Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2017-04-17
Innehåll
Avsikten med kursen är att studenten ska tillägna sig kunskaper om yrkets grundläggande utgångspunkter, verksamhetsområden och förväntade kompetenser. Kursen introducerar aktuella modeller och begrepp inom arbetsterapi, aktivitetsvetenskap och hälsa. Det som också introduceras är vad som ingår i ett professionellt förhållningssätt, däribland färdigheter i kommunikation och interaktion. Integrerat i kursen finns ett vetenskapligt förhållningssätt.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
Övergripande resonera kring arbetsterapi som ämne och yrke, både nationellt och internationellt
Redogöra för och använda arbetsterapeutiska och aktivitetsvetenskapliga begrepp och modeller
Reflektera kring sambandet mellan mänsklig aktivitet och hälsa
Beskriva och resonera kring modeller för hälsa och relaterade begrepp
Använda och reflektera över metoder för kommunikation och interaktion
Använda relevanta metoder för litteratursökning och kritiskt granska och diskutera innehållet
Visa färdigheter i att tillämpa ett akademiskt språk och vedertagna formalia
Visa insikt om egna prestationer och identifiera behov av utveckling
Identifiera och tillämpa grupp- och samspelsfärdigheter
Behörighetskrav
Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 16/A14)
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, laborationer, seminarier, par- och gruppövningar, samt handledning. Dessutom ingår auskultation vid arbetsterapeutiska verksamheter. För att främja studentens reflektion, synliggöra den egna utvecklingen, och skapa sammanhang i studierna, introduceras i början av kursen en pedagogisk metod (portfoliometoden). Denna metod följs sedan genom hela kursen. Obligatoriska undervisningsmoment av prövande karaktär anges i schemat.
Examination
Examination sker genom skriftligt prov, seminarier och muntlig presentation, samt praktiska prov. De personliga portföljerna examineras genom en skriftlig rapport.
Alla obligatoriska skriftliga, muntliga och praktiska uppgifter utgör bedömningsunderlag för betyg. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda med godkänt resultat.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimlig proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet.
Övriga föreskrifter
Studierna ska bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För information om universitetets plagiatpolicy för den medicinska fakulteten, se www.umu.se/medfak/. För student som bryter mot medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen 10 kap.
Litteratur
Giltig från:
2017 vecka 33
Backman Jarl Rapporter och uppsatser 3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 223 s. : ISBN: 9789144097329 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Fossum Bjöörn Kommunikation : samtal och bemötande i vården 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 472 s. : ISBN: 978-91-44-07007-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Taylor Renée R. Kielhofner's model of human occupation : theory and application Fifth edition. : Philadelphia : Wolters Kluwer : [2017] : xii, 499 p. : ISBN: 978-1-4511-9034-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Kroksmark Ulla Hälsa och aktivitet i vardagen : ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv Nacka : Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter (FSA) : 2014 : 96 s. : ISBN: 9789187837050 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Sveriges Arbetsterapeuter. (2012). Etisk kod för arbetsterapeuter. http://www.arbetsterapeuterna.se/Min-profession/Kompetensutveckling/Forbundets-forlag/Etisk-kod-for-arbetsterapeuter-FSA-2012/
Sveriges arbetsterapeuter. (2016). Kompetensbeskrivningar för arbetsterapeuter. http://www.arbetsterapeuterna.se/Min-profession/Kompetensutveckling/Forbundets-forlag/Kompetensbeskrivningar-for-arbetsterapeuter/
Vetenskapliga artiklar, bedömningsinstrument och arbetsmaterial tillkommer.