"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Qualitative Research Methods for the Social Sciences, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Qualitative Research Methods for the Social Sciences

Denna kursplan gäller: 2012-01-23 till 2012-09-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SO095

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Sociologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Sociologiska institutionen

Beslutad av: Sociologiska institutionen, 2009-09-22

Reviderad av: Sociologiska institutionen, 2012-01-25

Innehåll

Kursen är indelad i tre olika delar: Modul 1: Kvalitativa forskningsmetoder - historisk bakgrund och olika paradigm (1,5 hp) Modul 2: Praktiskt tillämpad kvalitativ forskning (2 hp) Modul 3: Valbara övningar och utarbetande av examinationspaper (4 hp) Modul 1: Kvalitativa forskningsmetoder - historisk bakgrund och olika paradigm (1,5 hp) Under denna del av kursen introduceras studenterna till den historiska bakgrunden och samtida utveckling inom det breda utbud av kvalitativa forskninsgmetoder som används inom samhällsvetenskaperna. Under denna del tas både olika vetenskapliga paradigm och teroribildningar upp. I början av kursen kommer studenterna att tilldelas specifika uppgifter som de ska förbereda inför de kommande tematiska seminarierna. Varje student har ansvar för att förbereda diskussionsfrågor inför minst ett av de tematiska seminarietillfällena. Detta omfattar även ansvar för att leda diskussionen och att skriva en kortare skriftlig rapport från detta tillfälle. Modul 2: Praktiskt tillämpad kvalitativ forskning (2 hp) Under den andra delen av kursen introduceras olika metodologiska inriktningar inom kvalitativ forskning, för att ge en fördjupad förståelse för olika tillämpningar. Vilka inriktningar som presenteras är beroende av medverkande lärare, men det kan exempelvis vara narrativ analys, diskursanalys och grundad teori. Inriktningarna presenteras av lärare som själva använder metoderna i sin forskning, vid samhällsvetenskapliga eller humanistiska fakulteterna vid Umeå universitet. Under de tematiska seminarierna är studenterna ansvariga för att förbereda frågor och att leda diskussionerna. Modul 3: Valfria övningar och utarbetande av examinationspaper (4 hp) Under den tredje delen av kursen genomförs valfria praktiska övningar samt utarbetas ett individuellt examinationspaper. Studenterna förväntas reflektera över metodologiska val och/eller genomföra kvalitativa analyser i enlighet med någon av de inriktningar som har presenterats under kursen. Paperet presenteras både skriftligt och muntligt vid det avslutande seminariet. Vid detta tillfälle ingår det även att diskutera en annan students paper.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten - ha kunskap om historisk bakgrund och samtida utveckling inom kvalitativa forskningsmetoder - ha kunskap om relevant terminologi inom kvalitativ forskning - ha kunskap om hur kvalitativa metoder används inom olika vetenskapliga paradigm och teoribildningar - förstå skillnader mellan centrala metodologiska ansatser inom kvalitativ forskning - kunna kritiskt granska och bedöma olika metodologiska ansatser inom kvalitativ forskning - kunna tillämpa en valfri kvalitativ analys i enlighet med en av de kvalitativa inriktningar som har presenterats under kursen - kunna presentera ett examinationspaper på det avslutande seminariet - kunna diskutera en annan students examinationspaper på det avslutande seminariet.

Behörighetskrav

University: Courses of the amount of 90 ECTS credits in social sciences, or the necessary prerequisites to be admitted to a Master program at Umeå University, or corresponding knowledge. Proficiency in English equivalent to Swedish upper secondary course English A (IELTS (Academic) with a minimum overall score of 5.5 and no individual score below 5.0. TOEFL PBT (Paper-based Test) with a minimun total score of 530 and a minimum TWE score of 4. TOEFL iBT (Internet-based Test) with a minimum total score of 72 and a minimum score of 17 on the Writing Section).

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och individuellt arbete. Samtliga seminarier är obligatoriska. All undervisning sker på engelska.

