"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Funktionshinder - individ, kultur och hälsa, 15 hp

Engelskt namn: Disability -Individual, culture and health

Denna kursplan gäller: 2014-12-29 till 2016-08-14 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA107

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2014-05-22

Innehåll

Kursen är uppdelad i följande två delkurser; delkurs 1 Funktionshinder: individ, kultur och hälsa samt delkurs 2: projektarbete
 
Delkurs 1 Funktionshinder: individ, kultur och hälsa 7,5hp
 
Delkurs 1 är uppdelad i fyra moment, där det första momentet är en introduktion till kursens övriga delar. I det första momentet introduceras innebörden av funktionshinder i en välfärdskontext men också i relation till identitetsbegreppet liksom betydelsen av ett inifrånperspektiv.
 
Delkursens andra moment behandlas funktionshinder ur ett livsloppsperspektiv. Momentet belyser levnadsvillkor för personer med funktionsnedsättning i relation till åldersrelaterade faser såsom barndom, ungdom, vuxendom och ålderdom, samt strukturella villkor som uppstår i förhållande till de olika faserna.
 
I delkursens tredje moment diskuteras funktionshinder och kultur i förhållande till olika teoretiska perspektiv. Exempelvis behandlas funktionshinderkultur liksom ”crip theory”. Därutöver belyses betydelsen av att ägna sig åt kulturarbete i relation till identitetsfrågor och som en motkraft till rådande samhällsnormer. 
 
I delkursens fjärde och avslutande moment studeras livssituationen för personer med funktionshinder ur ett globalt perspektiv och i relation till FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Exempel på områden som behandlas är hälsa, utbildning och delaktighet i samhällslivet, i olika delar av världen.
 
Delkurs 2 projektarbete 7,5hp
 
I delkurs 2 fördjupar studenterna sina kunskaper utifrån delkurs 1. I delkursen genomförs ett projektarbete med utgångspunkt ifrån något av följande teman; funktionshinder ur ett livsloppsperspektiv, funktionshinder och kultur samt livssituationen för personer med funktionshinder ur ett globalt perspektiv. Projektarbetet består av att i uppsatsform författa en internationell kunskapöversikt.
 

Förväntade studieresultat

Målet för de bägge delkurserna är att studenten utvecklar fördjupade kunskaper om olika åldersgruppers erfarenheter av att leva med funktionsnedsättning. Studenten ska integrera kunskap från olika discipliner och analysera funktionshinder  i relation till skolålder, vuxenliv och åldrande. Särskilt ska studenten utveckla sin förmåga att jämföra svenska och internationella förhållanden.
 
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
 
Kunskap och förståelse:

  • visa fördjupad kunskap om situationen för människor med funktionsnedsättning avseende kultur, hälsa, utbildning och levnadsvillkor i ett globalt perspektiv
  • visa förståelse för innebörder av inifrånperspektiv och identitet under olika livsfaser för människor med funktionsnedsättning 

Färdighet och förmåga:

  • kritiskt granska och analysera centrala arenor såsom skola, arbetsliv, familjeliv och fritid med hjälp av teoretiska perspektiv
  • applicera teoretiska perspektiv på centrala identitetskategorier såsom kön, ålder, funktionshinder samt intersektioner däremellan
  • kritiskt granska och analysera centrala begrepp med hjälp av teoretiska perspektiv på funktionshinder och kultur 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och bedöma internationella organisationers insatser i linje med FN-konventionen (CRPD) för att förbättra levnadsförhållanden för människor med funktionsnedsättningar
  • göra samhälleliga och etiska bedömningar avseende situationen för människor med funktionsnedsättning i ett globalt perspektiv 

För delkurs 2 tillkomer följande mål:
 
Kunskap och förståelse

  • kunskap att kunna analysera och diskutera kunskap om situationen för människor med funktionsnedsättning med avseende på något av följande teman:  funktionshinder ur ett livsloppsperspektiv, funktionshinder och kultur samt livssituationen för personer med funktionshinder ur ett globalt perspektiv 

Färdighet och förmåga:

