Engelskt namn: Sociology C (Social Psychology alternative)
Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2017-12-10 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2020-11-09
Kursplan för kurser med start mellan 2017-12-11 och 2020-11-08
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2017-12-10
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2013-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-23 och 2012-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2011-08-29 och 2012-01-22
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2011-08-28
Kurskod: 2SO082
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Sociologiska institutionen och programkommittén för Beetendevetenskapliga programmet, 2009-10-20
Reviderad av: Sociologiska institutionen, 2013-06-12
Kursen ger de studerande en fördjupad förtrogenhet med modern socialpsykologisk teori och metod samt tillämpat socialpsykologiskt forskningsarbete.
Moment 1: Socialpsykologisk analys, 7.5 hp
Momentet ger de studerande fördjupad kunskap om klassiska och nutida samhällsperspektiv i så väl psykologisk som sociologisk socialpsykologisk teori.
Moment 2: Sociologisk och socialpsykologisk metod och analys, 7,5 hp
Detta moment ger fördjupade kunskaper i kvalitativ och kvantitativ metod, med fokus på analys och presentation av resultat. Särskild uppmärksamhet riktas även mot etiska aspekter av empirisk forskning. På den kvalitativa delen övar studenterna på att göra relevanta problemformuleringar, utföra analys i enlighet med anvisade kvalitativa traditioner samt att presentera resultat och slutsatser. På den kvantitativa delen övar studenterna på att göra multivariat linjär regressionsanalys där tolkning av resultat står i centrum. Studenterna övar även på hur man hanterar interaktionseffekter samt olika typer av diagnostiska test för att avgöra datas lämplighet för analysmetoden.
Moment 1: Socialpsykologisk analys, 7.5 hp
För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse ha:
- en fördjupad kännedom om såväl klassisk som nutida socialpsykologisk teori.
För godkänt moment ska den studerande avseende färdigheter och förmåga ha:
- en god förmåga att både muntligt och skriftligt granska, problematisera och tillämpa såväl klassisk som nutida socialpsykologisk teori.
För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt ha:
- en fördjupad kännedom om och förmåga att självständigt redogöra för, jämföra och kritiskt förhålla sig till såväl klassisk som nutida psykologisk och sociologisk socialpsykologisk teori.
Moment 2: Sociologisk och socialpsykologisk metod och analys, 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
- visa fördjupad kunskap kring tolkning av avancerade multivariata linjära regressionsanalyser samt faktoranalys
- visa förståelse för hur interaktionseffekter och index tolkas och används i multivariata linjära regressionsanalyser
- visa förståelse för innebörden av olika diagnostester om datas lämplighet för linjär regressionsanalys.
För godkänt moment ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna:
- självständigt formulera sociologiskt/socialpsykologiskt relevanta forskningsproblem, som lämpar sig för empiriska studier
- självständigt genomföra avancerad kvalitativ analys, i enlighet med anvisad kvalitativ forskningstradition
- självständigt presentera resultat och slutsatser utifrån kvalitativ analys
- genomföra och tolka multipla linjära regressionsanalyser där interaktionseffekter förekommer.
- genomföra diagnostiska test och tolka datas lämplighet för linjär regressionsanalys.
- genomföra och tolka resultat utifrån faktoranalyser.
- konstruera relevanta index som empiriska motsvarigheter till teoretiska begrepp.
För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
- självständigt problematisera och bedöma etiska aspekter i empiriska undersökningar
- självständigt värdera och bedöma tillförlitlighet och överförbarhet i empiriska undersökningar.
- självständigt värdera och bedöma hur analys och resultat och slutsatser presenteras i empiriska undersökningar.
För att antas till kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga kurser (inklusive Socialpsykologi B) under år 1 och 2 på Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer, eller motsvarande.
