"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Intellektuellt funktionshinder - om vardag och livsvillkor för vuxna och äldre, 7,5 hp

Engelskt namn: Intellectual disability- everyday and living conditions for adults and elderly

Denna kursplan gäller: 2016-08-15 till 2018-09-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA134

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2016-05-11

Innehåll

I kursen behandlas definitioner, orsaker, innebörder och konsekvenser av att leva med intellektuell funktionsnedsättning liksom förekomst av ytterligare funktionsnedsättningar. Vidare analyseras vardagen och livsvillkoren för vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning med fokus på deras sysselsättnings-, boende-, fritids- och sociala situation. Inträdet till vuxenlivet från skola till arbete och/eller annan sysselsättning och till eget boende belyses särskilt.
 
Dessutom behandlas ur ett inifrån- och anhörigperspektiv samhällets stöd- och serviceinsatser riktade till personer med intellektuell funktionsnedsättning i förhållande till sysselsättning, boende, fritid och sociala relationer. Vidare studeras metoder och förhållningssätt inom socialt arbete med vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning. Innebörder och konsekvenser av delaktighetsinriktade metoder och förhållningssätt belyses särskilt.
 

Förväntade studieresultat

Kursens mål är att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om vardagsliv och livsvillkor för vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning med fokus på deras sysselsättnings-, boende- och fritidssituation. Det innefattar särskilt kunskaper om de ungas övergång från skol- till vuxenliv och de vuxnas och äldres sociala situation. Därutöver ska studenten utveckla kunskaper om samhällets stödinsatser samt metoder och förhållningssätt inom socialt arbete bland vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning.
 
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
 
Kunskap och förståelse

  • Redogöra för definitioner, orsaker, innebörder och konsekvenser av intellektuell funktionsnedsättning.
  • Redogöra för sysselsättnings-, boende-, fritids- och den sociala situationen för vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning.
  • Beskriva samhällets stöd- och serviceinsatser riktade till vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning i relation till sysselsättning, boende, fritid och sociala relationer

Färdighet och förmåga

  • Kritiskt granska olika metoder i socialt arbete med vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Diskutera och kritiskt reflektera över betydelsen av attityder och förhållningssätt i socialt arbete med vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning

 
 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen ges i samarbete mellan Institutionen för socialt arbete, Umeå Universitet och Akademin för hälsa och välfärd, Högskolan i Halmstad. Undervisningen är nätbaserad i form av föreläsningar och diskussionsseminarier genom distansstudier via utbildningsplattform. Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma. Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet. På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.

Examination

Kursen examineras på följande sätt:

  • Individuella skriftliga inlämningsuppgifter, där studentens kunskaper om definitioner, orsaker, innebörder och konsekvenser av intellektuell funktionsnedsättning samt studentens kunskaper om vardagsvillkor för vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning prövas.
  • Aktivt seminariedeltagande via utbildningsplattform. Med detta avses att pröva studentens förmåga att kritiskt granska metoder i socialt arbete med vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning, samt att diskutera och reflektera över betydelsen av attityder och förhållningssätt. I detta ingår att ta del av och diskutera andra studenters arbeten. 

 
För alla skriftliga uppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.
 
På individuella inlämningsuppgifter ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). För aktivt seminariedeltagande ges betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
 
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
 
Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast två månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov i samband med ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.
 
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
 

 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Om student vill tillgodoräkna sig poäng från tidigare utbildning så ska en ansökan om tillgodoräknande sändas in senast två månader innan start på den kurs som önskas tillgodoräknas. Blanketter finns hos studievägledare eller på http://www.umu.se/blanketter. För mer information kontakta studievägleda­ren. Se också “Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet”.

http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index.htm

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 1

    Arvidsson J
    Post-school options for pupils with intellectual disabilities
    Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities 2 (2), 180-193 : 2015 :
    Obligatorisk

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 223 s. :
    ISBN: 9789144097329
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Factors that underpin the delivery of effective decision-making support for people with cognitive disability
    Douglas J, Bigby C, Knox L, Browning M
    Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities, 2(1), 37-44 : 2015 :
    Obligatorisk

    Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
    Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
    2., [rev.] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 224 s. :
    ISBN: 9789140685933
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Choice and control for people ageing with intellectual disability in group homes
    Kåhlin I, Kjellberg A, Hagberg J.E
    Scand J Occup Ther, 23(2).127-37 : 2016 :
    Obligatorisk

