"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arbetsterapi - perspektiv och processer, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-03-11

Engelskt namn: Occupational Therapy - Perspectives and Processe

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 till 2009-01-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3AT042

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen, 2007-12-12

Innehåll

Kursen innehåller grundläggande begrepp och principer i ämnet arbetsterapi, yrkets interventionsområden och dess teoribildning. Undervisningens fokus är analys av människans vardagsaktiviteter och de miljöer hon utför dem i, samt grundläggande kunskaper om hur arbetsterapeuten på ett strukturerat sätt kan möjliggöra meningsfull aktivitet. Kursen innehåller även ett aktivt reflekterande kring bemötande och professionellt förhållningssätt. Förväntat studieresultat Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - förstå och redogöra för en processdriven arbetsterapiprocess. - beskriva grundläggande begrepp som gäller vid analys av sysslor/uppgifter och miljöer inom områdena personlig vård, produktivitet och fritid. - beskriva och använda basala grundläggande principer för att anpassa och gradera uppgifter, miljöer samt sitt eget förhållningssätt relaterat till personer med funktionsnedsättning, aktivitetshinder och/eller begränsning i att delta och upprätthålla sina ?centrala livsroller?. - redogöra för och tillämpa grunderna för hjälpmedelsförskrivning och bostadsanpassning. - visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot människor. - redogöra för och diskutera personliga erfarenheter av att ?leva med funktions-hinder? samt att känna till vilka konsekvenser detta medför för aktiviteter i vardagliga livet

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet F.1.1 samt kunskaper motsvarande 15 högskolepoäng i arbetsterapi.

Undervisningens upplägg

Studierna kännetecknas av den studerandes aktiva kunskapssökande, problemlösning och reflektion. Som pedagogisk metod används miniseminarier, reflektion över egna och andras upplevelser/bidrag och förankring av dessa i arbetsterapeutisk teori och praxis. Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbeten, en vecka verksamhetsförlagd utbildning, handledning samt självständigt arbete.

Examination

Kursen examineras genom individuella skriftliga uppgifter som granskas av medstuderanden och utgör grund för miniseminarier. Vidare ingår en skriftlig beskrivning av egna upplevelser av att under ett dygn leva med funktionshinder samt ett föreslag på bostadsanpassning kopplat till en avgränsad funktionsnedsättning. Slutlig examination sker individuellt i grupp. Som betyg används en tregradig betygsskala väl godkänd, godkänd eller underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska uppgifter är godkända. För väl godkänd krävs dessutom väl godkänd på individuell examination. I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt sex. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt sex. Efter tre prov skall studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet. Tillgodoräknande Prövning huruvida en tidigare utbildning kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programkommittén. Dessförinnan görs en bedömning av kursansvarig lärare som också lämnar förslag till beslut.

Övriga föreskrifter

Studierna skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap.10.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Sett med patientens ögon : arbetsterapi och rehabilitering som patientens egen verksamhet
Fortmeier Susanne, Thanning Gitte, Ruthman Edström Mia, Jepsen Inger
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 243 s. :
ISBN: 91-44-00365-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Hagedorn Rosemary
Occupational therapy : perspectives and processes
Edinburgh ;a New York : Churchill Livingstone : 1995 : 328 s. :
ISBN: 0-443-04978-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Kielhofner Gary
A Model of human occupation : theory and application
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2008 : xvii, 565 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html
ISBN: 978-0-7817-6996-9 (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Fisher, A. G. (2006). A model for planning and implementing top-down, client-centered, and occupational-based occupational therapy interventions. Opublicerat manuscript, Umeå universitet, Enheten för arbetsterapi. (Köpes genom utbildningen.) Svensk version av International Classification of Functioning, disability and Health Short version ICF. www.sisus.se Statens Institut för Särskilt Utbildningsstöd. (2003). Om bemötande av människor med funktionshinder. Sisus idébank. www.sisus.se Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.