Under moment ett sker undervisningen i form av introducerande föreläsningar, seminarier med muntliga redovisningar och diskussioner samt självständiga skriftliga arbetsuppgifter. Under moment två sker undervisningen i form av föreläsningar och praktiska SPSS-övningar i datasal. Vissa inslag, som föreläsningar, kan vara inspelade eller ges i realtid via lärplattformen Cambro. Studenten skall ha tillgång till dator och bredbandsuppkoppling. Studenten skall ha möjlighet att ladda ner anvisade program på tillgänglig dator. Seminarierna kan vara obligatoriska. Delar av denna kurs kan ges på engelska.
Under moment ett sker examinationen i form av individuella skriftliga arbetsuppgifter samt genom aktivt deltagande vid obligatoriska undervisningstillfällen.Under moment två sker examinationen på den kvalitativa delen genom en individuellt författad hemtentamen samt genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och praktiska övningar. På den kvantitativa delen sker examinationen genom individuellt genomförda övningsuppgifter samt salstentamen.
På momenten ges ett av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På kursen som helhet ges ett av betygen Väl godkänd eller godkänd. För att erhålla betyget Godkänt på kursen krävs godkänt resultat på alla examinerande inslag samt deltagande på kursens obligatoriska moment. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs detta betyg på båda momenten.
Varje student har rätt till totalt fem tentamenstillfällen per moment. Tentamen och inlämnade kompletteringar baserade på denna kursplan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studenten har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall.
Bedömningen skall vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske vid samtliga av institutionen anordnade kurser. Om studenten erhåller betyget Underkänd vid inlämnade av uppsatsen sker kompletterande examination i samråd med examinator enligt en tidsplan fastställd av examinator.
Tillgodoräknande av kurs eller moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också ”Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet”.
http://www.student.umu.se/regelsamlingen
Essential social psychology
Crisp Richard J., Turner Rhiannon N.
3rd ed. : Los Angeles : SAGE : 2014 : XXVI, 540 s. :
ISBN: 978-1-4462-7077-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Layder Derek
Understanding social theory
2. ed. : London : Sage : cop. 2006 : 326 s. :
ISBN: 0-7619-4449-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Goode Erich
Social deviance
Boston : Allyn and Bacon : 1996 : ix, 405 s. :
ISBN: 0-205-16583-4 (acid-free paper) ; CIP rev.
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och material kan tillkomma.
Becker H. S.
The Epistemology of Qualitative Research
Ingår i:
Ethnography and human development
Chicago : Univ. of Chicago Press : cop. 1996 : xiv, 516 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 53-71
Using Thematic Analysis in Psychology
Braun V., Clarke V.
Ingår i:
Qualitative research in psychology
Colchester : Taylor & Francis Group : 2004- : 3 : sid. 77-101 :
Obligatorisk
Charmaz Kathy
Constructing grounded theory : a practical guide through qualitative analysis
London : SAGE : 2006 : 208 s. :
ISBN: 0-7619-7353-2 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Statistisk verktygslåda 1 : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
Djurfeldt Göran, Larsson Rolf, Stjärnhagen Ola
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 480 s. :
ISBN: 978-91-44-04896-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Statistisk verktygslåda 2 : multivariat analys
Djurfeldt Göran, Barmark Mimmi
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur : 2009 : 335 s. :
ISBN: 978-91-44-05160-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fairclough N.
Critical Discourse Analysis as a Method in Social Scientific Research
Ingår i:
Methods of critical discourse analysis
London : SAGE : 2001. : viii, 200 p. :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 121-138
Gergen K.
The Social Constructionist Movement in Modern Psychology
Ingår i:
American psychologist [Elektronisk resurs].
Washington : American Psychological Association : 1985- : 40 : sid. 266-275 :
Obligatorisk
Glaser B. G.
The Constant Comparative Method of Qualitative Analysis
Ingår i:
Social problems
Buffalo, N.Y.,c 1953- : 1953- : 12 : sid. 436-445 :
Obligatorisk
Ethnography : principles in practice
Hammersley Martyn, Atkinson Paul
3. ed. : Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge : 2007 : xi, 275 s. :
ISBN: 0-415-39605-0 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Haraway D.
Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective
Ingår i:
Feminist studies.
New York : 1972- : 14 : sid. 575-599 :
Obligatorisk
Jones Rodney H.