    Löfgren-Mårtenson, L.
    “Hip to be Crip?” About Crip Theory, Sexuality and People with Intellectual Disabilities.
    Sexuality and Disability, Vol, 31, Issue 4, pp 413-424 : 2013 :
    Obligatorisk

    Lövgren Veronica
    Villkorat vuxenskap : levd erfarenhet av intellektuellt funktionshinder, kön och ålder
    Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet : 2013 : iv, 222 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-70120
    ISBN: 9789174596441
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Livssituationen för unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning. En kundskapsöversikt baserad på skandinavisk forskning 1998-2009
    Mineur Therése, Bergh Susanne, Tideman Magnus
    FoU-rapport 2009-01, Handikapp och Habilitering, Stockholms Läns Landsting : 2009 :
    http://swepub.kb.se/bib/swepub:oai:DiVA.org:hh-2895
    Obligatorisk

    Strandberg Thomas
    Förhållningssätt och möten : arbetsmetoder i social omsorg
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 312 s. :
    ISBN: 978-91-44-05505-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar: Inledning (sid 19-40) samt del 2 (sid 177-308)

    Hur går det egentligen till när metoder sprids och förändras? Exemplet beteendepåverkande metoder i LSS-verksamhet
    Söder Mårten, Finn Bengt
    FOU-rapport 2009/8. Uppsala: Regionförbundet. : 2009 :
    http://www.fouvalfard.se/$2/2009-hur-gar-det.pdf
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Alltjämt ojämlikt! : levnadsförhållanden för vissa personer med funktionsnedsättning
    Stockholm : Socialstyrelsen : 2010 : 120 s. :
    http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-6-21

    Post-School Destination—A Study of Women and Men With Intellectual Disability and the Gender-Segregated Swedish Labor Market
    Arvidsson , Widén , Staland-Nyman , Tideman
    Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 13 (3). 217-226 : 2016 :

    Annan litteratur i syfte att fördjupa enskilda uppgifter tillkommer

  • Giltig från: 2016 vecka 33

    Alltjämt ojämlikt! : levnadsförhållanden för vissa personer med funktionsnedsättning
    Stockholm : Socialstyrelsen : 2010 : 120 s. :
    http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-6-21
    Obligatorisk

    Arvidsson Jessica
    Sysselsättning och social rättvisa : en nationell registerstudie om 12 269 unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning
    Halmstad : Högskolan i Halmstad, Akademin för hälsa och välfärd : 2016 : 148 s. :
    Fulltext
    ISBN: 9789187045417
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
    Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
    2., [rev.] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 224 s. :
    ISBN: 9789140685933
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lövgren Veronica
    Villkorat vuxenskap : levd erfarenhet av intellektuellt funktionshinder, kön och ålder
    Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet : 2013 : iv, 222 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-70120
    ISBN: 9789174596441
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Livssituationen för unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning. En kundskapsöversikt baserad på skandinavisk forskning 1998-2009
    Mineur Therése, Bergh Susanne, Tideman Magnus
    FoU-rapport 2009-01, Handikapp och Habilitering, Stockholms Läns Landsting : 2009 :
    http://swepub.kb.se/bib/swepub:oai:DiVA.org:hh-2895
    Obligatorisk

    Nya Omsorgsboken
    Söderman Lena, Antonson Sivert
    5., [helt omarb., nya] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 290 s. :
    ISBN: 978-91-47-09519-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hur går det egentligen till när metoder sprids och förändras? Exemplet beteendepåverkande metoder i LSS-verksamhet
    Söder Mårten, Finn Bengt
    FOU-rapport 2009/8. Uppsala: Regionförbundet. : 2009 :
    http://www.fouvalfard.se/$2/2009-hur-gar-det.pdf
    Obligatorisk

    Tideman Magnus
    Långsiktiga effekter? Personer med funktionsnedsättning och deras etablering på arbetsmarknaden med stöd av Supported Employment. En uppföljning ur arbetstagarperspektiv.
    Högskolan i Halmstad och Misa AB, 2015 : 2015 :
    http://hh.diva-portal.org/smash/get/diva2:791072/FULLTEXT04.pdf
    Obligatorisk

    Annan litteratur i syfte att fördjupa enskilda uppgifter tillkommer