  • visa färdighet med avseende på metodtillämpning, kritiskt tänkande och stringent analys
  • planera, genomföra och presentera ett väl strukturerat självständigt vetenskapligt arbete 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och bedöma vetenskapligt producerad kunskap på funktionshinderområdet

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs minst 90  högskolepoäng i ämnena: socialt arbete, sociologi, psykologi eller annan utbildning som bedöms likvärdig, varav minst 15 högskolepoäng ska vara självständigt arbete. Dessutom krävs Eng A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
 

Undervisningens upplägg

Bägge delkurserna är nätbaserade. Delkurs 1 ges i samarbete mellan Sektionen för hälsa och samhälle, Högskolan i Halmstad och Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet. I delkursen kan också radio- och tvprogram från Utbildningsradion ingå. Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier. I delkurs 2 som genomförs som en projektkurs sker undervisningen via individuell- och/eller grupphandledning och seminarier. Undervisningen bedrivs på engelska. Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet. På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.
 

Examination

I delkurs 1 examineras tre av de fyra momenten samt delkursen i sin helhet. Delkursens andra moment, funktionshinder ur ett livsloppsperspektiv, examineras via ett skriftligt och muntligt litteraturseminarium där studenten har till uppgift att diskutera och problematisera begreppen kön och livslopp i relation till funktionshinder. Det tredje momentet, funktionshinder och kultur examineras via ett diskussionseminarium där diskussionen sker utifrån ett antal frågeställningar relaterade till litteratur och föreläsningar. Det fjärde momentet; livssituationen för personer med funktionshinder ur ett globalt perspektiv examineras genom ett online-seminarium där studenterna presentera ett grupparbete om situationen för människor med funktionshinder i ett annat land. Vidare ska studenterna granska en annan studiegrupps arbete.
 
                                
Delkurs 1 examineras vidare genom författandet av ett individuellt fördjupningsarbetet utifrån något av delkursens teman.
 
På det individuella fördjupningsarbetet ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). På seminarierna ges betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
 
Delkurs 2 examineras genom genomförandet och författandet av en internationell kunskapöversikt i uppsatsform. På denna examinationsuppgift ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG).
 
 
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
 
Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov i samband med ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Student har rätt att delta i max fem provtillfällen. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.
 
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
 
Examination genomförs normalt på den ort där kursen ges. Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studieadminaistratören vid institutionen. Förutsättningarna för tentamen på annan ort är att godkänd skrivningsbevakning, lokal eller vad annat som krävs för aktuell examination kan anordnas till rimlig merkostnad för institutionen. Elitidrottande studenter som har avtal med Umeå centrum för idrottsvetenskap anses ha särskilda skäl att examineras på annan ort (rektorsbeslut Dnr 102-329-07).
 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Om student vill tillgodoräkna sig poäng från tidigare utbildning så ska en ansökan om tillgodoräknande sändas in senast två månader innan start på den kurs inom socionomprogrammet som önskas tillgodoräknas. Blanketter finns hos studievägledare eller på http://www.umu.se/blanketter. För mer information kontakta studievägleda­ren. Se också “Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet”.
http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index.

Litteratur

  • Giltig från: 2016 vecka 2

    Delkurs 1

    Moment 1:

    Beart, S; Hardy, G; Buchan, L
    How People with Intellectual Disabilities View Their Social Identity: A Review of the Literature
    Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities Volume 18, Issue 1, pages 47–56, March 2005 : 2005 :
    Obligatorisk

    Normalization fifty years beyond: Current trends in the Nordic countries
    Tøssebro Jan, Bonfils I.S, Teittinen Antti, Tiderman Magnus, Traustadottir Rannveig, Vesala Hannu T
    Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities : 2012 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Volume 9, Issue 2, pages 134–146

    Mineur T
    Swedish Education in Upper Secondary Schools for Students with Intellectual Disabilities: From a Student Perspective
    Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities, 2(2), 165-179 : 2015 :
    Obligatorisk

    Moment 2:

    Arvidsson J
    Post-school options for pupils with intellectual disabilities
    Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities 2 (2), 180-193 : 2015 :
    Obligatorisk

