"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Socionomers verksamhetsfält, 7,5 hp

Engelskt namn: Social Work Practice Settings

Denna kursplan gäller: 2019-08-05 till 2019-12-29 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA176

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2019-06-12

Innehåll

Kursens behandlar de verksamhetsområden där socionomer som yrkesgrupp finns representerade och verkar, både inom offentlig, privat och inom ideell sektor. Utifrån olika teoretiska perspektiv diskuteras verksamhetsfältet utifrån vad som särskiljer olika verksamhetsområden och vad som förenar dem. Vidare diskuteras verksamhetsområdena ur ett professionsperspektiv med fokus på socionomers yrkesutövning. Socionomens uppdrag, villkor och krav problematiseras utifrån professionsetik. Professionstitel/yrkestitel samt roll- och lojalitetskonflikter som kan uppstå belyses.

I kursen fokuseras även på studentens självkännedom och självinsikt som ett led i att i kommande yrkesroll kunna utöva socialt arbete med ett kritiskt förhållningssätt.

Förväntade studieresultat

Efter denna kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse:
1.    Identifiera, beskriva och problematisera socionomers verksamhetsområden, arbetsuppgifter och professionsroll
2.    Reflektera över socionomers professionsroller i relation till etnicitet, funktionshinder, klass, kön och ålder

Färdighet och förmåga:
3.    Analysera organisatoriska förutsättningar för socialt arbete i olika verksamhetsområden
4.    Identifiera och kritiskt förhålla sig till aktuellt forskning kring det sociala arbetets verksamhetsfält
5.    Exemplifiera hur socionomyrkens professionaliseringsprocesser villkoras av hur verksamhetsområden utvecklas och förändras

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

6.    Visa förmåga att diskutera professionsrollen utifrån professionsetik
7.    Visa förmåga att reflektera över vad olika professionsroller kan innebära för den egna personen

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Undervisningens upplägg

1. För campusutbildning:
Kursens undervisning är upplagd som traditionell campusutbildning. Kursens undervisningsinslag sker i form av föreläsningar, seminarier, projektarbete i grupp, individuella uppgifter och tillämpningsövningar. Inslag av nätburen undervisning kan förekomma. Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen.

2. För distansutbildning:
Kursens undervisning är upplagd som distansundervisning. På distansutbildningen är kursen nätburen med inspelade föreläsningar på lärplattformen samt webbaserade seminarier och övningar. Umeå är samlingsort för distansundervisningen, vilket innebär att alla examinationer (om annat inte meddelas av kursansvarig) och vissa undervisningsinslag sker på samlingsorten (Umeå). Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen.

Examination

Kursen examineras löpande i form av individuella inlämningsuppgifter, seminarier och en gruppuppgift.

För gruppuppgiften samt seminarierna ges något av betygen G (Godkänd) eller U (Underkänd). För den individuella inlämningsuppgiften ges något av betygen VG (Väl Godkänd), G (Godkänd) eller U (Underkänd). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget väl godkänd på hela kursen krävs betyget VG på den individuella inlämningsuppgiften.

För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.
Student som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.
 
Student som ej uppnått godkänt resultat på individuella uppgiften, samt seminarierna kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet.
 
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
 
Ansökan om examination på annan ort sker på anvisad blankett som lämnas hos studentexpeditionen.
 
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.                                                                                                                                                                                                                       
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: https://www.umu.se/student/mina-studier/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2019 vecka 33

Referenslitteratur

Tillkommer: Vetenskapliga artiklar och annat material som tillhandahålls eller görs tillgängligt av utbildningsanordnaren