Engelskt namn: Casework Strategies in Social Work II
Denna kursplan gäller: 2018-09-03 till 2019-01-20 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2020-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2019-01-21 och 2020-01-19
Kursplan för kurser med start mellan 2018-09-03 och 2019-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-20 och 2018-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-18 och 2018-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-11 och 2016-01-17
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-17 och 2016-01-10
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-08-16
Kurskod: 2SA110
Högskolepoäng: 6,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2014-06-18
Reviderad av: Prefekten, 2018-10-23
Kursen består av två delar. Under den första delen genomförs ett entreprenörinriktat projektarbete i socialt arbete i privat och offentlig regi. Under den andra delen diskuteras handlingsutrymme och handlingsstrategier med inriktning mot socialt samhällsarbete och socionomers möjlighet till påverkan och förändring.
Genom detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att:
- skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser för människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
- reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation
Ovanstående görs möjligt genom tre utbildningsteman som är genomgående i socionomprogrammet:
Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM) samt Vetenskaplig Utveckling (VU). Dessa utbildningsteman preciseras i kursens förväntade studieresultat.
Studenten ska efter avslutad kurs:
I projektform ha skapat en fiktiv verksamhetsmodell för entreprenörinriktat socialt arbete och visa att de kan omsätta teoretiska kunskaper i praktisk tillämpning.
Kunna argumentera för vilken roll och betydelse socionomer och socialt arbete har för att påverka, utveckla och förändra sociala institutioner, sociala fenomen, sociala problemområden etc.
Kunna visa fördjupad kunskap hur relationen mellan frivillighet och tvång i rättskällorna har betydelse för socionomernas handlingsstrategier och handlingsutrymme
Umeå ges denna kurs företrädesvis i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen undervisning kan förekomma. På samlingsorterna Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå ges denna kurs i flexibel form, vilket innebär att studenten kommer att möta blandade undervisningsformer såsom fysiska möten vid samlingsorten, inspelade föreläsningar som görs tillgängliga via en webbaserad läroplattform, samt genomföra uppgifter via den webbaserade läroplattformen.
Undervisningen baseras på föreläsningar, projektarbeten, seminarier och presentationer.
• Deltagande i projektarbete med granskning och redovisning: Studentens förmåga att tillämpa relevanta kunskaper för att planera en tänkt verksamhet med inriktning mot social omsorg eller behandling inom offentligt eller privaträttsligt organiserat socialt arbete examineras genom deltagande i projektarbete som ska presenteras och redovisas.
För deltagandet i projektarbetet med granskning och redovisning ges något av betygen
Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
• Författande av en debattartikel utifrån något område där socionomer och socialt arbete har möjlighet att påverka och bidra till en utveckling eller en förändring. Artikeln kan utgå från det arbete studenterna genomfört under kursens första del, alternativt behandla ett aktuellt socialt område, socialt problem eller socialt fenomen. Debattartikeln behandlas genom presentation och diskussion vid ett seminarium i slutet av kursen, samt genom en individuell skriftlig reflektion kring en av medstudenternas artiklar. Den student som vill skriva för betyget Väl Godkänd (VG) genomför dessutom ett individuellt arbete där debattartikelns ämne fördjupas i relation till tidigare forskning och något teoretiskt perspektiv.
För deltagandet i författande av debattartikel, presentation och diskussion, samt för skriftlig reflektion kring en av medstudenternas artiklar ges något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U).
• Skriftlig uppgift kring relationen mellan frivillighet och tvång i rättskällorna. Betyg ges i form av G eller U.
För att erhålla betyget G på kursen krävs G på samtliga examinerande skriftliga uppgifter samt aktivt deltagande i examinerande seminarier.
För att erhålla betyget VG på kursen krävs VG i moment 1 och G på samtliga examinationer i del 2, samt VG på det individuella skriftliga arbetet som är relaterat till del 2.
Student som ej deltagit i examinerande utbildningsmoment kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Kompletteringen anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska ha utförts inom två veckor från tidpunkten för det missade obligatoriska utbildningsmomentet.
Om studenten har ett beslut om särskilt stöd, har examinator rätt att besluta om anpassad examination.
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: https://www.umu.se/student/mina-studier/tillgodoraknande/
För inspiration till ämne för artikeln rekommenderas nedanstående litteratur:
Manifest : för ett socialt arbete i tiden
Dahlstedt Magnus, Lalander Philip
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 317 sidor :
ISBN: 9789144125688
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsarbete : aktörer, arenor och perspektiv
Sjöberg Stefan, Turunen Päivi
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 389 sidor :
ISBN: 9789144111759
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handlingsutrymme : utmaningar i socialt arbete
Svensson Kerstin, Johnsson Eva, Laanemets Leili
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 255 s. :
http://www.nok.se/BR/allmlitt/9789127115170.jpg
ISBN: 978-91-27-11517-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur som tillkommer är böcker, rapporter och vetenskapliga artiklar som studenterna själva väljer utifrån ämne för examinationsuppgiften
Att leva med psykisk funktionsnedsättning : livssituation och effektiva vård- och stödinsatser
Brunt David, Hansson Lars
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 398 s. :
ISBN: 9789144083872
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1,2,5,6,10,15,18,21
Psykiatrin, tvånget och lagen : en lagkommentar i historisk belysning
Grönwall Lars, Holgersson Leif
5., [rev.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2014 : 353 s. :
ISBN: 9789139113782
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar