"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Handlingsstrategier i socialt arbete II, 6,5 hp

Engelskt namn: Casework Strategies in Social Work II

Denna kursplan gäller: 2016-01-18 till 2018-08-19 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA110

Högskolepoäng: 6,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2014-06-18

Reviderad av: Prefekten, 2015-10-26

Innehåll

Socialt arbete med personer med psykiska funktionshinder samt entreprenörinriktat projektarbete i socialt arbete i privat och offentlig regi.

Genom detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att:

-      skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser för människors liv
-      argumentera för sitt ställningstagande
-      utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
-      reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
-      reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
-      reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation

Ovanstående görs möjligt genom tre utbildningsteman som är genomgående i socionomprogrammet:

Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM) samt Vetenskaplig Utveckling (VU). Dessa utbildningsteman preciseras i kursens förväntade studieresultat.
 

Förväntade studieresultat


Studenten ska efter avslutad kurs:

- Visa på grundläggande kunskap om behov och livssituation hos individer med psykiska funktionshinder samt kunna identifiera  psykiska sjukdomar och störningar inom området.
- Känna till och förstå lagstiftning som rör psykiskt funktionshindrade och hur den tillämpas.
- I projektform skapa en fiktiv verksamhetsmodell för entreprenörinriktat socialt arbete och visa att de kan omsätta teoretiska kunskaper i praktisk tillämpning.

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Undervisningens upplägg

Umeå ges denna kurs företrädesvis i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen undervisning kan förekomma. På samlingsorterna Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå ges denna kurs i flexibel form, vilket innebär att studenten kommer att möta blandade undervisningsformer såsom fysiska möten vid samlingsorten, inspelade föreläsningar som görs tillgängliga via en webbaserad läroplattform, samt genomföra uppgifter via den webbaserade läroplattformen.

Undervisningen baseras på föreläsningar, projektarbeten, färdighetsövningar, seminarier och redovisningar utifrån de varierade arbetsuppgifter som en socionom möter i verkligheten. Studenten skall under del I och del II skaffa sig kunskap för att självständigt och i grupp tillämpa olika begrepp och förhållningssätt beroende på den målgrupp eller det arbetsområde som fokuseras. Del I inriktas på socialpsykiatriska arbetssätt med målgrupper med psykiska funktionshinder. I del II får studenten omsätta sina kunskaper och sina kompetenser genom att i grupp konstruera en fiktiv omsorgsinriktad eller behandlande verksamhet. Fokus läggs på både projekten/verksamheternas innehåll och de pedagogiska inslagen i upplägg och redovisning.

Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen.

Examination

Delmoment 1
• Deltagande i caseövningar:
Studenten ska delta i caseövningar för att träna upp sin färdighet och förståelse kring om behov och livssituation hos personer med psykiskt funktionshinder samt om psykosocialt arbetssätt.

• Aktivt deltagande i seminarier
Vilket innebär att vara förberedd genom att t ex skriftligt ha reflekterat över en juridisk fråga som skall diskuteras på seminariet, kunna redogöra för en text, redovisa ett arbete, aktivt delta i diskussionen etc

• Skriftlig salstentamen
Momentet innehåller en skriftlig examination där teorier, perspektiv och begrepp relateras till konkreta situationer. Den skriftliga tentamen genomförs enskilt.

På deltagandet i caseövningar ges något av betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). På det aktiva deltagandet i seminarierna ges något av betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). På den skriftliga tentamen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Delmoment 2
• Deltagande i projektarbete med granskning och redovisning:
Studentens förmåga att tillämpa relevanta kunskaper för att planera en tänkt verksamhet med inriktning mot social omsorg eller behandling inom offentligt eller privaträttsligt organiserat socialt arbete examineras genom deltagande i projektarbete som ska presenteras och redovisas.

På deltagandet i projektarbetet med granskning och redovisning ges något av betygen
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att uppnå VG på delmoment 1 krävs VG nivå på salstentamen. Moment 2 examineras både muntligt och skriftligt i en samlad bedömning. För att erhålla VG på kursen krävs VG i moment 1 och VG i moment 2.

Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Kompletteringen anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska ha utförts inom två veckor från tidpunkten för det missade obligatoriska utbildningsmomentet.

Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva

Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.

Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
 

Litteratur