgift där studenten ska reflektera över sin egen utvecklingsprocess under första terminen. Syftet är att förmedla en bild av sig själv i förhållande till kommande yrkesroll. För att bli Väl godkänd på denna uppgift ska studenten utveckla sin text genom att koppla till teorier som tillhör momentet.
Examination moment 2:
Examinationen på moment 2 består av enskild skriftlig analys av ett eget inspelat samtal som ska kopplas till litteratur och belysa det egna yrkesutövandet kopplat till etik och makt. För att bli Väl godkänd på momentet ska studenten beskriva ytterligare en samtalsmetod med hjälp av valfri litteratur och analysera skillnaderna mellan de två metoderna.
Examination moment 3:
Studenten ska som examinerande uppgift genomföra en intervju med en trygg person som därefter bearbetas tillsammans i basgruppen. Intervjun analyseras utifrån gruppens gemensamma diskussioner och redovisas enskilt i en skriftlig uppgift. För att bli väl godkänd på momentet ska studenten genomföra två intervjuer med för studenten trygga personer och göra en gemensam analys.
Examination moment 4:
Som examinationsuppgift ska studenten spela in ett samtal där denne därefter ska göra en analys av det inspelade samtalet med koppling till litteraturen. För att bli väl godkänd ska studenten genomföra en intervju med en yrkesverksam inom socialt arbete och göra en fördjupande skriftlig analys.
Examination moment 5:
Momentet examineras med en enskild skriftlig uppgift där studenten analyserar sin professionella roll med hjälp av en modell som kallas SWOT och därefter anlägger ett teoretiskt perspektiv på denna. För att bli väl godkänd på momentet ska studenten utveckla uppgiften med hjälp av professionsteoretiska resonemang.
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
Croona Gill
Etik och utmaningar - om lärande av bemötande i proffessionsutbildning.
Inst pedagogik/Växjö universitet : 2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar
Framing of Intimate Care in Home Care Services
Kalman Hildur, Andersson Katarina
European Journal of Social Work (ISSN 1369-1457) (EISSN 1468-2664) :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-83998
Obligatorisk
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor (Litteratur för utbildningstema)
Røkenes Odd Harald, Hanssen Per-Halvard
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2007 : 316 s. :
ISBN: 978-91-40-65084-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
5., bearb., uppdaterade och kompletterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 359 s. :
ISBN: 978-91-44-07488-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Billow Richard M
It´s all about me; On the group leaders psychology
Sage publication : 2011 :
Obligatorisk
Tystnad i professionella samtal
Herset Ingeborg, Horverak Sveinung, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 92 s. :
ISBN: 978-91-40-67652-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor
Rokenes Odd Harald, Hansen Per-Halvard
Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar
Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
5., bearb., uppdaterade och kompletterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 359 s. :
ISBN: 978-91-44-07488-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Kalman Hildur, Lövgren Veronica
Malmö : Gleerups : 2012 : 159 s. :
ISBN: 978-91-40-67733-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Lindwall Magnus
Självkänsla : bortom populärpsykologi och enkla sanningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 288 s. :
ISBN: 978-91-44-07006-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor
Rokenes Odd Harald, Hansen Per-Halvard
Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar
Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
5., bearb., uppdaterade och kompletterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 359 s. :
ISBN: 978-91-44-07488-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
5., bearb., uppdaterade och kompletterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 359 s. :
ISBN: 978-91-44-07488-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Att bygga lösningar : en lösningsfokuserad samtalsmodell
Berg Insoo Kim, De Jong Peter, Fredriksson Marie, Weine Bengt
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 375 s. :
ISBN: 978-91-44-07231-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En valfri bok/artikel som passar till den fallbeskrivning du ska använda som underlag till ditt samtal
Självkänsla på djupet : en terapi för att reparera negativa självbilder
Cullberg Weston Marta, Bryant Jenny
Stockholm : Natur & kultur : 2007 : 194, [1] s. :
ISBN: 978-91-27-11483-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Granström Kjell
Dynamik i arbetsgrupper : om grupprocesser på arbetet
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 197 s. :
ISBN: 91-44-00852-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Hilmarsson Hilmar Thór
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 351 s. :
ISBN: 978-91-44-08226-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindwall Magnus
Självkänsla : bortom populärpsykologi och enkla sanningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 288 s. :
ISBN: 978-91-44-07006-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Rubin Sarah
Tackling Taboo Topics: Case studies in Group Work (2011)
Social work with groups : 2011 :
Tackling Taboo Topics: Case studies in Group Work
Obligatorisk