    Göransson, K; Nilholm C.; Karlsson K
    Inclusive education in Sweden? A critical analysis
    International Journal of Inclusive Education, 15(5), 541-555 : 2011 :
    Obligatorisk

    Lillestø, B. & Sandvin J. T
    Limits to vocational inclusion?: Disability and the social democratic conception of labour.
    Scandinavian Journal of Disability Research, 16(1), 1-14. : 2014 :
    Obligatorisk

    Lived experiences of aging and later life in older people with intellectual disability
    Kåhlin I, Kjellberg A, Nord C, Hagberg J.E
    Ageing and Society, 35(03), pages 602-628 : 2015 :
    Obligatorisk

    Lövgren Veronica
    Working life for middle-aged people with intellectual disabilities: Knowing their rights?
    Research and Practice in Intellectual Developmental Disabilities, 2(2), 207-217 : 2015 :
    Obligatorisk

    Persson, B
    Exclusive and inclusive discourses in special education research and policy in Sweden.
    International Journal of Inclusive Education, 7(3), 271-280. : 2003 :
    Obligatorisk

    Priestley, M
    Disability: a life course approach.
    Cambridge: Polity. : 2003 :
    Obligatorisk

    Thomas, C.
    Disabilities and gender: Reflections in theory and practice.
    Scandinavian Journal of Disability Research, 8 (2-3):177-185 : 2006 :
    Obligatorisk

    Ytterligare litteratur med en omfattning om ca 100 – 150 sidor kan tillkomma

    Moment 3:

    Gürgens, Gjearum, R., Ineland, J.,& Sauer, L.
    The Story about Theatre Organizations, the Public's Approval, and the Actors' Identity Formation in Nordic Disability Theatre.
    Journal of Social work in Disability & Rehabilitation. Volume 9, issue 4, 2010, p. 254-273. : 2010 :
    Obligatorisk

    Ineland, J. & Sauer, L.
    Institutional environments and sub-cultural belonging: theatre and intellectual disabilites.
    Scandinavian Journal of Disability Research, 9(1): 46-57. : 2007 :
    Obligatorisk

    Löfgren-Mårtenson, L.
    “Hip to be Crip?” About Crip Theory, Sexuality and People with Intellectual Disabilities.
    Sexuality and Disability, Vol, 31, Issue 4, pp 413-424 : 2013 :
    Obligatorisk

    Peters, S
    Is there a disability culture? A syncretisation of three possible world views.
    Disability & Society, Vol.15, No. 4, 583-601 : 2000 :
    Obligatorisk

    Solvang, P.
    From identity politics to dismodernisim? Changes in the social meaning of disability art. ALTER.
    European Journal of Disability Research. Vol. 6, No.3 : 2012 :
    Obligatorisk

    Ytterligare litteratur med en omfattning om ca 100 – 150 sidor kan tillkomma

    Moment 4:

    Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Online:
    United Nations :
    Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Online:
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (translations and other versions: http://www.un.org/disabilities/default.asp?navid=14&pid=150)

    Shakespeare, T
    Disability in developing countries. In: Watson, N., Roulstone, A. & Thomas, C. (eds.).
    Routledge Handbook of Disability Studies. New York: Routledge, 271-284 : 2012 :
    Obligatorisk

    Singal, N
    Disability, poverty and education: implications for policies and practices.
    International Journal of Inclusive Education, 15 (10), 1047-1052 : 2011 :
    Obligatorisk

    UNESCO (periodical, extract). Education For All Global Monitoring Report.
    UNESCO :
    http://www.unesco.org/new/en/education/themes/leading-the-international-agenda/efareport/tests/launch/
    Obligatorisk

    World report on disability
    Geneva: World H : 2011 :
    http://whqlibdoc.who.int/hq/2011/WHO_NMH_VIP_11.01_eng.pdf
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (translations and other versions: http://www.who.int/disabilities/world_report/2011/report/en/index.html) (extract)

    Ytterligare litteratur om ca 150 sidor kan tillkomma

    Delkurs 2

    Carey, Malcolm
    The Social Work Dissertation. Using Small –Xcale Qualitative Methodology.
    Berkshire: open University Press, McCrawe – Hill Education : 2009 :
    Obligatorisk

    Oliver, Paul
    Succeeding with your literature review: a handbook for students.
    Berkshire, England: McGraw-Hill : Open University Press : 2012 :
    Obligatorisk

    Machi, Lawrence A; McEvoy, Brenda T
    The literature review. Six steps to success.
    Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press : 2009 :
    Obligatorisk

    Utöver ovanstående litteratur tillkomer internationellet publicerade vetenskapliga artiklar samt litteratur som används i det enskilda projektarbetet.