Discourse analysis : a resource book for students
Abingdon : Routledge : 2012. : xvii, 229 s. :
ISBN: 0415609992 (hbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Markham A.
Fabrication as Ethical Practice: Qualitative Inquiry in Ambiguous Internet Contexts
Ingår i:
Information, communication & society
London : Routledge : 1999- : 15 : sid. 334-353 :
Obligatorisk
Seale C.
Quality in Qualitative Research
Ingår i:
Qualitative inquiry [Elektronisk resurs].
Thousand Oaks, CA : Sage Publications : 1999- : 5 : sid. 465-478 :
Obligatorisk
Wahlgren Lars
SPSS steg för steg
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 188 s. :
http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s/5977z Bokens webbplats
ISBN: 978-91-44-05222-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och material kan tillkomma.
Essential social psychology
Crisp Richard J., Turner Rhiannon N.
London : SAGE : 2007 : xxv, 381 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0714/2006929059-t.html
ISBN: 978-0-7619-4214-6 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Layder Derek
Understanding social theory
2. ed. : London : Sage : cop. 2006 : 326 s. :
ISBN: 0-7619-4449-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Goode Erich
Social deviance
Boston : Allyn and Bacon : 1996 : ix, 405 s. :
ISBN: 0-205-16583-4 (acid-free paper) ; CIP rev.
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och material kan tillkomma.
Becker H. S.
The Epistemology of Qualitative Research
Ingår i:
Ethnography and human development
Chicago : Univ. of Chicago Press : cop. 1996 : xiv, 516 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 53-71
Using Thematic Analysis in Psychology
Braun V., Clarke V.
Ingår i:
Qualitative research in psychology
Colchester : Taylor & Francis Group : 2004- : 3 : sid. 77-101 :
Obligatorisk
Charmaz Kathy
Constructing grounded theory : a practical guide through qualitative analysis
London : SAGE : 2006 : 208 s. :
ISBN: 0-7619-7353-2 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Statistisk verktygslåda 1 : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
Djurfeldt Göran, Larsson Rolf, Stjärnhagen Ola
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 480 s. :
ISBN: 978-91-44-04896-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Statistisk verktygslåda 2 : multivariat analys
Djurfeldt Göran, Barmark Mimmi
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur : 2009 : 335 s. :
ISBN: 978-91-44-05160-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fairclough N.
Critical Discourse Analysis as a Method in Social Scientific Research
Ingår i:
Methods of critical discourse analysis
London : SAGE : 2001. : viii, 200 p. :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 121-138
Gergen K.
The Social Constructionist Movement in Modern Psychology
Ingår i:
American psychologist [Elektronisk resurs].
Washington : American Psychological Association : 1985- : 40 : sid. 266-275 :
Obligatorisk
Glaser B. G.
The Constant Comparative Method of Qualitative Analysis
Ingår i:
Social problems
Buffalo, N.Y.,c 1953- : 1953- : 12 : sid. 436-445 :
Obligatorisk
Ethnography : principles in practice
Hammersley Martyn, Atkinson Paul
3. ed. : Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge : 2007 : xi, 275 s. :
ISBN: 0-415-39605-0 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Haraway D.
Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective
Ingår i:
Feminist studies.
New York : 1972- : 14 : sid. 575-599 :
Obligatorisk
Jones Rodney H.
Discourse analysis : a resource book for students
Abingdon : Routledge : 2012. : xvii, 229 s. :
ISBN: 0415609992 (hbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Markham A.
Fabrication as Ethical Practice: Qualitative Inquiry in Ambiguous Internet Contexts
Ingår i:
Information, communication & society
London : Routledge : 1999- : 15 : sid. 334-353 :
Obligatorisk
Seale C.
Quality in Qualitative Research
Ingår i:
Qualitative inquiry [Elektronisk resurs].
Thousand Oaks, CA : Sage Publications : 1999- : 5 : sid. 465-478 :
Obligatorisk
Wahlgren Lars
SPSS steg för steg
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 188 s. :
http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s/5977z Bokens webbplats
ISBN: 978-91-44-05222-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och material kan tillkomma.