"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ledarskap och organisation i socialt arbete, 6,5 hp

Engelskt namn: Leadership and Organisation in Social Work

Denna kursplan gäller: 2015-01-19 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA108

Högskolepoäng: 6,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2014-06-18

Reviderad av: Prefekten, 2014-12-15

Innehåll

Kursen fokuserar på ledarskapets innehåll och villkor för socialt arbete samt den organisatoriska kontext inom vilken arbetet äger rum. En central fråga under kursen är vad det innebär att leda verksamheter i så kallade människovårdande organisationer. Aktuella teman i kursen gällande organisationsteori är; legitimitet, kultur, makt och anpassning till omvärldens krav och förväntningar. Ledarskapsteorier behandlas med särskild utgångspunkt i frågor om relation, kommunikation, etik och professionalism samt vilket betydelse dessa faktorer har för att skapa förutsättningar vid t ex förändring och lärande. Av särskild betydelse i detta sammanhang är hur och när samverkan aktualiseras inom socialt arbete. Under kursen ska studenten erhålla en övergripande kännedom om arbetsrättens centrala regelverk och de rättigheter och skyldigheter som finns för arbetsgivare- och arbetstagare. Under kursen ges studenten möjlighet att utveckla ett kritiskt tänkande genom att reflektion över och diskussion om relationen mellan organisation, ledarskap, lagarbete och praktiskt socialt arbete.

Utöver detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att

- skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser i människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
- reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation

Ovanstående görs möjligt genom tre utbildningsteman som är genomgående i socionomprogrammet: Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), samt Vetenskaplig Utveckling (VU). Dessa utbildningsteman preciseras som förväntade studieresultat under rubriken Kursens mål tillsammans kursens övriga förväntade studieresultat.

Förväntade studieresultat

Kursens förväntade studieresultat är att studenten efter avslutad kurs ska:

- ha kunskaper om organisations- och ledarskapsteorier med relevans för socialt arbete
- ha förmåga att identifiera arbetsrättsliga problem samt att föra en enklare juridisk argumentation
- ha förmåga att identifiera olika faktorer av betydelse för en god psykosocial arbetsmiljö
- ha förståelse för hur lärande påverkas av ledarskap och organisering
- ha förståelse för vad samverkan är samt vilken betydelse det får för ledare, medarbetare och klienter
- ha kunskaper om arbetsrättslig lagstiftning gällande Lagen om anställningsskydd (LAS), Medbestämmandelagen (MBL), Arbetsmiljölagen (AmL) och Diskrimineringslagen
- kunna självständigt söka fram minst en referee-bedömd internationell vetenskaplig artikel

Behörighetskrav

För övergång från första till andra läsåret krävs att den studerande genomgått socionomprogrammets första och andra termin med minst 45 godkända högskolepoäng.

Undervisningens upplägg

I Umeå ges denna kurs företrädesvis i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen undervisning förekommer.  På samlingsorterna Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå ges denna kurs i flexibel form vilket innebär att studenten kommer att möta blandade undervisningsformer såsom fysiska möten vid samlingsorten, inspelade föreläsningar som görs tillgängliga via en webbaserad lärplattform, samt genomföra uppgifter via den webbaserade läroplattformen.

Undervisningen baseras på olika pedagogiska former som föreläsningar, seminarium, färdighets-övningar och studentpresentationer. Studenten ska i samband med examinationsuppgiften söka, bearbeta och redovisa referee-bedömda vetenskapliga artiklar av relevans för kursen. Studenten kommer under kursen i kontakt med konkreta verktyg som kan användas för förändringsarbete inom socialt arbete. Dessutom ges regelbunden möjlighet till reflektion under kursen över studentens eget kunskapsinhämtande.

Examination

För att bli godkänd på kursen krävs:

• Fördjupningsuppgift
Studenterna ska i par genomföra en fördjupningsuppgift med fokus på det sociala arbetets praktik. Med utgångspunkt i intervjumetodik så inriktas fördjupningsuppgiften in på positiva delar i organisationen utifrån konkreta teman som är aktuella för kursen. Inom ramen för uppgiften ska studenterna göra en skriftlig analys som utgår från kurslitteratur och vetenskapliga artiklar. Syftet är att få kunskap om vilka komponenter som är viktiga för att få ut en verksamhets fulla potential. Studenterna genomför, bearbetar och skriver tillsammans men redovisningen av uppgiften görs individuellt.

Fördjupningsuppgiften kan ge betygen U, G och VG. För G ska studenten uppfylla det som står beskrivet i stycket ovan och för VG ska studenten anlägga ett arbetsrättsligt perspektiv på uppgiften som då även blir större i omfattning.

• Övningar
Olika praktiska övningar genomförs för att öka förståelsen för ledarskap och organisation och för dessa ges betygen U eller G. 

• Seminarium
Studenterna deltar aktivt vid momentets seminarier där studenternas förmåga att ta ställning och argumentera i olika situationer övas. För seminarier ges betygen U eller G.

Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva

Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.

Studenten har rätt att delta vid max fem provtillfällen.

 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden

 

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 5

Ledarskap och organisation i socialt arbete 6,5 hp

Arbetsrätt
Andersson Anderz, Edström Örjan, Zanderin Lars
5., rev. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 207 s. :
ISBN: 978-91-47-09658-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

When Is Appreciative Inquiry Transformational? A Meta-Case Analysis. THE JOURNAL OF APPLIED BEHAVIORAL SCIENCE, Vol. 41 No. 2, June 2005 161-181
Bushe Gervase R., Kassam Aniq F.
THE JOURNAL OF APPLIED BEHAVIORAL SCIENCE, Vol. 41 No. 2, June 2005 161-181 : 2005 :
Obligatorisk

Germundsson Per
Lärare, socialsekreterare och barn som far illa : om sociala representationer och interprofessionell samverkan
Örebro : Örebro universitet : 2011 : 169 s. :
Fulltext
ISBN: 9789176687871
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wolvén Lars-Erik
Att utveckla mänskliga resurser i organisationer : om ledarskap, organisering, kultur och kompetens
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 335 s. :
ISBN: 91-44-01228-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gällande lagtext, från databas eller tryckt författningssamling. En obl. valfri vetenskaplig artikel till den individuella examinationsuppgiften samt 1 obl. valfri internationell vetenskaplig artikel till examinationsuppgiften som skrivs i par Artiklar och kompendium kan ev tillkomma