Engelskt namn: Social Pedagogy in Social Work
Denna kursplan gäller: 2018-01-08 till 2018-08-19 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-08-20
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-08 och 2018-08-19
Kurskod: 2SA146
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2017-06-13
Reviderad av: Prefekten, 2017-06-13
Kursen innehåller två delar.
Del I syftar till att både bredda och fördjupa kun¬skapen om socialpedagogikens kunskapsområden i det moderna samhället. Det görs en genomgång av socialpedagogikens rötter, dess historia och traditioner. Vidare behandlas betydel¬sefulla synsätt, metoder och teorier med relevans för socialpedagogikens roll och möjligheter i dagens mångkulturella samhälle. I Sverige bedrivs socialpedagogik inom ramarna för det övergripande ämnet socialt arbete. Speciell fokus läggs på att utveckla teorier och synsätt som kännetecknar och särskiljer socialpedagogik. Visst fokus kommer också att läggas på hur socialpedagogiken utvecklats internationellt.
Del II skall fördjupa kunskaperna om socialpedagogiska förhållningssätt och ”klientnära” socialt arbete. Fokus läggs på att fördjupa kunskaperna om sociala problem och professionellt handlingsut-rymme för socialpedagogiska insatser. Del II har en problemorienterad, innovativ inriktning där stu-denterna på ett entreprenörpräglat arbetssätt skapar och/eller utvecklar konkreta sociala verksam-hetsmodeller.
Efter kursen förväntas att studenten skall kunna:
Del I:
- Sammanfatta och analysera teoribildningar om modernitet och de betydelser samhällets utveck- ling och förändring har för socialpedagogiskt arbete – pedagogiskt socialt arbete.
- Redogöra för centrala teoretiska och begreppsliga definitioner, dilemman och spänningsfält inom socialpedagogik och socialt arbete.
- Identifiera och analysera socialpedagogikens rötters betydelse för socialpedagogiken idag såväl internationellt som nationellt
Del II:
- fördjupad kunskap om sociala problem, professionellt bemötande och socialpedagogik
- insikt om socialpedagogiska handlingsutrymmen i arbete med människor med sociala problem
- förmåga att självständigt analysera och teoretiskt tillämpa pedagogisk socialt arbete
utifrån valbart intresseområde kunna:
- Identifiera, sammanfatta och analysera aktuellt kunskapsläge
- Presentera en specificerad forsknings- och kunskapsöversikt
- Presentera en specificerad fiktiv verksamhetsmodell för sociala insatser
- Kritiskt granska och värdera andra studenters kunskapsöversikter och verksamhetsmodeller
För studenter på socionomprogrammet krävs att kurser omfattande 150 hp inom ramen för programmet är examinerade, registrerade och godkända (90 hp termin 1-3, samt 60 hp termin 4-6. Utöver detta krävs pågående studier på termin 6.
Undervisningen baseras på föreläsningar, gruppövningar, seminarier och handledning. Studenten gör i moment 1 ett fördjupningsarbete med betoning på socialpedagogikens teoretiska kunskapsfält. I moment 2 görs en specificerad fiktiv verksamhetsmodell som integrerar teoretiska influenser, praktiskt handlingsutrymme och socialpedagogik. I dessa fördjupningsarbeten ingår att identifiera, granska och analysera relevant litteratur. Utöver dessa inslag ingår obligatoriska seminarier kring några utvalda teman.
För att bli godkänd på kursen krävs:
- Fyra individuella skriftliga examinationer med betoning på socialpedagogikens teoretiska kunskapsfält
- En avslutande skriftlig och muntlig examination där studenten omsätter teori och socialpedagogik till en fiktiv social verksamhetsmodell
För betyget Godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är god-kända. Den avslutande skriftliga och muntliga examinationen ligger till grund för betyget Väl godkänd. Betyg på kursen sätts först när alla obligatoriska delar är genomförda.
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.
Terminerna och kurserna inom programmet läses i den ordning som anges i programöversikten: http://www.socw.umu.se/digitalAssets/195/195674_socionomprogrammet-utbildningsplan.pdf
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
Socialpedagogik : pedagogiskt socialt arbete
Cederlund Christer, Berglund Stig-Arne
Upplaga 2 : Stockholm : Liber : [2017] : 208 sidor :
ISBN: 9789147113385
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gemenskaper : socialpedagogiska perspektiv
Eriksson Lisbeth, Nilsson Gunilla, Svensson Lars A.
Göteborg : Daidalos : 2013 : 340 s. :
ISBN: 9789171734211
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lorenz Walter
Paradigms and politics: understanding methods paradigms in an historical context. The case of social pedagogy. British Journal of Social Work. Vol 38/4 s 625-644.
2008 :
Obligatorisk
Madsen Bent
Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 301 s. :
ISBN: 91-44-00481-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Claezon Ingridd 1940-
Att göra skillnad : könsperspektiv i socialt arbete med barn och ungdomar
Stockholm : Allmänna barnhuset : 2008 : 284 s. :
ISBN: 91-86678-97-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Herz Marcus
Kritiskt socialt arbete
1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 185 s. :
ISBN: 978-91-47-09688-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mattsson Tina
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
2. uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 232 s. :
ISBN: 9789140690715
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Motiverande samtal - MI : att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor
Barth Tom, Näsholm Christina
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 180 :
ISBN: ISBN 91-44-03030-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Emotioner, vardagsliv & samhälle : en introduktion till emotionssociologi
Dahlgren Lars, Starrin Bengt
1. uppl. : Malmö : Liber : 2004 : 228 s. :
ISBN: 91-47-07433-7 (korr.)z 47-07433-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vardagslivets socialpsykologi
Johansson Thomas, Lalander Philip
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 215 s. :
ISBN: 978-91-47-11116-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Allianser
Tjersland Odd-Arne, Engen Gunnar, Jansen Ulf
Studentlitteratur : 2011 :
Obligatorisk
Hedin Ulla-Carin
Arbetsintegrerande sociala företag : organisation, ledarskap och delaktighet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 253 s. :
ISBN: 9789144105970
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Evans David
Hierarchy of evidence: a framework for ranking evidence evaluating healthcare interventions
Journal of Clinical Nursing 2003; 12: 7784 : 2003 :
Obligatorisk
Projekterad litteratur
Obligatorisk
I övrigt projekterad litteratur