Engelskt namn: Casework Strategies in Social Work II
Denna kursplan gäller: 2018-08-20 till 2018-09-02 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2020-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2019-01-21 och 2020-01-19
Kursplan för kurser med start mellan 2018-09-03 och 2019-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-20 och 2018-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-18 och 2018-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-11 och 2016-01-17
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-17 och 2016-01-10
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-08-16
Kurskod: 2SA110
Högskolepoäng: 6,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2014-06-18
Reviderad av: Prefekten, 2017-12-07
Socialt arbete med personer med psykiska funktionshinder samt entreprenörinriktat projektarbete i socialt arbete i privat och offentlig regi.
Genom detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att:
- skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser för människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
- reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation
Ovanstående görs möjligt genom tre utbildningsteman som är genomgående i socionomprogrammet:
Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM) samt Vetenskaplig Utveckling (VU). Dessa utbildningsteman preciseras i kursens förväntade studieresultat.
Studenten ska efter avslutad kurs:
- Visa på grundläggande kunskap om behov och livssituation hos individer med psykiska funktionshinder samt kunna identifiera psykiska sjukdomar och störningar inom området.
- Känna till och förstå lagstiftning som rör psykiskt funktionshindrade och hur den tillämpas.
- I projektform skapa en fiktiv verksamhetsmodell för entreprenörinriktat socialt arbete och visa att de kan omsätta teoretiska kunskaper i praktisk tillämpning.
Umeå ges denna kurs företrädesvis i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen undervisning kan förekomma. På samlingsorterna Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå ges denna kurs i flexibel form, vilket innebär att studenten kommer att möta blandade undervisningsformer såsom fysiska möten vid samlingsorten, inspelade föreläsningar som görs tillgängliga via en webbaserad läroplattform, samt genomföra uppgifter via den webbaserade läroplattformen.
Undervisningen baseras på föreläsningar, projektarbeten, färdighetsövningar, seminarier och redovisningar utifrån de varierade arbetsuppgifter som en socionom möter i verkligheten. Studenten skall under del I och del II skaffa sig kunskap för att självständigt och i grupp tillämpa olika begrepp och förhållningssätt beroende på den målgrupp eller det arbetsområde som fokuseras. Del I inriktas på socialpsykiatriska arbetssätt med målgrupper med psykiska funktionshinder. I del II får studenten omsätta sina kunskaper och sina kompetenser genom att i grupp konstruera en fiktiv omsorgsinriktad eller behandlande verksamhet. Fokus läggs på både projekten/verksamheternas innehåll och de pedagogiska inslagen i upplägg och redovisning.
Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen.
Delmoment 1
• Deltagande i caseövningar:
Studenten ska delta i caseövningar för att träna upp sin färdighet och förståelse kring om behov och livssituation hos personer med psykiskt funktionshinder samt om psykosocialt arbetssätt.
• Aktivt deltagande i seminarier
Vilket innebär att vara förberedd genom att t ex skriftligt ha reflekterat över en juridisk fråga som skall diskuteras på seminariet, kunna redogöra för en text, redovisa ett arbete, aktivt delta i diskussionen etc
• Skriftlig salstentamen
Momentet innehåller en skriftlig examination där teorier, perspektiv och begrepp relateras till konkreta situationer. Den skriftliga tentamen genomförs enskilt.
På deltagandet i caseövningar ges något av betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). På det aktiva deltagandet i seminarierna ges något av betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). På den skriftliga tentamen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Delmoment 2
• Deltagande i projektarbete med granskning och redovisning:
Studentens förmåga att tillämpa relevanta kunskaper för att planera en tänkt verksamhet med inriktning mot social omsorg eller behandling inom offentligt eller privaträttsligt organiserat socialt arbete examineras genom deltagande i projektarbete som ska presenteras och redovisas.
På deltagandet i projektarbetet med granskning och redovisning ges något av betygen
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att uppnå VG på delmoment 1 krävs VG nivå på salstentamen. Moment 2 examineras både muntligt och skriftligt i en samlad bedömning. För att erhålla VG på kursen krävs VG i moment 1 och VG i moment 2.
Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Kompletteringen anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska ha utförts inom två veckor från tidpunkten för det missade obligatoriska utbildningsmomentet.
Om studenten har ett beslut om särskilt stöd, har examinator rätt att besluta om anpassad examination.
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
För inspiration till ämne för artikeln rekommenderas nedanstående litteratur:
Att leva med psykisk funktionsnedsättning : livssituation och effektiva vård- och stödinsatser
Brunt David, Hansson Lars
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 398 s. :
ISBN: 9789144083872
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1,2,5,6,10,15,18,21 övriga kapitel referenslitteratur
Manifest : för ett socialt arbete i tiden
Dahlstedt Magnus, Lalander Philip
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 317 sidor :
ISBN: 9789144125688
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsarbete : aktörer, arenor och perspektiv
Sjöberg Stefan, Turunen Päivi
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 389 sidor :
ISBN: 9789144111759
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handlingsutrymme : utmaningar i socialt arbete
Svensson Kerstin, Johnsson Eva, Laanemets Leili
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 255 s. :
http://www.nok.se/BR/allmlitt/9789127115170.jpg
ISBN: 978-91-27-11517-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur som tillkommer är böcker, rapporter och vetenskapliga artiklar som studenterna själva väljer utifrån ämne för examinationsuppgiften
Psykiatrin, tvånget och lagen : en lagkommentar i historisk belysning
Grönwall Lars, Holgersson Leif
5., [rev.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2014 : 353 s. :
ISBN: 9789139113782
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Herlofson Jörgen
Mini-D 5 : diagnostiska kriterier enligt DSM-5
Stockholm : Pilgrim Press : 2014 : 374 s. :
ISBN: 9789198007916
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: De delar som rör psykos, bipolär, personlighetsstörningar och autism & ADHD
Att leva med psykisk funktionsnedsättning : livssituation och effektiva vård- och stödinsatser
Brunt David, Hansson Lars
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 398 s. :
ISBN: 9789144083872
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1,2,5,6,10,15,18,21 övriga kapitel referenslitteratur
Psykiatrin, tvånget och lagen : en lagkommentar i historisk belysning
Grönwall Lars, Holgersson Leif
5., [rev.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2014 : 353 s. :
ISBN: 9789139113782
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Herlofson Jörgen
MiniPsykiatri
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2014 : 277 s. :
ISBN: 9789127135796
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: De delar som rör psykos, bipolär, personlighetsstörningar och autism & ADHD
Individanpassat stöd till arbete IPS-Modellen - en vägledning för arbetscoacher
Socialstyrelsen : 2012 :
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2012/2012-8-5
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar
Aktuell lagtext, Obligatorisk
Barn som anhöriga
Socialstyrelsen :
http://www.kunskapsguiden.se/barn-och-unga/Teman/Barn-som-anhoriga/Sidor/default.aspx
Nationellt kompetenscentrum anhöriga
Nka :
http://www.anhoriga.se/anhorigomraden/barn-som-anhoriga/
Barn som anhöriga
Socialstyrelsen : 2013 :
Konsekvenser och behov när föräldrar har allvarliga svårigheter eller avlider
Vuxna som anhöriga
Nka :
http://www.anhoriga.se/nkaplay/psykisk-ohalsa/kunskapsoversikt-anhoriga-till-vuxna-personer-med-psykisk-ohalsa/
Ewertzon Mats
Anhöriga till vuxna personer med psykisk ohälsa: En kunskapsöversikt om betydelsen av stöd.
Nationellt kunskapscentrum anhöriga. : 2015 :
http://www.anhoriga.se/Global/St%c3%b6d%20och%20kunskap/Publicerat/Kunskaps%c3%b6versikter/Dokument/2015-1_Kunskaps%c3%b6versikt_Ewertzon_webb%20(2).pdf
Min son fick till slut jourboende, men det var först när jag höll på att kollapsa. En enkätundersökning om socialtjänstens och omsorgens insatser till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Riksförbundet attention : 2015 :
http://attention-riks.se/2015/04/rapport-hur-fungerar-de-kommunala-stodinsatserna-attentions-foraldrar/