  • Giltig från: 2015 vecka 3

    Delkurs 1

    Moment 1:

    Beart, S; Hardy, G; Buchan, L
    How People with Intellectual Disabilities View Their Social Identity: A Review of the Literature
    Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities Volume 18, Issue 1, pages 47–56, March 2005 : 2005 :
    Obligatorisk

    Normalization fifty years beyond: Current trends in the Nordic countries
    Tøssebro Jan, Bonfils I.S, Teittinen Antti, Tiderman Magnus, Traustadottir Rannveig, Vesala Hannu T
    Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities : 2012 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Volume 9, Issue 2, pages 134–146

    Moment 2:

    Göransson, K; Nilholm C.; Karlsson K
    Inclusive education in Sweden? A critical analysis
    International Journal of Inclusive Education, 15(5), 541-555 : 2011 :
    Obligatorisk

    Lillestø, B. & Sandvin J. T
    Limits to vocational inclusion?: Disability and the social democratic conception of labour.
    Scandinavian Journal of Disability Research, 16(1), 1-14. : 2014 :
    Obligatorisk

    Lived experiences of ageing and later life in older people with intellectual disabilities.
    Kåhlin I, Kjellberg A, Nord C, Hagberg J.E
    Ageing and Society : 2013 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: 1-27

    Nilholm, C., & Alm, B
    An inclusive Classroom? A case study of inclusiveness, teacher strategies, and children´s experiences.
    European Journal of Special Needs Education, 25(3), 239-252 : 2010 :
    Obligatorisk

    Nilholm, C.
    Special education, inclusion and democracy.
    European Journal of Special Needs Education, 21(4), 431-445. : 2006 :
    Obligatorisk

    Nordström, I
    Inclusion and participation in peer relations.
    Scandinavian Journal of Disability Research. 13(1), 71-87. : 2011 :
    Obligatorisk

    Olin, E. & Ringsby Jansson, B.
    On the outskirts of normality: Young adults with disabilities, their belonging and strategies.
    International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 4(4), 256-266. : 2009 :
    Obligatorisk

    Persson, B
    Exclusive and inclusive discourses in special education research and policy in Sweden.
    International Journal of Inclusive Education, 7(3), 271-280. : 2003 :
    Obligatorisk

    Priestley, M
    Disability: a life course approach.
    Cambridge: Polity. : 2003 :
    Obligatorisk

    Tetler, S., & Baltzer, K
    The climate of inclusive classrooms: the pupil perspective.
    London Review of Education, 9(3), 333-344. : 2011 :
    Obligatorisk

    Thomas, C.
    Disabilities and gender: Reflections in theory and practice.
    Scandinavian Journal of Disability Research, 8 (2-3):177-185 : 2006 :
    Obligatorisk

    Ytterligare litteratur med en omfattning om ca 100 – 150 sidor kan tillkomma

    Moment 3:

    Peters, S
    Is there a disability culture? A syncretisation of three possible world views.
    Disability & Society, Vol.15, No. 4, 583-601 : 2000 :
    Obligatorisk

    Gürgens, Gjearum, R., Ineland, J.,& Sauer, L.
    The Story about Theatre Organizations, the Public's Approval, and the Actors' Identity Formation in Nordic Disability Theatre.
    Journal of Social work in Disability & Rehabilitation. Volume 9, issue 4, 2010, p. 254-273. : 2010 :
    Obligatorisk

    Ineland, J. & Sauer, L.
    Institutional environments and sub-cultural belonging: theatre and intellectual disabilites.
    Scandinavian Journal of Disability Research, 9(1): 46-57. : 2007 :
    Obligatorisk

