"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arbetsterapiprocessen, 15 hp

Engelskt namn: The Occupational Therapy Process

Denna kursplan gäller: 2023-11-20 och tillsvidare

Kurskod: 3AT225

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2023-06-07

Innehåll

Kursen består av fyra delmoduler. Tre av dessa moduler hanterar olika delsteg i en arbetsterapiprocess och en modul har fokus på forskningsmetodiska begrepp och evidens. Kursen innefattar både teoretiska och praktiska moment med fokus på genomförande av arbetsterapeutisk utredning, intervention och utvärdering.

Modul 1, 3 hp
Här introduceras den arbetsterapeutiska processmodellens teoretiska grund samt modell för personcentrerat arbetssätt och den arbetsterapeutiska processmodellens delar som berör kontextuella och relationsskapande faktorer.

Modul 2, 3 hp
I denna modul introduceras begreppet evidens tillsammans med flera andra forskningsmetodiska begrepp av betydelse för evidensbaserad praktik. Kvalitetsbegrepp som validitet och reliabilitet studeras i relation till val av bedömningsinstrument.

Modul 3, 3 hp
Denna modul löper parallellt med modul 2 och här sker olika former av datainsamling i praxis. Praktiska laborationer varvas med teoretiska studier och i denna modul ligger kursens första campusförlagda tillfälle, en vecka med praktiska laborationer i grupp som ligger till grund för bedömning.

Modul 4, 6 hp
I kursens avslutande modul ligger fokus på att sätta mål, välja intervention, planera och genomföra interventionen samt utvärdera processen. Denna modul avslutas med ett praktiskt prov i form av att leda ett terapeutiskt grupptillfälle, vilket sker under kursens andra campusförlagda tillfälle på två dagar.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

Modul 1
Kunskap och förståelse:
1. Diskutera en arbetsterapeutisk processmodells teoretiska uppbyggnad
2. Beskriva vad som kännetecknar ett personcentrerat arbetssätt

Färdigheter och förmåga:  
3. Tillämpa arbetsterapeutisk processmodell och beskriva genomförandet gällande kontextuella och relationsskapande faktorer

Värderingsförmåga och förhållningssätt:  
4. Reflektera över arbetsterapeutiskt förhållningssätt av vikt för relationsbyggande med klient

Modul 2
Kunskap och förståelse:
5. Beskriva vad evidens är och vad det innebär för utövandet av arbetsterapi
6. Identifiera och diskutera grundläggande forskningsmetodiska begrepp

Färdigheter och förmåga:  
7. Relatera forskningsmetodiska begrepp till olika typer av datainsamling i arbetsterapi

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
8. Kritiskt granska och motivera val av bedömningsinstrument

Modul 3
Kunskap och förståelse:
9. Utifrån arbetsterapeutisk processmodell beskriva genomförande av utredning    

Färdigheter och förmåga:  
10. Praktiskt tillämpa arbetsterapeutisk processmodell i utredningsfas
11. Genomföra grundläggande arbetsterapeutisk analys

Värderingsförmåga och förhållningssätt:  
12. Reflektera över eget förhållningssätt i den ojämlika relation som observation i aktivitet innebär
13. Reflektera över den utsatthet som en person med funktionsnedsättning kan uppleva ute i samhället

Modul 4
Kunskap och förståelse:
14. Utifrån teori om grupp och ledarskap beskriva en gruppaktivitet

Färdigheter och förmåga:  
15. Tillämpa arbetsterapeutisk processmodell och beskriva genomförandet av interventionsfas och utvärdering
16. Planera och leda terapeutisk gruppaktivitet samt observera gruppskeenden
 
Värderingsförmåga och förhållningssätt:  
17. Reflektera över egna och andras ledar- och interaktionsfärdigheter

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Undervisningens upplägg

Undervisningen och lärandet sker huvudsakligen via digital lärplattform, vilket förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling, kamera och mikrofon/headset. Studenten förväntas medverka aktivt i olika lärandesituationer och ta ansvar för det egna lärandet. Vanligt förekommande undervisningsformer och arbetssätt är föreläsning, grupparbete, seminarium, handledning och laboration. Distansstudierna kombineras med två fysiska träffar som innefattar färdighetsträning, laborationer och seminarier, vilket kräver studentens närvaro på plats i Umeå. Obligatoriska moment av prövande karaktär anges i schemat.

