Engelskt namn: Migration, integration and ethnic relations in social work
Denna kursplan gäller: 2016-08-15 till 2016-08-21 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2020-11-23
Kursplan för kurser med start mellan 2020-07-06 och 2020-11-22
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-20 och 2020-07-05
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-23 och 2018-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-09 och 2017-01-22
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-22 och 2017-01-08
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-15 och 2016-08-21
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-11 och 2016-08-14
Kurskod: 2SA117
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2014-12-15
Reviderad av: Prefekten, 2016-01-29
Innehåll
Kursen behandlar migration, integration och etniska relationer i socialt arbete. De möjligheter och problem som kan uppkomma i samband med dessa nyckelbegrepp eller fenomen belyses ur ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv, där även bakgrundsförhållanden som kön, klass, ålder är centrala. Frågor som behandlas är orsaker till migration och migrationsmönster, transnationalitet samt rättigheter i samband med migration, flyktingskap och annat internationellt skydd. Vidare behandlas olika anpassningsstrategier, såsom segregation, assimilation och ackommodation, samt faktorer som underlättar respektive försvårar integration. Det handlar om normer, värderingar, symboler, identitet och diaspora, heder, diskriminering och rasism eller andra faktorer som kan påverka etniska relationer.
Studenten ska efter att ha genomgått kursen
- ha fördjupad kunskap om och förståelse för centrala begrepp och teorier inom området;
- ha förståelse för kursen relevanta fenomen;
- självständigt kunna identifiera för kursen relevanta problemställningar;
- självständigt kunna inhämta, analysera samt tillämpa kunskap inom området;
- kunna kritiskt värdera den kunskap som återges, samt den kunskap som studenten själv och andra studenter sammanställer och producerar.
För tillträde till kursen krävs minst 90 hp inom det samhällsvetenskapliga utbildningsområdet (socialt arbete, freds- och konfliktstudier, genusvetenskap, kulturgeografi, pedagogik, psykologi, sociologi, statsvetenskap, rättsvetenskap) eller motsvarande kunskaper, innehållande minst 15 hp självständigt arbete eller kurser 90 hp inom omvårdnad innehållande minst 15 hp självständigt arbete. Dessutom krävs Eng A och SvB för grundläggande behörighet för högskolestudier (SvB om utbildningen ges på svenska).
Undervisningen har inslag av såväl teoretiskt analyserande, självreflekterande och praktiskt tillämpande aktiviteter, med möjlighet till egna val av för kursen relevanta fördjupningsprofiler. Kursen ges i studerandeaktiva arbetsformer. Den lärarledda undervisningen ges främst genom föreläsningar och seminarier. Andra undervisningsformer som förekommer på kursen är skriftliga inlämningsuppgifter, gruppdiskussioner samt kamratvärderingar. Seminarier, inlämningsuppgifter och avslutande fördjupningsarbete och kamratvärdering är obligatoriska inslag i kursen. Rätten att erhålla undervisning gäller endast under den tid som den kurs pågår som studenten har registrerats på.
Examination sker genom följande obligatoriska inslag:
1. seminarier;
2. inlämningsuppgifter;
3. ett fördjupningsarbete i form av en individuell skrivuppgift;
4. en kamratvärdering av en annan students individuella skrivuppgift.
För punkterna 1, 2 och 4 ges betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På punkt 3 ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande moment är godkända. Betyget grundar sig på fördjupningsarbetet och sätts först när alla obligatoriska moment och inlämningsuppgifter är godkända.
Student som ej har godkänt resultat vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov. Ett schemalagt tillfälle för omprov av kursens alla examinerade inslag ges efter kursens slut. Möjlighet till ytterligare omprov ges därefter vid ordinarie provtillfälle. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor.
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
Aas Katja Franko
Crimmigrantbodies and bona fide travelers: Surveillance, citizenship and global governance.
