Beslutad av: Programrådet för biomedicinsk laboratorievetenskap, 2012-05-15
Innehåll
Kursen innehåller ultraljudsmetodik med teoretisk bakgrund omfattande; hjärtekokardiografi, transthorakalt och transoesophagalt samt stress-EKO.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs skall den studerande: • ha förståelse för vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutvecklingen • kunna medicinskt korrekt dokumentera, analysera, tolka, kritiskt granska samt presentera undersökningsresultat vid undersökning • tillämpa säkerhet och kvalitet vid undersökningen • erhålla kunskaper om metodernas möjligheter och begränsningar • ha kunskap om olika hjärtsjukdomar, deras etiologi, symptom, patofysiologi, behandling och hur de diagnostiseras med ultraljuds- och Dopplerteknik • kunna förklara den teoretiska bakgrunden för ultraljudets fysikaliska principer inklusive Dopplertekniken • kunna, under handledning, genomföra en komplett ekokardiografiundersökning transthorakalt • känna till transoesophagalt ekokardiografi • känna till stress-EKO • kunna kommunicera med patient, anhörig och personal • kunna ge god omvårdnad och visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienten samt tillämpa etiska principer i vården.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet för högskolan samt KeA, BiA, FyA och MaC (Områdesbehörighet 12 med generell dispens från KeB och BiB). För tillträde till kurserna i termin 5 krävs att samtliga kurser fr.o.m. termin 1 t.o.m. termin 4 är godkända.
Undervisningens upplägg
Undervisningen ges i form av klinisk tillämpning, demonstrationer, case, seminarier samt föreläsningar. Närvaro vid klinisk tillämpning, demonstrationer, case-diskussioner samt seminarier är obligatorisk.
Examination
Examination av kursen sker individuellt i form av verksamhetsförlagda delar, laborationer, seminarier och caseredovisningar (betygsgrad: godkänd/underkänd). För godkänd kurs krävs betygsgraden godkänd för de fyra delarna verksamhetsförlagda, laborationer, seminarium och case. Betygskriterier för verksamhetsförlagda delar, seminarium och case är att för betyget godkänd skall studenten vara närvarande och delta aktivt i alla delar samt i förekommande fall erhållit godkänd på inlämningsuppgifter. Den studerande som blivit underkänd i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett nytt utbildningstillfälle som till sitt innehåll motsvarar den underkända perioden. Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Den studerande kan få ett betyg omprövat av examinator om det är uppenbart oriktigt och ändringen kan göras snabbt och enkelt. Studerande som underkänts två gånger i viss kurs eller del av kurs, har rätt att hos programrådet begära att annan examinator utses. Ansökan inlämnas till programmets studierektor och beslut fattas av programrådet.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.