Engelskt namn: Occupational Therapy, Contextual Factors
Denna kursplan gäller: 2007-09-03 till 2008-08-31 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2008-09-01
Kursplan för kurser med start innan 2008-08-31
Kurskod: 3AT026
Högskolepoäng: 9
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen, 2007-05-30
Utgångspunkten för kursens innehåll är ICF´s dimensioner kontextuella faktorer. Dessa faktorers inverkan på aktivitetsutförandet och riktlinjer och principer för arbetsterapi studeras närmare för barn med speciella behov, arbetslösa/sjukskrivna, personer med psykisk ohälsa och äldre personer. Syftet är att möjliggöra meningsfulla aktiviteter. Canadian Model of Occupational Performance och A Model of Human Occupation utgör den teoretiska förankringen vid tillämpning av riktlinjer och principer för arbetsterapi. Vidare ingår analys av likheter och skillnader mellan Occupational Performance Process Model och Occupational Therapy Intervention Process Model.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - redogöra för stressorer och användbara stresshanteringsstrategier. - tillämpa en arbetsmetod för självreflektion och förändringsarbete. - diskutera och motivera arbetsterapi i skola för barn med särskilda behov. - teoretiskt förankra och redogöra för användningen av Canadian Model of Occupational Performance och Occupational Performance Process Model vid datainsamling, intervention och utvärdering. - redogöra och motivera hur ICF kontextuella faktorer kan relateras till hälsa. - redogöra för tillämpningen av arbetsterapi för personer med demenssjukdom, dess vetenskapliga förankring och relatera till genusperspektiv. - redogöra för arbetsterapeutiska interventioner baserad på vetenskaplig grund/evidens för äldre personer och för personer med psykisk ohälsa. - tillämpa miljöanalys utifrån en given modell och motivera varför miljön hindrar eller möjliggör utförandet av aktivitet. - diskutera och motivera arbetsterapi inom palliativ vård. - redogöra och argumentera för likheter och skillnader mellan processmodellerna Occupational Terapi Intervention Process Model och Occupational Performance Process Model.
Univ: Arbetsterapi, baskurs 1 och 2, som motsvarar 30 hp inom arbetsterapi samt Arbetsterapi - aktivitet och delaktighet, 22,5 hp. Utöver detta krävs kunskaper motsvarande forskningsmetodik 7,5 hp, beteendevetenskap 15 hp, humanbiologi 15 hp, samhällsvetenskap 7,5 hp och arbetsvetenskap 7,5 hp.
Undervisningens bedrivs genom introducerande föreläsningar, teoretiska studier som åtföljs av individuellt och i grupp genomförda studentaktiva mindre projekt med fokus på riktlinjer och principer för arbetsterapi. Klientmöten utgör ett viktig pedagogisk del i undervisningen för att den studerande praktiskt ska få använda sig av standardiserade instrument och arbetsterapeutiska modeller vid datainsamling och intervention.
Kursen examineras individuellt i form av en hemtentamen samt genom seminarier. Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd eller underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs godkända seminarier och godkänd hemtentamen. I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimlig proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt sex. Efter tre prov skall studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet. Tillgodoräknande Prövning huruvida en tidigare utbildning helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programkommittén (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Studier skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.
Law Mary
Canadian occupational performance measure : svensk version
4. uppl. : Stockholm : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter : cop. 2006 : 48 s. :
ISBN: 91-86210-41-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Dahlin Ivanoff Synneve
Att finna nya vägar : ett evidensbaserat hälsoutbildningprogram för personer med åldersförändringar i gula fläcken : handledning och instrument
Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter : cop. 2006 : 26 s. +e 6 bl. :
ISBN: 91-86210-37-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Kielhofner Gary
A Model of human occupation : theory and application
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2008 : xvii, 565 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html
ISBN: 978-0-7817-6996-9 (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst
Armanius Björlin Gunilla
Om demens : [klinisk bild, utredning, vård och omvårdnad, konfusionstillstånd, genetik och biokemi, patologi, minnesfunktioner, vardagslivets aktiviteter, sexualitet och demens, frågor om tvång och självbestämmande, hälsoekonomi]
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 296 s. :
ISBN: 91-47-05197-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialstyrelsen
Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa : svensk version av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)
Stockholm : Socialstyr. : 2003 : 273 s. :
ISBN: 91-7201-755-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Rehabiliteringsvetenskap : rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv
Vahlne Westerhäll Lotta, Bergroth Alf, Ekholm Jan (reds.) (Senaste uppl)
Lund : Studentlitteratur : 229 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32242-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-04505-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Fisher, A. G. (2006). A model for planning and implementing top-down, client-centered, and occupational-based occupational therapy interventions. Opublicerat manuscript, Umeå universitet, Enheten för arbetsterapi. (Köpes genom utbildningen.) Hammarström, A. (2005). Genusperspektiv på medicinen två decenniers utveckling av medvetenhet om kön och genus inom medicinsk forskning och praktik. Utgiven av Högskoleverket Skriften kan laddas ner från Högskoleverkets webbplats http://www.hsv.se/genusskrifter Kielhofner, G.,et al. /1998) Occupathional Performance Historey Interview Version 2.0 (OPHI-II) Kan beställas från www.uic.edu/ahp/OT/MOHOC (engelsk version) eller i svensk version från Bibbi Schough, Arbetsterapi, Linköpings unversitet /bibsc@ubr.liu.se Vetenskapliga artiklar och referenslitteratur för fördjupning tillkommer.