Theoretical criminology 15 : 3 : 2011 : 331-346 : : 2011 :
Obligatorisk
Carbin Maria
Hedersrelaterat våld och förtryck : En kunskaps- och forskningsöversikt
1 uppl. : Uppsala : NCK : Rapport 2010:1 : 64 s. : : 2010 :
http://www.du.se/PageFiles/80859/Hedersrelaterat%20v%C3%A5ld%20och%20f% C3%B6rtryck-2010.pdf
Obligatorisk
Critical Review of Psychological Treatments of Posttraumatic Stress Disorder in refugees
Nickerson Angela, Bryant Richard A, Silove Derrick, Steel Zachary
Clinical pshycological review : 2011 : 399-417 : : 2011 :
Obligatorisk
Hatbrott 2014 : statistik över polisanmälningar med identifierade hatbrottsmotiv och självrapporterad utsatthet för hatbrott
Djärv Carina, Westerberg Sara, Frenzel Anna
Stockholm : Brottsförebyggande rådet (BRÅ) : cop. 2015 : 148 s. :
Fritt tillgänglig via www.bra.se
ISBN: 9789187335471
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fazlhashemi Mohammad
Intellektuella kulturmöten mellan Öst och väst
Ingår i:
Förmodern globalitet
Lund : Nordic Academic Press : 2011 : 248 s. :
E-resurs:
Obligatorisk
Fekete Liz
"The Emergence of Xeno-Racism"
Race and Class 43 : 2 : 2001: 23-40 : : 2001 :
Obligatorisk
Globaliseringens kulturer : den postkoloniala paradoxen, rasismen och det mångkulturella samhället
Thörn Håkan, Eriksson Catharina, Eriksson Baaz Maria
Nora : Nya Doxa : 1999 : 295 s. :
ISBN: 91-578-0312-9 ; 351:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gärde Johan
Religion och socialt arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 236 s. :
ISBN: 978-91-44-08159-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ife Jim
Human rights and social work : towards rights-based practice
3rd ed. : Port Melbourne, Vic. : Cambridge University Press : 2012. : x, 356 p. :
ISBN: 9781107693876
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johnsdotter Sara
Kulturella aspekter av psykisk ohälsa
Ingår i:
Migration och psykisk ohälsa
Malmö : Hälsa och samhälle, Malmö högskola : 2008 : 309 s. :
Obligatorisk
Migration och etnicitet : perspektiv på ett mångkulturellt Sverige
Darvishpour Mehrdad, Westin Charles
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 446 s. :
ISBN: 9789144105239
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Xenoracism: Towards a Critical Understanding of the Construction of Asylum Seekers and its Implications for Social Work Practice
Shepard Masocha, Simpson , Murray K
Practice : Social Work in Action : 23 :1 : 2011 : 5-18 : : 2011 :
Obligatorisk
Smith Rhona K. M.
Textbook on international human rights
6th edition. : Oxford : Oxford University Press : 2014 : xxviii, 417 p. :
ISBN: 9780199672813 (pbk.) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Socialt arbete och migration
Montesino Norma, Righard Erica
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 223 s. :
ISBN: 9789140688750
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Kategoriernas dilemman : en kunskapsöversikt om kategorisering utifrån nationellt och etniskt ursprung i offentlig politik och forskning
Strömblad Per, Myrberg Gunnar
Stockholm : Delegationen för migrationsstudier (Delmi) : 2015 : 49 s. :
Fritt tillgänglig via Delegationen för migrationsstudier (Delmi)
Obligatorisk
Transnationality and Social Practices
Ingår i:
Transnational migration
Cambridge : Polity : 2013. : 209 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar
Afrofobi : en kunskapsöversikt över afrosvenskars situation i dagens Sverige
Tumba : Mångkulturellt centrum : cop. 2014 : 101 s. :
ISBN: 9789186429317
Se Umeå UB:s söktjänst
Exploring the relationship between self-awareness and students commitment and understanding of culturally responsive social work practice. Journal of ethnic & cultural diversity in social work. No. 19, pp. 34-53.
Bender Kimberly, Negi Nalini, Fowler N Dawnovise
2010 :
Hög förekomst av sömnproblem och trötthet hos flyktingar på SFI: konse¬kvenser för inlärning och hälsa
Eriksson-Sjöö Tina, Ekblad Solvig, Kecklund Göran
Socialmedicinsk tidskrift : 4 : 2010 : 302-309 : : 2010 :
Impact of Immigration Detention and Temporary Protection on the Mental Health of Refugees
Steel Zachary, Silove Derrick, Brooks Robert, Momartin Shakeh, Alzuhairi Bushra, Susljika Ina
British journal of psychiatry : 2006 : 188, 58-64 : : 2006 :
Philips Deborah
Minority Ethnic Segregation, Integration and Citizenship : A European Perspective
Journal of Ethnic and Migration Studies : 36 : 2 : 2010 : 209-225 : : 2010 :
Gruber Sabined 1958-
Skolan gör skillnad : etnicitet och institutionell praktik
Norrköping : Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier : 2007 : 223 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-8775z Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
ISBN: 978-91-85715-21-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Khosravi Shahram
Territorialiserad mänsklighet : irreguljära immigranter och det nakna livet
Ingår i:
Om välfärdens gränser och det villkorade medborgarskapet
Stockholm : Fritze : 2006 : 314, [2] s. :
O´Conell Davidson Julia
Trafficking, modern slavery and the human security agenda.Human security journal. Volume 6, spring 2008, pp. 8-15
2008 :
Tillkommer: Aktuella, bl.a. internationellt publicerade, artiklar i vetenskapliga tidskrifter samt annat material såsom författningstexter, rättsfall, förarbeten m.m. och egen informationssökning enligt lärarens anvisningar.