Engelskt namn: Qualitative Research Methods for the Social Sciences
Denna kursplan gäller: 2014-01-20 till 2014-01-26 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-06-29
Kursplan för kurser med start mellan 2014-06-30 och 2015-06-28
Kursplan för kurser med start mellan 2014-06-23 och 2014-06-29
Kursplan för kurser med start mellan 2014-06-16 och 2014-06-22
Kursplan för kurser med start mellan 2014-06-09 och 2014-06-15
Kursplan för kurser med start mellan 2014-01-27 och 2014-06-08
Kursplan för kurser med start mellan 2014-01-20 och 2014-01-26
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2014-01-19
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-23 och 2012-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2012-01-22
Kurskod: 2SO095
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Sociologiska institutionen, 2009-09-22
Reviderad av: Prefekten, 2013-06-30
Kursen är indelad i tre olika delar:
Modul 1: Kvalitativa forskningsmetoder - historisk bakgrund och olika paradigm (1,5 hp)
Modul 2: Praktiskt tillämpad kvalitativ forskning (2 hp)
Modul 3: Valbara övningar och utarbetande av examinationspaper (4 hp)
Modul 1: Kvalitativa forskningsmetoder - historisk bakgrund och olika paradigm (1,5 hp)
Under denna del av kursen introduceras studenterna till den historiska bakgrunden och samtida utveckling inom det breda utbud av kvalitativa forskninsgmetoder som används inom samhällsvetenskaperna. Under denna del tas både olika vetenskapliga paradigm och teroribildningar upp. I början av kursen kommer studenterna att tilldelas specifika uppgifter som de ska förbereda inför de kommande tematiska seminarierna. Varje student har ansvar för att förbereda diskussionsfrågor inför minst ett av de tematiska seminarietillfällena. Detta omfattar även ansvar för att leda diskussionen och att skriva en kortare skriftlig rapport från detta tillfälle.
Modul 2: Praktiskt tillämpad kvalitativ forskning (2 hp)
Under den andra delen av kursen introduceras olika metodologiska inriktningar inom kvalitativ forskning, för att ge en fördjupad förståelse för olika tillämpningar. Vilka inriktningar som presenteras är beroende av medverkande lärare, men det kan exempelvis vara narrativ analys, diskursanalys och grundad teori. Inriktningarna presenteras av lärare som själva använder metoderna i sin forskning, vid samhällsvetenskapliga eller humanistiska fakulteterna vid Umeå universitet. Under de tematiska seminarierna är studenterna ansvariga för att förbereda frågor och att leda diskussionerna.
Modul 3: Valfria övningar och utarbetande av examinationspaper (4 hp)
Under den tredje delen av kursen genomförs valfria praktiska övningar samt utarbetas ett individuellt examinationspaper. Studenterna förväntas reflektera över metodologiska val och/eller genomföra kvalitativa analyser i enlighet med någon av de inriktningar som har presenterats under kursen. Paperet presenteras både skriftligt och muntligt vid det avslutande seminariet. Vid detta tillfälle ingår det även att diskutera en annan students paper.
Efter avslutad kurs ska studenten
- ha kunskap om historisk bakgrund och samtida utveckling inom kvalitativa forskningsmetoder
- ha kunskap om relevant terminologi inom kvalitativ forskning
- ha kunskap om hur kvalitativa metoder används inom olika vetenskapliga paradigm och teoribildningar
- förstå skillnader mellan centrala metodologiska ansatser inom kvalitativ forskning
- kunna kritiskt granska och bedöma olika metodologiska ansatser inom kvalitativ forskning
- kunna tillämpa en valfri kvalitativ analys i enlighet med en av de kvalitativa inriktningar som har presenterats under kursen
- kunna presentera ett examinationspaper på det avslutande seminariet
- kunna diskutera en annan students examinationspaper på det avslutande seminariet.
Univ: Courses of the amount of 90 ECTS credits in Social Sciences (Social Work 90 ECTS, Sociology 90 ECTS, Social Policy 90 ECTS, Social Administration 90 ECTS, Social Care 90 ECTS, Education 90 ECTS, Political Science 90 ECTS, Cultural Geography 90 ECTS, Economics 90 ECTS) or equivalent eligibility.
Proficiency in English equivalent to Swedish upper secondary course English A (IELTS (Academic) with a minimum overall score of 5.5 and no individual score below 5.0. TOEFL PBT (Paper-based Test) with a minimun total score of 530 and a minimum TWE score of 4. TOEFL iBT (Internet-based Test) with a minimum total score of 72 and a minimum score of 17 on the Writing Section).
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och individuellt arbete. Samtliga seminarier är obligatoriska. All undervisning sker på engelska.
Examinationen sker genom ett individuellt författat examinationspaper, som både presenteras skriftligt och muntligt vid det avslutande seminariet. Vid de avslutande seminariet ingår det även att diskutera en annan students examinationspaper. Examinationen omfattar också att förbereda frågor och att leda diskussionen vid minst ett av de tematiska seminarierna, samt att skriva en kort rapport från detta seminarium.