    Löfgren-Mårtenson, L.
    “Hip to be Crip?” About Crip Theory, Sexuality and People with Intellectual Disabilities.
    Sexuality and Disability, Vol, 31, Issue 4, pp 413-424 : 2013 :
    Obligatorisk

    Solvang, P.
    From identity politics to dismodernisim? Changes in the social meaning of disability art. ALTER.
    European Journal of Disability Research. Vol. 6, No.3 : 2012 :
    Obligatorisk

    Ytterligare litteratur med en omfattning om ca 100 – 150 sidor kan tillkomma

    Moment 4:

    Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Online:
    United Nations :
    Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Online:
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (translations and other versions: http://www.un.org/disabilities/default.asp?navid=14&pid=150)

    Shakespeare, T
    Disability in developing countries. In: Watson, N., Roulstone, A. & Thomas, C. (eds.).
    Routledge Handbook of Disability Studies. New York: Routledge, 271-284 : 2012 :
    Obligatorisk

    Singal, N
    Disability, poverty and education: implications for policies and practices.
    International Journal of Inclusive Education, 15 (10), 1047-1052 : 2011 :
    Obligatorisk

    UNESCO (periodical, extract). Education For All Global Monitoring Report.
    UNESCO :
    http://www.unesco.org/new/en/education/themes/leading-the-international-agenda/efareport/tests/launch/
    Obligatorisk

    World report on disability
    Geneva: World H : 2011 :
    http://whqlibdoc.who.int/hq/2011/WHO_NMH_VIP_11.01_eng.pdf
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (translations and other versions: http://www.who.int/disabilities/world_report/2011/report/en/index.html) (extract)

    Ytterligare litteratur om ca 150 sidor kan tillkomma

    Delkurs 2

    Carey, Malcolm
    The Social Work Dissertation. Using Small –Xcale Qualitative Methodology.
    Berkshire: open University Press, McCrawe – Hill Education : 2009 :
    Obligatorisk

    Oliver, Paul
    Succeeding with your literature review: a handbook for students.
    Berkshire, England: McGraw-Hill : Open University Press : 2012 :
    Obligatorisk

    Machi, Lawrence A; McEvoy, Brenda T
    The literature review. Six steps to success.
    Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press : 2009 :
    Obligatorisk

    Utöver ovanstående litteratur tillkomer internationellet publicerade vetenskapliga artiklar samt litteratur som används i det enskilda projektarbetet.

  • Giltig från: 2015 vecka 1

    Delkurs 1

    Moment 1:

    Beart, S; Hardy, G; Buchan, L
    How People with Intellectual Disabilities View Their Social Identity: A Review of the Literature
    Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities Volume 18, Issue 1, pages 47–56, March 2005 : 2005 :
    Obligatorisk

    Moment 2:

    Baron, S; Ridell & A. Watson
    The secret of eternal youth: identity, risk and learning difficulties
    British Journal of Sociology of Education, 20 (4):483-499 : 1999 :
    Obligatorisk

    Göransson, K; Nilholm C.; Karlsson K
    Inclusive education in Sweden? A critical analysis
    International Journal of Inclusive Education, 15(5), 541-555 : 2011 :
    Obligatorisk

    Lillestø, B. & Sandvin J. T
    Limits to vocational inclusion?: Disability and the social democratic conception of labour.
    Scandinavian Journal of Disability Research, 16(1), 1-14. : 2014 :
    Obligatorisk

    Nilholm, C.
    Special education, inclusion and democracy.
    European Journal of Special Needs Education, 21(4), 431-445. : 2006 :
    Obligatorisk

    Nilholm, C., & Alm, B
    An inclusive Classroom? A case study of inclusiveness, teacher strategies, and children´s experiences.
    European Journal of Special Needs Education, 25(3), 239-252 : 2010 :
    Obligatorisk

    Nordström, I
    Inclusion and participation in peer relations.
    Scandinavian Journal of Disability Research. 13(1), 71-87. : 2011 :
    Obligatorisk

    Olin, E. & Ringsby Jansson, B.
    On the outskirts of normality: Young adults with disabilities, their belonging and strategies.
    International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 4(4), 256-266. : 2009 :
    Obligatorisk

