Engelskt namn: Occupational Therapy - Process Models
Denna kursplan gäller: 2019-12-16 till 2022-01-02 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2022-01-03
Kursplan för kurser med start innan 2022-01-02
Kurskod: 3AT222
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2019-12-12
Kursens innehåll är främst inriktat på att utforska och använda aktivitetsfokuserade och personcentrerade modeller som vägleder arbetsterapeutens arbete med klienter. Här ingår granskning av arbetsterapeutiska bedömningsinstrument och forskningsetiska överväganden relaterade till val av instrument och metoder. I kursen ingår också att tillägna sig egna erfarenheter av vad det kan innebära att leva med olika funktionsnedsättningar, samt identifiera och argumentera för rättighetsperspektiv samt rapportera behov av arbetsterapiinsatser i samhället. Även övning i att formulera och diskutera forskningsfrågor och metoder inom arbetsterapi förekommer. Dessutom ges i kursen möjlighet att utveckla färdigheter i att leda aktivitetsgrupper.
Genomgångna kurser motsvarande termin 1 inom arbetsterapeutprogrammet, enligt utbildningsplan.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, laborationer, individuella-, par- och gruppövningar, seminarier samt handledning. Den genomgående pedagogiska idén är att den teoretiska kunskapen kontinuerligt behöver omsättas i praktisk handling och att "peer learning" utgör en viktig del i lärandet. Dessutom utgör portfoliometoden en viktig pedagogisk strategi för att främja studentens förmåga till reflektion, synliggöra den egna utvecklingen, och för att skapa sammanhang i studierna.
Studentens prestationer examineras genom skriftliga, muntliga och praktiska prov, individuellt och i grupp.
FSR 1 examineras vid seminarium där klientcentrerat arbetssätt förklaras med individuell, muntlig presentation i grupp
FSR 2 examineras vid muntlig presentation i par gällande jämförelser av två processmodeller.
FSR 3, 4 och 10 examineras genom individuell, skriftlig hemtentamina avseende tillämpning av processmodell till ett case
FSR 5 examineras vid muntlig, individuell presentation av olika analyser, i grupp
FSR 6 examineras vid argumenterande debattseminarium i grupp om missförhållanden i samhället
FSR 4, 7 och 8 examineras genom litteraturseminarium och laborationer i grupp med skriftlig rapport
FSR 9 examineras genom praktiskt prov i form av att ledartrio planerar och leder en aktivitetsgrupp med terapeutisk aktivitet till avsedd målgrupp
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Alla obligatoriska uppgifter utgör bedömningsunderlag för betyg. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda med godkänt resultat.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för programmet.
En student vars resultat på kursens prov inte uppfyller kursens förväntade studieresultat, men ligger nära gränsen för godkänt betyg, kan ges möjlighet till komplettering. Beslut om komplettering fattas av examinator och ska anpassas individuellt utifrån det/ de mål som inte uppnåtts. Komplettering ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet, men före nästa examinationstillfälle.
Det är enbart tillåtet att komplettera upp till godkänt, ej till högre betyg. Om examinator beslutat att komplettering är möjlig har studenten rätt att välja komplettering eller att istället göra ett omprov för att ha möjlighet att uppnå ett högre betyg än godkänt.
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För närmare information se Högskoleförordningen samt http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Studierna ska bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Umeå universitets plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen 10 kap.
Taylor Renée R.
Kielhofner's model of human occupation : theory and application
Fifth edition. : Philadelphia : Wolters Kluwer : [2017] : xii, 499 p. :
ISBN: 978-1-4511-9034-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation : 9th Canadian occupational therapy guidelines
Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
2. ed. : Ottawa, Ontario : Canadian Association of Occupational Therapists : 2013 : xxiv, 428 p. :
ISBN: 189543789X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Taylor Renée R.