Examinationspaperet (5-10 sidor) kan endera omfatta a) en diskussion och jämförelse mellan två eller flera av de inriktningar som har presenterats under kursen, b) en beskrivning och motivering av en kvalitativ forskningsdesign, som utgår från studentens egna forskningsfrågor, eller c) en presentation och diskussion av en inriktning som har behandlats under kursen tillsammans med en praktisk tillämpning i enlighet med denna inriktning. Mer detaljerade anvisningar för paperet delas ut vid kursens början.
Tillgodoräknande av kurs/moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också ”Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet”.
www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html
Charmaz Kathleen
Grounded Theory: Methodology and Theory Construction
Ingår i:
International encyclopedia of the social&behavioral sciences. Vol. 5, [Cr-Deu].
xii s., s. 2883-3555 : sid. 6396-6399 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 6396-6399
A Grounded Theory Exploration of the First Visit to a Cancer Clinic – Strategies for achieving Acceptance
Jakobsson Sofie, Horvath Gyorgy, Alhberg Karin
Ingår i:
European journal of oncology nursing.
Edinburgh ;a London : Churchill Livingstone : 2000- : v. : sid. 248-257 :
Obligatorisk
MacIntyre Alasdair
Is a Science fo Comparative Politics Possible?
Ingår i:
Against the self-images of the age
Notre Dame, Ind : Univ. of Notre Dame Press : 1978 : 284 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Pp 260-279.
Pointdexter Cynthia Cannon
Meaning from Methods: Re-presenting Narratives of an HIV-affected Caregiver
Ingår i:
Qualitative social work
London : Sage : 2002- : sid. 59-78 :
Obligatorisk
Riessman Catherine Kohler
Narrative methods for the human sciences
London : SAGE : 2008 : x, 251 s.b ill. :
ISBN: 0-7619-2998-3 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
Ritchie Jane, Lewis Jane
London : SAGE : 2003 : xv, 336 s. :
ISBN: 0-7619-7109-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Seaman Jayson
Adopting a Grounded Theory Approach to Cultural-Historical Research: Conflicting Methodologies or Complementary Methods?
Ingår i:
International journal of qualitative methods
[Edmonton] : International Institute for Qualitative Methodology : sid. 1-17 :
Obligatorisk
Intercultural Learning Arising from Pan-European Collaboration: a Community of Practice with a ´Hole in the Middle'
Somekh Bridget, Pearson Matthew
Ingår i:
British educational research journal
New York . : JSTOR : 2000- : 28 : sid. 485-502 :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9515.2010.00750.x/pdf
Obligatorisk
Blumer Herbert
Symbolic interactionism : perspective and method
Englewood Cliffs, N.J : Prentice-Hall : cop. 1969 : 208 s. :
ISBN: 0-13-879924-5 ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 1-60
Mills C. Wrightq (Charles Wright)
The sociological imagination.
New York,c 1959 : 1959 :
Läsanvisning: s. 196-226
Becker Howard Saul
Telling about society
Chicago, Ill. : University of Chicago Press : 2007 : xix, 313 p. ; :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip077/2006103504.html
ISBN: 978-0-226-04126-1 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 150-167
Basics of qualitative research : grounded theory procedures and techniques
Strauss Anselm L., Corbin Juliet
Newbury Park, Calif. : Sage : 1990 : 270 s. :
ISBN: 0-8039-3250-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 15-56
Writing ethnographic fieldnotes
Emerson Robert M., Fretz Rachel I., Shaw Linda L.
2nd ed. : Chicago : University of Chicago Press : 2011 : xxiii, 289 p. :
ISBN: 9780226206837 (pbk. : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 17-38; 142-168
Faubion J. D.
Currents of Cultural Fieldwork
Ingår i:
Handbook of ethnography
London : Sage : 2001 : 507 s. : sid. 33-59 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 33-59
Malinowski Bronislaw 1884-1942
Argonauts of the western Pacific : an account of native enterprise and adventure in the archipelagoes of Melanesian New Guinea.
527 s. : ill. :
ISBN: 0-415-26716-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 1-26
Okley J
Fieldwork Embodied
Ingår i:
Embodying sociology
Malden, MA : Blackwell Pub. : 2007 : 169 s. : sid. 65-97 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 65-97
Laclau E
Who do Empty Signifiers Matter to Politics?
Ingår i:
Emancipation(s)
New York, N.Y. : Verso : 1996 : 124 s. : sid. 36-46 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 36-46
Reisigl M
Analyzing Political Rhetoric
Ingår i:
Qualitative discourse analysis in the social sciences
Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2008 : xi, 216 s. : sid. 96-120 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 96-120
Wodak R
Introduction to Discourse Studies
Ingår i:
Qualitative discourse analysis in the social sciences
Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2008 : xi, 216 s. : sid. 1-29 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 1-29
Béland Daniel
The Politics of Social Policy Language
Ingår i:
Social policy & administration.
Oxford : Blackwell : 1979- : sid. 1-18 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 1-18