"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Socialt arbete som forskningsfält II, 7,5 hp

Engelskt namn: Social Work as a Field of Research II

Denna kursplan gäller: 2019-08-05 till 2019-12-29 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA175

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2019-05-13

Innehåll

Kursen ger kunskap om forskningsprocessen med fördjupning i ett specifikt problemområde inom det sociala arbetets verksamhetsfält. Det huvudsakliga innehållet på kursen består i att individuellt och självständigt arbeta fram en detaljerad plan för en forskningsstudie med relevans för socialt arbete. Kursen kommer att fokusera på hela forskningsprocessen, från identifiering av problemområde, forskningsfrågor och teoretiska utgångspunkter till att föreslå lämpliga metoder för datainsamling och analys samt tidsplan och strategi för kommunicering av forskningen. En framträdande del i arbetet utgörs av en kunskapsöversikt som genomförs i relation till det problemområde som den enskilde studenten valt.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten, avseende kunskap och förståelse:

1. Kunna beskriva och problematisera sociala problem och det sociala arbetets verksamhetsfält på ett avgränsat område som studenten själv väljer
2. Kunna redogöra för och visa förståelse för de centrala delarna i en forskningsprocess och för hur dessa hänger samman 

Efter avslutad kurs ska studenten, avseende färdighet och förmåga:
 
3. Visa grundläggande färdighet i att självständigt utforma och redovisa en egen forskningsplan
4. Visa grundläggande färdighet i att på vetenskaplig grund sammanställa en kunskapsöversikt baserad på nationellt och  internationellt producerad forskning
5. Ha grundläggande färdigheter i att använda teori och teoretiska perspektiv för att tolka företeelser inom ett avgränsat problemområde som studenten själv väljer 

Efter avslutad kurs ska studenten, avseende värderingsförmåga och förhållningssätt:
 
6. Kunna värdera och reflektera över forskningsetiska principer i relation till en forskningsplan
7. Färdighet att värdera och reflektera över forskningens relevans för praktiskt socialt arbete

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Undervisningens upplägg

1. För campusutbildning:
Kursens undervisning är upplagd som traditionell campusutbildning. Inslag av nätburen undervisning kan förekomma. Undervisningen består av föreläsningar, handledning och seminarier.
 
2. För distansutbildning:
Kursens undervisning är upplagd som distansundervisning. På distansutbildningen är kursen nätburen med inspelade föreläsningar på lärplattformen samt webbaserade seminarier och handledning. Umeå är samlingsort för distansundervisningen, vilket innebär att alla examinationer (om undantag inte meddelas av kursansvarig) och vissa undervisningsinslag sker på samlingsorten (Umeå). Undervisningen består av föreläsningar, handledning och seminarier.

Examination

Examination sker på följande tre sätt.
 
Individuellt utformad och skriftligt redovisad forskningsplan
Individuell granskning av medstudents forskningsplan
PM- och granskningsseminarium 
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. På den individuellt utformade och skriftligt redovisade forskningsplanen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). På den individuella granskningen av medstudents forskningsplan sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På deltagandet vid PM-och granskningsseminarium sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
 
Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända.
 
För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former. Student som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.
 
Student som ej uppnått godkänt resultat på den individuella fördjupningsuppgiften, samt seminarierna ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet.
 
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: https://www.umu.se/regelverk/
 
Ansökan om examination på annan ort sker på anvisad blankett som lämnas hos studentexpeditionen.
 
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
                                                                                                     
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden

Litteratur

Giltig från: 2019 vecka 32

Handbok i kvalitativa metoder
Ahrne Göran, Svensson Peter
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 275 s. :
ISBN: 9789147112241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert
3 uppl. : Liber : 2019 : 300 sidor :
ISBN: 9789147129706
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Three approaches to qualitative content analysis
Hsiu H-F, Shannon S-E
Qualitative health research Newbury Park, Calif. : Sage Publications : 1991- : 15 : sid. 1277-1288 : 1991 :
https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1049732305276687
Obligatorisk

Lantz Björn
Den statistiska undersökningen : grundläggande metodik och typiska problem
2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 194 s. :
ISBN: 9789144103372
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
ISBN: 91-40-65070-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillkommer: Vetenskapliga artiklar och annat material som tillhandahålls eller görs tillgängligt av utbildningsanordnaren