Modul 1: Vetenskaplig metod och observationsstudier - 1.5 högskolepoäng
Modul 2: Analys av data - 3 högskolepoäng (seminarier i samarbete med olika institutioner enligt beslut inom respektive masterprogram)
Modul 3: Workshop/Clinic (ämnesberoende) - 3 högskolepoäng (genomförs på studentens institution enligt beslut inom respektive masterprogram)
Modul 1: Vetenskaplig metod och observationsstudier.
Vetenskaplig metod: Den roll som sannolikhetsteori och statistisk filosofi spelar inom vetenskaplig metod diskuteras med syftet att uppmärksamma deras roll inom olika forskningsstrategier. Frågor som diskuteras är användning av statistisk inferens (tex hypotesprövning och prediktion) inom vetenskaplig metod såväl som mätprocesser; publikationsbias; negativa resultat; kausalitet.
Observationsstudier: Observationsstudiens natur; Prospektiva och retrospektiva studier; Metoder för stickprovsundersökningar; Exempel på bra och dåliga studiedesigner; Stratifiering; Att undvika fallgropar (tex vid multipel regression); Simpsons paradox, Kausalitet; Utvärderingsstudier baserade på longitudinella dataregister.
Modul 2 - Analys av data:
Momentet inriktas främst på förståelse för statistiskt tänkande inom dataanalys och forskning.
Datatyper och datastrukturer: Mätnivåer; variabeltyper (kvalitativa, kvantitativa etc.); normalfördelade data; censurerade data; longitudinella data.
Analysformer: Jämförelse av två eller fler grupper; analys av samband mellan variabler (tex mellan responsvariabler och förklarande variabler); modellbaserad analys (regressionsanalys, flernivåmodeller etc.); likelihoodfunktionens roll i statistisk analys; modellutvärdering.
Gemensamma moment i modulerna 1-2 är smågruppsseminarier (inom respektive masterprogram) som fokuseras på tolkning av vetenskapliga artiklar där kvantitativa analyser ingår. Deltagande i seminarierna utgör del av examinationen.
Modul 3: Workshop/Clinic:
I denna modul studeras problem som är specifika för olika vetenskapsområden. Arbetet genomförs i smågrupper (inom respektive masterprogram). Problem definieras i samarbete med forskare från andra discipliner inom fakulteten utifrån den studerandes programtillhörighet. Problemen bearbetas inom arbetsgruppen under handledning. Arbetet redovisas med en presentation och diskussion samt en skriftlig slutrapport. Denna redovisning utgör en del av examinationen.
Förväntade studieresultat
Efter kursen skall den studerande:
- ha kunskaper om relevant statistisk terminologi,
- ha kunskaper om statistikämnets roll som vetenskaplig metod,
- vara medveten om de svårigheter och faror som finns i att använda tillgängliga metoder i statistisk programvara utan tillräcklig förståelse för de antaganden som dessa metoder grundas på,
- kunna förstå och kritiskt värdera innehållet i vetenskapliga artiklar inom det egna vetenskapliga området,
- ha tillägnat sig erfarenhet av analys av data inom det egna vetenskapliga området,
- kunna presentera resultatet av en självständigt genomförd kvantitativ analys både muntligt och skriftligt.
Behörighetskrav
Univ: 90 hp kurser inom det samhällsvetenskapliga utbildningsområdet. Engelska A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Undervisningens upplägg
Föreläsningar, seminarier, datorövningar och problemlösning i grupp med handledning.
Examination
Aktivt deltagande i föreläsningar och seminarier, såväl som muntliga och skriftliga presentationer (workshops).
Tillgodoräkande
Tillgodoräknande av tidigare studier bedöms individuellt. Se universitetets regelsamling för mer information.
Litteratur
Giltig från:
2011 vecka 27
Statistical methods for the social sciences Agresti Alan, Finlay Barbara 4. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson : 2009 [dvs 2008] : xiii, 609 s. : ISBN: 0-13-713150-X (hft.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Lecture notes. Course literature will depend on participating lecturers.