Engelskt namn: Research methods and statistics
Denna kursplan gäller: 2020-01-20 till 2020-08-09 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2020-08-10
Kursplan för kurser med start mellan 2020-01-20 och 2020-08-09
Kurskod: 3FT403
Högskolepoäng: 4,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Fysioterapi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för fysioterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2014-04-23
Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2019-10-16
I kursen ges grunderna för hur ett vetenskapligt arbete planeras, genomförs och rapporteras. Olika studiedesigner och metoder för både kvalitativ och kvantitativ datainsamling presenteras. Grunder i statistik samt praktisk databearbetning med SPSS ingår. Forskningsetiska principer och riktlinjer belyses.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Univ: Avklarade kurser som motsvarar samtliga föregående kurser på fysioterapeutprogrammet termin 1, 2 och 3.
Undervisningen omfattar salsföreläsningar, litteraturstudier samt praktiska övningar. Statistikundervisningen bygger på den pedagogiska modellen flipped classroom där studentenförväntas förbereda sig inför föreläsningar genom att läsa hänvisade sidor i kursböcker. Undervisningen sker på engelska om internationella studenter deltar i kursen.
Mål 1 och 2 examineras genom individuell skriftlig salstentamen. Mål 3 examineras genom aktivt deltagande i datorlaborationer (kvantitativ analys) samt aktivt deltagande vid utförande och presentation av gruppuppgift vid seminarium (kvalitativ analys). Mål 4 examineras genom aktivt deltagande vid föreläsning, samt seminarium där studenten skall bidra till diskussionen med egna reflektioner. Mål 5 examineras genom individuell skriftlig hemuppgift, samt aktivt deltagande vid seminarium.
Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. För betyget godkänd krävs att samtliga obligatoriska uppgifter är godkända enligt specifikation i studiehandledning. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av alla examinationer och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Alla obligatoriska uppgifter utgör bedömningsunderlag för betyg. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda med godkänt resultat.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för programmet.
En student vars resultat på kursens prov inte uppfyller kursens förväntade studieresultat, men ligger nära gränsen för godkänt betyg, kan ges möjlighet till komplettering. Beslut om komplettering fattas av examinator och ska anpassas individuellt utifrån det/ de mål som inte uppnåtts. Komplettering ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet, men före nästa examinationstillfälle.
Det är enbart tillåtet att komplettera upp till godkänt, ej till högre betyg. Om examinator beslutat att komplettering är möjlig har studenten rätt att välja komplettering eller att istället göra ett omprov för att ha möjlighet att uppnå ett högre betyg än godkänt. I det fall en kurs har upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För närmare information se Högskoleförordningen samt http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt
Studierna skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap.10.
Björk Jonas
Praktisk statistik för medicin och hälsa
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 327 s. :
ISBN: 978-91-47-09956-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rehabilitation research : principles and applications
Carter Russell, Lubinsky Jay, Domholdt Elizabeth
4. ed. : Philadelphia, Pa. : Saunders : 2011 : vii, 503 s. :
ISBN: 978-1-4377-0840-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Henricson Maria
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB : 2017 : 510 sidor :
ISBN: 978-91-44-11328-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hermerén Göran
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2011 : 129 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7307-189-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: www.vr.se
Björk Jonas
Praktisk statistik för medicin och hälsa
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 327 s. :
ISBN: 978-91-47-09956-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rehabilitation research : principles and applications
Carter Russell, Lubinsky Jay, Domholdt Elizabeth
4. ed. : Philadelphia, Pa. : Saunders : 2011 : vii, 503 s. :
ISBN: 978-1-4377-0840-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Qualitative methodology for international public health
Dahlgren Lars, Emmelin Maria, Winkvist Anna, Lindhgren Maria
2. ed. : Umeå : Epidemiology and Public Health Sciences : Health Sciences, Department of Public Health and Clinical Medicine, Umeå University,c 2007 : 218 s. :
ISBN: 978-91-7264-326-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Henricson Maria
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB : 2017 : 510 sidor :
ISBN: 978-91-44-11328-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hermerén Göran
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2011 : 129 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7307-189-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: www.vr.se
Björk Jonas
Praktisk statistik för medicin och hälsa
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 327 s. :
ISBN: 978-91-47-09956-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rehabilitation research : principles and applications
Carter Russell, Lubinsky Jay, Domholdt Elizabeth
4. ed. : Philadelphia, Pa. : Saunders : 2011 : vii, 503 s. :
ISBN: 978-1-4377-0840-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Qualitative methodology for international public health
Dahlgren Lars, Emmelin Maria, Winkvist Anna, Lindhgren Maria
2. ed. : Umeå : Epidemiology and Public Health Sciences : Health Sciences, Department of Public Health and Clinical Medicine, Umeå University,c 2007 : 218 s. :
ISBN: 978-91-7264-326-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hermerén Göran
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2011 : 129 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7307-189-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: www.vr.se