Reviderad av: Institutionen för barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning, 2009-11-16
Innehåll
Kursen har fokus på området tal- språk och kommunikation ur specialpedagogiska perspektiv.
Betydelsen av tal, språk och kommunikation i lärandemiljön analyseras och problematiseras.
Kursen är indelad i följande fyra moment:
Moment 1. Specialpedagogik inriktad mot tal, fonetik och röst, 7,5 högskolepoäng
Special Education Concerning Speech, Phonetic and Voice
Innehåll:
I momentet poängteras talkommunikationsprocessen och fonetikens grunder i förhållande till tal, -språk och skrift. Studenternas egna tal och röster studeras, analyseras och diskuteras.
Moment 2. Specialpedagogik inriktad mot tal, språk - utveckling och svårigheter, 7,5 högskolepoäng
Special Education Concerning Speech, Language-Development and Difficulties
Innehåll:
I momentet bearbetas teorier om tal- och språkutvecklingen och språksvårigheter relaterat till den pedagogiska praktiken. Lyssnandets betydelse och fonetisk transkription studeras. I momentet ingår även att granska och reflektera över kartläggningsmaterial samt diskutera olika stödjande handlingsstrategier utifrån kartläggningsmaterialen. Vidare ingår språkliga kulturella skillnader med fokus på flerspråkighet.
Moment 3. Specialpedagogik inriktad mot kommunikation, 7,5 högskolepoäng
Special Education Concerning Communication
Innehåll:
I momentet problematiseras begreppet kommunikation och kommunikationshinder i lärandemiljön. Vidare studeras studenternas egna icke-verbala kommunikationen och dess inverkan i den specialpedagogiska verksamheten diskuteras. Olika former av alternativ och kompletterande kommunikation bearbetas och problematiseras med utgångspunkt i olika lärandemiljöer.
Moment 4. Fördjupningsarbete i specialpedagogik inom området tal, språk och kommunikation - utveckling och hinder, 7,5 högskolepoäng
Special Education Speech, Language and Communication- Development and Difficulties
Innehåll:
I momentet sker en fördjupning inom området tal- språk och kommunikation utifrån de studerandes individuella kunskapsbehov.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för fonetikens grunder i förhållande till tal, språk och skrift
- redogöra för och reflektera över teorier om tal-, språkutveckling och svårigheter
- problematisera förebyggande arbete och möte med barn/elever i tal, språk och
kommunikationssvårigheter med stöd av kurslitteratur.
- granska, analysera, värdera och dra slutsatser om olika kartläggningsmaterial med stöd av
kurslitteratur.
- beskriva betydelsen av alternativ och kompletterande kommunikation ur olika perspektiv.
- med stöd av vetenskaplig litteratur självständigt planera, genomföra och redovisa ett valt
fördjupningsarbete.
Behörighetskrav
Genomgången specialpedagogutbildning med godkända kurser om 90 hp eller genomgången speciallärarutbildning med godkända kurser om 90 hp eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och enskilda uppgifter.
Vidare ingår att genomföra studier i pedagogiska verksamheter.
Examination
Examination sker i varje moment, i form av skriftliga och muntliga redovisningar samt gruppövningar.
Betyg sätts på kursen i sin helhet med betyget Väl godkänd(VG), Godkänd(G) eller Underkänd(U).
Studerande som underkänts två gånger på kurs, har hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning, rätt att begära att annan lärare utses till examinator.
Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.
Övriga föreskrifter
Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs när kursen ges på distans.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.