    Persson, B
    Exclusive and inclusive discourses in special education research and policy in Sweden.
    International Journal of Inclusive Education, 7(3), 271-280. : 2003 :
    Obligatorisk

    Priestley, M
    Disability: a life course approach.
    Cambridge: Polity. : 2003 :
    Obligatorisk

    Tetler, S., & Baltzer, K
    The climate of inclusive classrooms: the pupil perspective.
    London Review of Education, 9(3), 333-344. : 2011 :
    Obligatorisk

    Thomas, C.
    Disabilities and gender: Reflections in theory and practice.
    Scandinavian Journal of Disability Research, 8 (2-3):177-185 : 2006 :
    Obligatorisk

    Ytterligare litteratur med en omfattning om ca 100 – 150 sidor kan tillkomma

    Moment 3:

    Peters, S
    Is there a disability culture? A syncretisation of three possible world views.
    Disability & Society, Vol.15, No. 4, 583-601 : 2000 :
    Obligatorisk

    Gürgens, Gjearum, R., Ineland, J.,& Sauer, L.
    The Story about Theatre Organizations, the Public's Approval, and the Actors' Identity Formation in Nordic Disability Theatre.
    Journal of Social work in Disability & Rehabilitation. Volume 9, issue 4, 2010, p. 254-273. : 2010 :
    Obligatorisk

    McRueer, Robert
    Crip theory: cultural signs of queerness and disability
    New York: New York University press : 2006 :
    Obligatorisk

    Ineland, J. & Sauer, L.
    Institutional environments and sub-cultural belonging: theatre and intellectual disabilites.
    Scandinavian Journal of Disability Research, 9(1): 46-57. : 2007 :
    Obligatorisk

    Löfgren-Mårtenson, L.
    “Hip to be Crip?” About Crip Theory, Sexuality and People with Intellectual Disabilities.
    Sexuality and Disability, Vol, 31, Issue 4, pp 413-424 : 2013 :
    Obligatorisk

    Solvang, P.
    From identity politics to dismodernisim? Changes in the social meaning of disability art. ALTER.
    European Journal of Disability Research. Vol. 6, No.3 : 2012 :
    Obligatorisk

    Ytterligare litteratur med en omfattning om ca 100 – 150 sidor kan tillkomma

    Moment 4:

    Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Online:
    United Nations :
    Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Online:
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (translations and other versions: http://www.un.org/disabilities/default.asp?navid=14&pid=150)

    Shakespeare, T
    Disability in developing countries. In: Watson, N., Roulstone, A. & Thomas, C. (eds.).
    Routledge Handbook of Disability Studies. New York: Routledge, 271-284 : 2012 :
    Obligatorisk

    Singal, N
    Disability, poverty and education: implications for policies and practices.
    International Journal of Inclusive Education, 15 (10), 1047-1052 : 2011 :
    Obligatorisk

    UNESCO (periodical, extract). Education For All Global Monitoring Report.
    UNESCO :
    http://www.unesco.org/new/en/education/themes/leading-the-international-agenda/efareport/tests/launch/
    Obligatorisk

    World report on disability
    Geneva: World H : 2011 :
    http://whqlibdoc.who.int/hq/2011/WHO_NMH_VIP_11.01_eng.pdf
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (translations and other versions: http://www.who.int/disabilities/world_report/2011/report/en/index.html) (extract)

    Ytterligare litteratur om ca 150 sidor kan tillkomma

    Delkurs 2

    Carey, Malcolm
    The Social Work Dissertation. Using Small –Xcale Qualitative Methodology.
    Berkshire: open University Press, McCrawe – Hill Education : 2009 :
    Obligatorisk

    Oliver, Paul
    Succeeding with your literature review: a handbook for students.
    Berkshire, England: McGraw-Hill : Open University Press : 2012 :
    Obligatorisk

    Machi, Lawrence A; McEvoy, Brenda T
    The literature review. Six steps to success.
    Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press : 2009 :
    Obligatorisk

    Utöver ovanstående litteratur tillkomer internationellet publicerade vetenskapliga artiklar samt litteratur som används i det enskilda projektarbetet.