Examination

Examinationen sker genom ett individuellt författat examinationspaper, som både presenteras skriftligt och muntligt vid det avslutande seminariet. Vid de avslutande seminariet ingår det även att diskutera en annan students examinationspaper. Examinationen omfattar också att förbereda frågor och att leda diskussionen vid minst ett av de tematiska seminarierna, samt att skriva en kort rapport från detta seminarium. Examinationspaperet (5-10 sidor) kan endera omfatta a) en diskussion och jämförelse mellan två eller flera av de inriktningar som har presenterats under kursen, b) en beskrivning och motivering av en kvalitativ forskningsdesign, som utgår från studentens egna forskningsfrågor, eller c) en presentation och diskussion av en inriktning som har behandlats under kursen tillsammans med en praktisk tillämpning i enlighet med denna inriktning. Mer detaljerade anvisningar för paperet delas ut vid kursens början.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs/moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också ”Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet”. www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 4

Béland Daniel
The Politics of Social Policy Language
Ingår i:
Social policy & administration.
Oxford : Blackwell : 1979- : 45 : sid. 1-18 :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9515.2010.00750.x/pdf
Obligatorisk

Charmaz Kathleen
Grounded Theory: Methodology and Theory Construction
Ingår i:
International encyclopedia of the social&behavioral sciences. Vol. 5, [Cr-Deu].
xii s., s. 2883-3555 : sid. 6396-6399 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 6396-6399

Edley Nigel
Analysing masculinity : Interpretative repertoires, ideological dilemmas and subject positions
Ingår i:
Discourse as data
London : Sage, in association with the Open University : 2001 : 338 s. : sid. 188-209 :
Obligatorisk

Ethnography : principles in practice
Hammersley Martyn, Atkinson Paul
3rd ed. : London : Routledge : 2007 : xi, 275 p. :
Endast för användare inom LTU
ISBN: 0-203-94476-3 (e-book)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

A Grounded Theory Exploration of the First Visit to a Cancer Clinic – Strategies for achieving Acceptance
Jakobsson Sofie, Horvath Gyorgy, Alhberg Karin
Ingår i:
European journal of oncology nursing.
Edinburgh ;a London : Churchill Livingstone : 2000- : v. : sid. 248-257 :
Obligatorisk

MacIntyre Alasdair
Is a Science fo Comparative Politics Possible?
Ingår i:
Against the self-images of the age
Notre Dame, Ind : Univ. of Notre Dame Press : 1978 : 284 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Pp 260-279.

Pointdexter Cynthia Cannon
Meaning from Methods: Re-presenting Narratives of an HIV-affected Caregiver
Ingår i:
Qualitative social work
London : Sage : 2002- : sid. 59-78 :
Obligatorisk

Riessman Catherine Kohler
Narrative methods for the human sciences
London : SAGE : 2008 : x, 251 s.b ill. :
ISBN: 0-7619-2998-3 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
Ritchie Jane, Lewis Jane
London : SAGE : 2003 : xv, 336 s. :
ISBN: 0-7619-7109-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Seaman Jayson
Adopting a Grounded Theory Approach to Cultural-Historical Research: Conflicting Methodologies or Complementary Methods?
Ingår i:
International journal of qualitative methods
[Edmonton] : International Institute for Qualitative Methodology : sid. 1-17 :
Obligatorisk

Intercultural Learning Arising from Pan-European Collaboration: a Community of Practice with a ´Hole in the Middle'
Somekh Bridget, Pearson Matthew
Ingår i:
British educational research journal
New York . : JSTOR : 2000- : 28 : sid. 485-502 :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9515.2010.00750.x/pdf
Obligatorisk

Wetherell Margaret
Debates in Discourse Research
Ingår i:
Discourse theory and practice
London : Sage : 2001 : ix, 406 s. : sid. 380-399 :
Obligatorisk

Wetherell Margaret
Themes in Discourse Research: The Case of Diana
Ingår i:
Discourse theory and practice
London : Sage : 2001 : ix, 406 s. : sid. 14-28 :
Obligatorisk