The intentional relationship : occupational therapy and use of self
Philadelphia : F.A. Davis : cop. 2008 : xiv, 321 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0803/2007040663.html
ISBN: 978-0-8036-1365-2 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
ADL-taxonomin : en bedömning av aktivitetsförmåga
Törnquist Kristina, Sonn Ulla
Nacka : Sveriges arbetsterapeuter : 2016 : 39, [27] s. :
ISBN: 9789187837234
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Min mening om olika aktiviteter : självskattning av kompetens och värderingar (OSA-S)
Baron Kathi, Haglund Lena
Svensk version 3.0 : Nacka : Sveriges arbetsterapeuter : 2019 : 37 sidor, 20 onumrerade sidor :
ISBN: 9789187837616
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Law Mary
COPM Canadian Occupational Performance Measure : svensk version
5. uppl. : Stockholm : Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter : cop. 2016 : 60 s. :
ISBN: 9789187837203
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsprocessen - Kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Olsson Henny, Sörensen Stefan
4 uppl. : Liber : 2021 : 328 sidor :
ISBN: 9789147140312
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aktivitet & relation : mål och medel inom psykosocial rehabilitering
Eklund Mona, Gunnarsson Birgitta, Hultqvist Jenny
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 349 sidor :
ISBN: 9789144125985
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns mening om aktiviteter : självskattning av kompetens och betydelse (COSA-S) : svensk version 1.0 (2016) av Child Occupational Self Assessment (COSA), version 2.2 (2014)
Kramer Jessica, Peny-Dahlstrand Marie, Öhrvall Ann-Marie, Munkholm Michaela, Bjuvmar Eva
Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter : 2016 : 59 s. + :
ISBN: 978-91-87837-16-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Olsson Henny, Sörensen Stefan
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 328 s. :
ISBN: 91-47-10051-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Taylor Renée R.
Kielhofner's model of human occupation : theory and application
Fifth edition. : Philadelphia : Wolters Kluwer : [2017] : xii, 499 p. :
ISBN: 978-1-4511-9034-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation : 9th Canadian occupational therapy guidelines
Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
2. ed. : Ottawa, Ontario : Canadian Association of Occupational Therapists : 2013 : xxiv, 428 p. :
ISBN: 189543789X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aktivitet & relation : mål och medel inom psykosocial rehabilitering
Eklund Mona, Gunnarsson Birgitta, Leufstadius Christel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 275 s. :
ISBN: 978-91-44-04868-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 10: Arbetsterapeutiska gruppmodeller, sid 201-215.
Taylor Renée R.
The intentional relationship : occupational therapy and use of self
Philadelphia : F.A. Davis : cop. 2008 : xiv, 321 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0803/2007040663.html
ISBN: 978-0-8036-1365-2 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
ADL-taxonomin : en bedömning av aktivitetsförmåga
Törnquist Kristina, Sonn Ulla
Nacka : Sveriges arbetsterapeuter : 2016 : 39, [27] s. :
ISBN: 9789187837234
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Min mening om olika aktiviteter : självskattning av kompetens och värderingar (OSA-S)
Baron Kathi, Haglund Lena
Svensk version 3.0 : Nacka : Sveriges arbetsterapeuter : 2019 : 37 sidor, 20 onumrerade sidor :
ISBN: 9789187837616
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Law Mary
COPM Canadian Occupational Performance Measure : svensk version
5. uppl. : Stockholm : Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter : cop. 2016 : 60 s. :
ISBN: 9789187837203
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns mening om aktiviteter : självskattning av kompetens och betydelse (COSA-S) : svensk version 1.0 (2016) av Child Occupational Self Assessment (COSA), version 2.2 (2014)
Kramer Jessica, Peny-Dahlstrand Marie, Öhrvall Ann-Marie, Munkholm Michaela, Bjuvmar Eva
Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter : 2016 : 59 s. + :
ISBN: 978-91-87837-16-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Olsson Henny, Sörensen Stefan
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 328 s. :
ISBN: 91-47-10051-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Taylor Renée R.
Kielhofner's model of human occupation : theory and application
Fifth edition. : Philadelphia : Wolters Kluwer : [2017] : xii, 499 p. :
ISBN: 978-1-4511-9034-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fossum Bjöörn
Kommunikation : samtal och bemötande i vården
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 432 sidor :
ISBN: 9789144120522
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation : 9th Canadian occupational therapy guidelines
Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
2. ed. : Ottawa, Ontario : Canadian Association of Occupational Therapists : 2013 : xxiv, 428 p. :
ISBN: 189543789X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst