"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arbetsterapi - verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-03-11

Engelskt namn: Clinical Education

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2012-09-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3AT025

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen, 2007-05-30

Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrommen, 2009-04-15

Innehåll

Den verksamhetsförlagda utbildningen sker inom slutna vårdformer. Tillämpningen av arbetsterapi är klientcentrerad och sker i nära samarbete med patienter/klienter, närstående, andra yrkesgrupper och offentliga aktörer. Dokumentationen av arbetsterapi sker enligt gällande regler och juridiska förordningar. I kursen ingår att för en vald patient/klient dokumentera arbetsterapi enligt Occupational Therapy Intervention Process Modell (OTIPM) samt med stöd av beprövad erfarenhet, vetenskap eller evidens kritiskt värdera den föreslagna interventionen.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - redogöra för de insatser som gjorts då OTIPM tillämpats på en patient/klient. - kritiskt analysera den genomförda arbetsterapiprocessen enligt OTIPM och motivera valet av arbetsterapeutisk tillämpning. - redogöra för och motivera den i verksamheten beprövade erfarenheten, vetenskap eller evidens som styrker den arbetsterapeutiska datainsamlingen, interventionen och utvärderingen. - redogöra för och motivera valet av arbetsterapeutiska instrument, teorier, modeller, referensramar och relaterad kunskap som används för att strukturera patient/ klientfall enligt OTIPM. - utifrån ett patient/klientfall redogöra för ställningstaganden avseende etik, genus- och kulturella aspekter. - tillämpa ett professionellt förhållningssätt i mötet med patienter/klienter, personal och anhöriga

Behörighetskrav

Univ: Arbetsterapi, baskurs 1 och 2, som motsvarar 30 hp inom arbetsterapi samt Arbetsterapi - aktivitet och delaktighet, 22,5 hp. Utöver detta krävs kunskaper motsvarande forskningsmetodik 7,5 hp, beteendevetenskap 15 hp, humanbiologi 15 hp, samhällsvetenskap 7,5 hp och arbetsvetenskap 7,5 hp.

Undervisningens upplägg

Den verksamhetsförlagda utbildningen sker med handledning av legitimerad arbetsterapeut och med stöd av lärare vid arbetsterapeutprogrammet Tillsammans med handledare upprättar studenten ett inlärningskontrakt för kursen som skickas till lärare vid arbetsterapeutprogrammet. I kursen genomför handledaren tillsammans med studenten en halvtidsbedömning och slutbedömning om den studentens utveckling mot arbetsterapeutisk professionalitet. I det direkta mötet med patient/klient tillämpar studenten arbetsterapi och övar att integrera teoretiska kunskaper i arbetsterapeutisk praxis med stöd av handledare.

Examination

Examination sker genom en individuell uppgift. Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd eller underkänd. Underlaget för godkänd i den verksamhetsförlagda utbildningen innefattar: godkänt omdöme från handledare och godkänd examinationsuppgift. Vid frånvaro mer än tre dagar prövas behovet om en ny utbildningsperiod i samråd mellan utbildningsprogrammet och handledare. Student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds upp till två nya utbildningsperioder som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet. Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Tillgodoräknande Prövning huruvida en tidigare utbildning helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programkommittén (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Övriga föreskrifter

Studier ska bedrivas på lika villkor enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling(www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Etisk kod för arbetsterapeuter : antagen av Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters fullmäktige 1992 och reviderad 2004
[4.], rev. uppl. : Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter (FSA) : cop. 2005 : 35 s. :
ISBN: 91-86210-32-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Fisher Anne G.
Occupational therapy intervention process model : a model for planning and implementing top-down, client-centered, and occupation-based interventions
Fort Collins, Colorado : Three Star Press : 2009 : 188 s. + xii s. :
ISBN: 0-9774301-5-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Sett med patientens ögon : arbetsterapi och rehabilitering som patientens egen verksamhet
Fortmeier Susanne, Thanning Gitte, Ruthman Edström Mia, Jepsen Inger
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 243 s. :
ISBN: 91-44-00365-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Hammarström Anne
Genusperspektiv på medicinen : två decenniers utveckling av medvetenheten om kön och genus inom medicinsk forskning och praktik
2. uppl. : Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2005 : 67 s. :
ISBN: 91-85027-22-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Kielhofner Gary
A Model of human occupation : theory and application
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2008 : xvii, 565 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html
ISBN: 978-0-7817-6996-9 (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och övrig litteratur för fördjupning tillkommer