"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Hälsoekonomiska utvärderingsmetoder i praktiken, 5 hp

Engelskt namn: Health economic evaluation methods in practice

Denna kursplan gäller: 2019-11-04 och tillsvidare

Kurskod: 3FH081

Högskolepoäng: 5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Folkhälsovetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för epidemiologi och global hälsa

Beslutad av: Programråd för masterprogram inom folkhälsovetenskap, 2019-10-02

Innehåll

I kursens inledning diskuteras moralfilosofiska frågeställningar i relation till ekonomiska principer gällande prioritering av resurser till, och i, hälso- och sjukvården. Därefter presenteras och analyseras de fyra vanligaste hälsoekonomiska metoderna för utvärdering av interventioner med syfte att förbättra hälsan. Dessa metoder är kostnadsanalys, kostnads­ effektanalys, kostnads-nyttoanalys och kostnads-intäktsanalys.

Metoderna används för att analysera frågeställningar av följande typ: Ska en ny medicin ersätta en äldre? Är det kostnadseffektivt? Ska ett förebyggande program för en viss sjukdom startas? Är det värt kostnaderna? Hur görs prioriteringar i hälso- och sjukvården och vilket bidrag till beslutsprocessen kan hälsoekonomisk analys ge i detta sammanhang?

Metoder för att kritiskt analysera vetenskapliga studier av hälsoekonomiska utvärderingsfrågor och hur sådana studier ska presenteras diskuteras. Dessutom behandlas folkhälsovetenskapliga mått på sjukdomsbördan i ett samhälle och relateras till det i hälsoekonomisk analys gängse måttet på hälsorelaterad livskvalitet. Frågor om rättvisa ges särskild uppmärksamhet liksom diskussionen huruvida hälsoekonomins teoretiska bakgrund bör vara welfarism eller extra­ welfarism.

I kursens senare del utformar varje student individuellt en skriftlig plan för en hälsoekonomisk utvärdering vilken presenteras och diskuteras vid ett seminarium.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse:
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Förklara och jämföra de fyra vanligaste hälsoekonomiska utvärderingsmetoderna 
  • Förklara och diskutera de etiska grunderna för hälsoekonomiska utvärderingar

Färdigheter och förmåga:
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • kritiskt granska, analysera och motivera, vilken hälsoekonomiskt utvärderingsmetod som är lämpligast för att besvara en given utvärderingsfrågeställning
  • kritiskt granska och kunna diskutera styrkor och svagheter i hälsoekonomiska utvärderingar som har publicerats i vetenskapliga tidskrifter
  • självständigt kunna identifiera ett hälsoekonomiskt problem som lämpar sig för en utvärdering samt utarbeta en skriftlig plan över hur utvärderingen bör läggas upp med avseende på utvärderingsmetod samt presentera och diskutera dels sin egen utvärderingsplan, dels utvärderingsplaner utarbetade av andra studenter 

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • bedöma hälsoekonomiska utvärderingar och deras resultat av dessa i relation till etiska grundvalar för prioriteringar inom hälso- och sjukvården

Behörighetskrav

För sökande till kursen som fristående kurs, krävs tidigare högskolestudier om minst 90 högskolepoäng. Engelska B/6 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.

Undervisningens upplägg

Kursen ges med kvartsfart, dvs. under cirka femton veckor. Undervisningen genomförs i huvudsak som distanskurs men två campusträffar genomförs. När kursen startar genomförs en campusträff och vid kursens avslutning ett tvådagars seminarium. Webbseminarier och andra tidssatta aktiviteter sker i huvudsak på torsdagar. Undervisningen ges i form av föreläsningar tillgängliga via webb, individuella övningar och seminarier. Under den sista kursveckan presenterar studenterna sina planer på en hälsoekonomisk utvärdering vid seminarier där varje student också fungerar som opponent vid diskussionen av en annan students utvärderingsplan.

Examination

Prövningen av om studenten uppnått de förväntade studieresultaten görs på två olika sätt genom att examinationen görs i två delar. I slutet av kursen ges en skriftlig tentamen. Tentamenstiden omfattar sex timmar. Den skriftliga tentamen omfattar både kortare frågor och essäfrågor. På den skriftliga tentamen sätts betyget underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG). För den skriftliga utvärderingsplanen, presentationen och diskussionen om detta på ett seminarium samt diskussionen om andra studenters utvärderingsplaner sätts betyget underkänd (U) eller godkänd (G). Kursbetyget är en sammanvägning av de två delarna som examinationen omfattar. För kursbetyget väl godkänd (VG) krävs VG på den skriftliga tentamen och G på utvärderingsplanen (skriftlig plan, presentation och diskussion). För kursbetyget godkänd (G) krävs G på den skriftliga tentamen samt G på utvärderingsplanen. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Övriga föreskrifter

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl är sjukdom, militärtjänstgöring, graviditet, vård av barn eller annat omvårdnadsansvar m.m.

Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Samtliga kursupprop är obligatoriska. Befrielse från upprop kan endast ges av kursansvarig vid föranmälan och endast då särskilda skäl föreligger. Frånvaro utan giltigt förfall kan föranleda förlust av kursplats. Beslut om detta fattas av kursansvarig.



Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.