"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Rätten till aktivitet - folkhälsa och arbete ur ett samhällsperspektiv, 12 hp

Engelskt namn: Occupational rights - public health and occupation from a societal perspective

Denna kursplan gäller: 2018-11-26 till 2019-11-17 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3AT108

Högskolepoäng: 12

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2018-11-14

Innehåll

Avsikten med kursen är att studenten ska tillägna sig kunskaper om människans rätt till aktivitet och hälsa utifrån ett aktivitetsvetenskapligt perspektiv där bland annat hållbar utveckling och jämlikhet ingår. Kursen introducerar aktuella modeller och begrepp inom folkhälsovetenskap, aktivitetsvetenskap och arbetsvetenskap. Fokus läggs på att identifiera skillnader i fördelningen av aktivitet och hälsa i befolkningen med utgångspunkt i faktorer på individ-, grupp- och samhällsnivå. Det komplexa förhållandet mellan person, aktivitet och miljö studeras utifrån hälsans sociala determinanter och rätten till aktivitet. Kursens avsikt är också att studenten ska tillägna sig kunskaper om hur hälsofrämjande arbete kan utvecklas för att främja en god och jämlik hälsa

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

  1. Förklara epidemiologiska begrepp och aktuella folkhälsopolitiska utgångspunkter för en god och jämlik hälsa samt beskriva aktörer av betydelse för folkhälsoarbetet både nationellt och internationellt
  2. Undersöka livsstilsrelaterade sjukdomars uppkomst och konsekvenser samt utforma hälsofrämjande åtgärder
  3. Identifiera och argumentera för aktivitetsrelaterade risk- och friskfaktorer i relation till livsvillkor och levnadsvanor samt utforma hälsofrämjande åtgärder
  4. Förklara centrala begrepp och modeller inom folkhälsovetskap, aktivitetsvetenskap och arbetsvetenskap
  5. Beskriva och relatera till relevant lagstiftning inom arbetsvetenskap
  6. Argumentera för rätten till aktivitet och beskriva konsekvenser av begränsad tillgång till aktivitet
  7. Förklara de olika dimensionerna i begreppet hållbar utveckling i relation till jämlikhet i aktivitet och hälsa
  8. Visa insikt om egna prestationer och identifiera behov av utveckling

Behörighetskrav

Genomgångna kurser motsvarande termin 1, 2 och 3 inom arbetsterapeutprogrammet, enligt utbildningsplan.
 

Undervisningens upplägg

Kursen är uppbyggd kring såväl självständigt arbete som arbete i basgrupp. Därutöver sker lärandet med stöd av kurslitteratur, föreläsningar, individuella uppgifter/grupparbeten och seminarier, samt handledning. För att främja studentens reflektion, synliggöra den egna utvecklingen, och skapa sammanhang i studierna tillämpas en pedagogisk metod (portfoliometoden) genom hela kursen. Delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknologi. Obligatoriska undervisningsmoment av prövande karaktär anges i schema.

Examination

Studentens prestationer examineras genom skriftliga, muntliga och praktiska prov, individuellt och i grupp.

FSR 1, 4, 6, 7 examineras genom skriftlig individuell tentamen.
FSR 2-3 examineras genom laborationer i grupp med skriftliga rapporter samt genom gruppvis presentation
FSR 5- 6 examineras genom individuell skriftlig uppgift utifrån användning i ”Case” med tillhörande reflektionsuppgift
FSR 8 examineras genom individuell portfölj

Om studenten har ett beslut om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov, eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.

En student som inte helt uppfyller kriterierna för ett godkänt provresultat, men ligger nära gränsen kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppfylla kriterierna för ett godkänt resultat. Komplettering av provet ska anpassas individuellt utifrån de provkriterier som inte uppfyllts och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats provresultatet men före nästa provtillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera upp till ett godkänt resultat. Om studenten så önskar har hen rätt att istället genomföra omprov och således ha möjlighet att få ett högre betyg på kursen.

Alla obligatoriska uppgifter utgör bedömningsunderlag för betyg. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda med godkänt resultat.

I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimlig proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För närmare information se Högskoleförordningen samt http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Övriga föreskrifter

Studierna ska bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För information om universitetets plagiatpolicy, se https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/dina-rattigheter-och-skyldigheter/fusk-och-plagiat/. För student som bryter mot Umeå universitets plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen 10 kap.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 48

God och jämlik hälsa – en utvecklad folkhälsopolitik
Regeringskansliet : 2018-04-20T14:59:58+02:00 :
http://www.regeringen.se/rattsdokument/proposition/2018/04/prop.-201718249
Obligatorisk

Hanson Anders
Hälsopromotion i arbetslivet
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 296 s. :
ISBN: 91-44-03492-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kroksmark Ulla
Hälsa och aktivitet i vardagen : ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv
2., [rev.] uppl. : Nacka : Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter (FSA) : 2018 : 178 s. :
ISBN: 9789187837449
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Människan i arbetslivet : teori och praktik
Holmström Eva, Ohlsson Kerstina
2., [omarb] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 336 s. :
ISBN: 9789144079790
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Grundläggande folkhälsovetenskap
Pellmer Wramner Kristina, Wramner Bengt, Wramner Håkan
Fjärde upplagan : 2017 : 260 sidor :
ISBN: 9789147113279
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Statussyndromet : hur vår sociala position påverkar hälsan och livslängden
Marmot Michael, Grip Göran
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 403, [1] s. :
ISBN: 91-27-11192-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor : stöd för styrning och ledning
[Stockholm] : Socialstyrelsen : 2018 : 79 sidor :
Fritt tillgänglig via Socialstyrelsens webbplats
ISBN: 9789175554709
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation : 9th Canadian occupational therapy guidelines
Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
2. ed. : Ottawa, Ontario : Canadian Association of Occupational Therapists : 2013 : xxiv, 428 p. :
ISBN: 189543789X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

An occupational perspective of health
Wilcock Ann Allart, Hocking Clare
3. ed. : 2015 : xvii, 493 s. :
ISBN: 9781617110870
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Obligatoriska artiklar/rapporter anges på aktuell kurssajt. Referenslitteratur kan tillkomma.