Examination

Modul 1
FSR 1 prövas individuellt genom aktivt deltagande i seminarium*
FSR 2 och 4 prövas individuellt muntligt genom inspelad videodagbok
FSR 3 prövas individuellt genom skriftlig case-rapport del 1

Modul 2
FSR 5 prövas individuellt genom digitalt quiz
FSR 6 prövas individuellt i grupp genom skriftligt seminarieprotokoll
FSR 7 och 8 prövas individuellt genom skriftlig case-rapport del 2a

Modul 3
FSR 9 och 10 prövas individuellt genom skriftlig case-rapport del 2b
FSR 11 prövas individuellt genom praktiskt prov
FSR 12 och 13 prövas individuellt genom aktivt deltagande i muntligt seminarium*

Modul 4
FSR 14, 16 och 17 prövas individuellt genom praktiskt prov, att leda ett terapeutiskt grupptillfälle
FSR 15 prövas individuellt genom skriftlig case-rapport del 3
FSR 17 prövas även genom individuell inspelad videodagbok

*Med aktivt deltagande avses att studenten är förberedd och i diskussioner bidrar med muntliga, analytiska och relevanta inlägg, vilket bedöms individuellt.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.

I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie tillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Examinator kan besluta att komplettering är möjlig för att nå godkänt resultat och ska anpassas individuellt utifrån det/ de mål som inte uppnåtts. Komplettering ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet, men före nästa examinationstillfälle.

Om examinator beslutat att komplettering är möjlig har studenten rätt att välja komplettering eller att istället göra ett omprov för att uppnå ett godkänt resultat.

I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Övriga föreskrifter

Studierna ska bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se).
För student som bryter mot Umeå universitets plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen 10 kap.

 

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 2

Promoting occupational participation : collaborative relationship-focused occupational therapy : 10th Canadian occupational therapy guidelines
Egan Mary, Restall Gayle
Ottawa : Canadian Association of Occupational Therapists : [2022] : 323 sidor :
ISBN: 9781989900017
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Forskningsprocessen - Kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Olsson Henny, Sörensen Stefan
4 uppl. : Liber : 2021 : 328 sidor :
ISBN: 9789147140312
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Taylor Renée R.
The intentional relationship : occupational therapy and use of self
Second edition : Philadelphia : F.A. Davis Company : [2020] : 382 pages :
ISBN: 9780803669772
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

ADL-taxonomin : en bedömning av aktivitetsförmåga
Törnquist Kristina, Sonn Ulla
Femte upplagan : Nacka : Sveriges arbetsterapeuter : 2022 : 43 sidor, 27 onumrerade sidor :
ISBN: 9789187837852
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Law Mary
COPM Canadian Occupational Performance Measure : svensk version
5. reviderade uppl. : Stockholm : Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter : 2020 : 66 s. :
ISBN: 9789187837722
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Ny upplaga släpps mars 2024 - ok att använda om man får tag på den.

Cole Marilyn B
Group dynamics in occupational therapy : the theoretical basis and practice application of group intervention
Thorofare, NJ : Slack Incorporated : 2018 :
Finns som e-bok
Obligatorisk

Referenslitteratur

Powerful practice : a model for authentic occupational therapy
Fisher Anne G., Marterella Abbey
Fort Collins, Colorado : CIOTS, Center for Innovative OT Solutions : [2019] : 384 sidor :
ISBN: 9780998634517
Se Umeå UB:s söktjänst