"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arbetsterapi - Professionellt resonemang 3, 6 hp

Engelskt namn: Occupational Therapy - Professional reasoning 3

Denna kursplan gäller: 2018-12-17 till 2020-01-19 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3AT109

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2018-12-12

Innehåll

I kursen ingår professionellt resonemang avseende risk- och friskfaktorer hos individer och grupper utifrån aktivitetsvetenskapliga perspektiv. Kursen fokuseras på hälsofrämjande och förebyggande insatser och förbättringsområden inom olika arenor för arbetsterapi.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

  1. Söka, argumentera för och tillämpa hälsofrämjande insatser inom arbetsterapi på individ-, grupp- och samhällelig nivå
  2. Planera, genomföra och leda workshop i hälsofrämjande arbete på olika arenor för arbetsterapi
  3. Identifiera och analysera aktivitetsproblem som uppstår i närmiljön och proaktivt företräda rätten till aktivitet
  4. Identifiera och analysera aktivitetsproblem som uppstår i arbetsmiljön och presentera en åtgärdsplan
  5.  Reflektera kring arbetsterapeutens roll i samverkan med andra professioner involverade i hälsofrämjande insatser i olika kontext

Behörighetskrav

: Genomgångna kurser motsvarande termin 1, 2 och 3 inom arbetsterapeutprogrammet, enligt utbildningsplan.

Undervisningens upplägg

Kursen är uppbyggd kring såväl självständigt arbete som arbete i basgrupp. Därutöver sker lärandet med stöd av kurslitteratur, föreläsningar, individuella uppgifter/grupparbeten och seminarier, samt handledning. För att främja studentens reflektion, synliggöra den egna utvecklingen, och skapa sammanhang i studierna tillämpas en pedagogisk metod (portfoliometoden) genom hela kursen. Delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknologi. Obligatoriska undervisningsmoment av prövande karaktär anges i schema.

Examination

Studenters prestationer examineras genom skriftliga, muntliga, teoretiska och praktiska prov, individuellt och i grupp.

FSR 1 examineras genom individuell skriftlig uppgift
FSR 2 examineras genom praktiskt prov i grupp och gruppvis muntlig presentation
FSR 3-4 examineras genom gruppvis muntlig presentation samt gruppvis skriftlig rapport
FSR 5 examineras genom individuell portfölj

Om studenten har ett beslut om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov, eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.

En student som inte helt uppfyller kriterierna för ett godkänt provresultat, men ligger nära gränsen kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppfylla kriterierna för ett godkänt resultat. Komplettering av provet ska anpassas individuellt utifrån de provkriterier som inte uppfyllts och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats provresultatet men före nästa provtillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera upp till ett godkänt resultat. Om studenten så önskar har hen rätt att istället genomföra omprov och således ha möjlighet att få ett högre betyg på kursen.

Alla obligatoriska uppgifter utgör bedömningsunderlag för betyg. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda med godkänt resultat.

I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimlig proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För närmare information se Högskoleförordningen samt http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Övriga föreskrifter

Studierna ska bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För information om universitetets plagiatpolicy, se https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/dina-rattigheter-och-skyldigheter/fusk-och-plagiat/. För student som bryter mot Umeå universitets plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen 10 kap.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 51

Folkhälsa som tvärvetenskap : möten mellan ämnen
Andersson Ingemar, Ejlertsson Göran
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 384 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32836-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04009-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Eklöf Mats
Psykosocial arbetsmiljö : begrepp, bedömning och utveckling
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 329 sidor :
ISBN: 9789144112954
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Människan i arbetslivet : teori och praktik
Holmström Eva, Ohlsson Kerstina
2., [omarb] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 336 s. :
ISBN: 9789144079790
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Korp Peter
Vad är hälsopromotion?
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 166 s. :
ISBN: 9789144093710
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rehabiliteringsvetenskap : rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv
Ekholm Jan, Vahlne Westerhäll Lotta, Bergroth Alf, Schüldt Ekholm Kristina
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 272 s. :
ISBN: 978-91-44-10433-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

God och jämlik hälsa – en utvecklad folkhälsopolitik
Regeringskansliet : 2018-04-20T14:59:58+02:00 :
http://www.regeringen.se/rattsdokument/proposition/2018/04/prop.-201718249
Obligatorisk

Nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor : stöd för styrning och ledning
[Stockholm] : Socialstyrelsen : 2018 : 79 sidor :
Fritt tillgänglig via Socialstyrelsens webbplats
ISBN: 9789175554709
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation : 9th Canadian occupational therapy guidelines
Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
2. ed. : Ottawa, Ontario : Canadian Association of Occupational Therapists : 2013 : xxiv, 428 p. :
ISBN: 189543789X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

An occupational perspective of health
Wilcock Ann Allart, Hocking Clare
3. ed. : 2015 : xvii, 493 s. :
ISBN: 9781617110870
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Obligatoriska artiklar/rapporter anges på aktuell kurssajt. Referenslitteratur kan tillkomma.