Engelskt namn: Occupational Justice - Social Sciences in Occupational Therapy
Denna kursplan gäller: 2013-04-01 till 2013-11-03 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2016-02-08
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2016-02-07
Kursplan för kurser med start mellan 2013-11-04 och 2014-08-24
Kursplan för kurser med start innan 2013-11-03
Kurskod: 3AT081
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen samt tränarprogrammet, 2013-02-06
Kursen syftar till att i rollen som arbetsterapeut kunna förstå, beakta, tala för och möjliggöra meningsfull aktivitet och delaktighet på samhälls-, grupp- och individnivå. Kursen omfattar studier i sociologi, aktivitets- och rättsvetenskap.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Beskriva utvalda sociologiska och aktivitetsvetenskapliga begrepp och perspektiv.
• Redogöra för relevanta myndigheter, organisationer och föreningar samt deras verksamhet i samhället.
• Beskriva och relatera till relevanta artiklar ur FN:s deklaration om mänskliga rättigheter
• Beskriva och relatera till relevant lagstiftning och relevanta författningar.
• Argumentera för hur sociala/sociologiska dimensioner påverkar möjligheter till aktivitet
• Beskriva rättigheter till aktivitet utifrån socialpolitik
• Förklara aktivitetsutanförskap i relation till boende, arbete och gemenskap.
• Visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar individers och gruppers hälsa och aktivitetsmönster.
• Redogöra för och konkretisera det sociala nätverkets inverkan på människan i aktivitet
• Planera för samverkan med och undervisning av grupper.
• Visa och tillämpa grupp- och samspelsfärdigheter
• Visa och tillämpa förmåga till feedback och självvärdering
• Visa och tillämpa färdigheter i att kommunicera muntligt och skriftligt
Genomgångna kurser motsvarande termin 1 inom arbetsterapeutprogrammet, enligt utbildningsplan.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, par- och grupparbete samt handledning. Delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknologi. Detta kan innebära specifika krav på teknisk utrustning och kompetens. Betydelsen av lärande genom praktisk tillämpning, samarbete med andra och genom reflektion och självvärdering betonas för utvecklingen av kompetens i yrket. Obligatoriska undervisningsmoment av prövande karaktär anges i schema.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig hemtentamen, parrapport samt i gruppbaserad examination. Även självvärdering och återkoppling enligt PUMAP (Personlig utveckling mot arbetsterapeutisk professionalitet) ingår som examination.
På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För betyget Godkänd på hela kursen, krävs att samtliga obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av alla examinationer och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan proportionell uppgift anges.
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Studier skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.
Introduction to sociology : Scandinavian sensibilities
Aakvaag Gunnar C., Hviid Jacobsen Michael, Johansson Thomas
Harlow : Pearson : 2012. : xii, 397 s. :
ISBN: 0-273-72739-7 ¹34.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fahlberg Gunnar
Socialtjänstlagarna
13., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 263 s. :
ISBN: 978-91-47-09796-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Occupational science : society, inclusion, participation
Whiteford Gail, Hocking Clare
Chichester, West Sussex : Wiley-Blackwell : 2012 : xvi, 225 p. :
ISBN: 978-1-4443-3316-9 (pbk. : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: When occupation goes wrong: A critical reflection on risk discourses and their relevance in shaping occupation. Occupational Science: Society, Inclusion, Participation (pp 117-133). (=kap 9)
Occupational choice: The significance of socio-economic and political factors. Occupational Science: Society, Inclusion, Participation (pp 152-162). (=kap 11)
Occupation, inclusion and participation. Occupational Science: Society, Inclusion, Participation (pp 187-207). (=kap 13)
Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation
Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
Ottawa : Canadian Association of Occupational Therapists : 2007 : xxiv, 418 p. :
ISBN: 978-1-895437-76-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och publikationer utifrån studentens eget val tillkommer.