"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Verksamhetsförlagd utbildning med inriktning mot prestationsutveckling, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-02-02

Engelskt namn: Field Studies with Emphasis on Development of Sports Performance

Denna kursplan gäller: 2015-01-19 till 2016-01-24 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3ID042

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Idrottsmedicin: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Avdelningen för idrottsmedicin

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2014-10-10

Innehåll

Kursen är indelad i två moment. Moment 1 är teoretiskt och praktiskt förberedande inför moment 2 som omfattar en verksamhetsförlagd praktik med fokus på färdighetsträning inom det idrottsmedicinska arbetsfältet med inriktning mot prestationsutveckling. Studenten skall under handledning tillägna sig ett praktiskt kunnande och ges möjlighet att omsätta sina tidigare förvärvade teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter samt erfarenheter i praktiskt arbete. Vidare skall studenten visa förmåga att kritiskt och teoribaserat reflektera över praktikplatsens verksamhet utifrån metodologiska, etiska och samhälleliga perspektiv.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Moment 1:
• Visa förmåga att identifiera, analysera och värdera faktorer som är relaterade till prestationsutveckling med avseende på ålder, kön och etnicitet, sett ur ett etiskt och samhälleligt perspektiv.
• reflektera över betydelsen av åtgärder för och sätt att främja prestationsutveckling för individer och grupper, ur ett fysiologiskt, medicinskt och psykologiskt perspektiv.
• redogöra för ett professionellt förhållningssätt gentemot individer och grupper.

Moment 2:
• redogöra för verksamhetens mål, organisation och dess samarbetspartners
• tillämpa teoretiska och praktiska kunskaper inom prestationsutveckling i det praktiska arbetet och i handledningssituation visa på förmåga att reflektera över den egna insatsens betydelse i arbetet
• kunna identifiera och analysera problem relaterat till prestationsutveckling med avseende på ålder och kön samt även sett ur ett etiskt och samhälleligt perspektiv
• arbeta självständigt under handledning
• vara förtrogen med arbetssätt och självständigt kunna möta, initiera, upprätthålla och avsluta kontakter, med de individer som är aktuella för verksamheten
• kritiskt reflektera över de praktiska erfarenheterna från förekommande arbetsmetoder/ mätmetoder genom att återkoppla till olika teoretiska perspektiv samt till den aktuella vetenskapliga forskningen som berör den verksamhetsförlagda praktikens innehåll
• bearbeta egna reaktioner och förhållningssätt samt kritiskt reflektera över det egna arbetet med målsättning att utveckla den egna yrkesidentiteten
 

Behörighetskrav

Univ: Genomförda kurser termin 5, Tränarprogrammet

Undervisningens upplägg

Under moment 1 sker undervisningen i form av föreläsningar, laborationer, grupparbeten samt seminarier och under moment 2 som verksamhetsförlagd praktik med handledning, skriftliga uppgifter samt seminarium. En studieguide ger stöd för den verksamhetsförlagda praktikens upplägg och innehåll. Seminarier är obligatoriska liksom de inlämningsuppgifter som följer på dessa. Frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras med hemuppgift i samförstånd mellan ansvarig lärare och student. Vissa undervisningsmoment kan ges på engelska. Praktikplaceringen kan vara förlagd på annan ort än studieorten.

Examination

Moment 1: Studentens prestation examineras vid skriftlig och muntlig redovisning.
Moment 2: Bedömning av studentens professionella utveckling under den verksamhetsförlagda utbildningen sker genom handledarens bedömning av den studerandes kunskaper, färdigheter och förhållningssätt. Handledaren upprättar ett skriftligt bedömningsunderlag. Skriftliga uppgifter bedöms av examinator på tränarprogrammet.

Båda bedömningarna utgör underlag för betyg och sätts först när alla obligatoriska moment är slutförda.

På de skriftliga och muntliga redovisningarna tillämpas betygsskalan godkänd (G) eller underkänd (U). Den praktiska delen av den verksamhetsförlagda praktiken examineras på en två-gradig betygsskala, godkänd (G) och underkänd (U), baserad på handledarens utvärdering. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Student som underkänts vid skriftlig, muntlig examinering och/eller är underkänd i verksamhetsförlagd praktik vid ordinarie tillfälle har rätt till förnyad examination i nära anslutning till ordinarie tillfälle.

Om formen för examination inte går att upprepa kan annan form användas. Antalet teoretisk provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov rekommenderas studenten att ansöka om plats i förnyad kurs. Student som underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap22). Antalet provtillfällen för verksamhetsförlagd praktik är begränsade till totalt två.

Examination/förnyad examination baserad på samma kursplan som ordinarie examination garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Undantag från denna regel kan t ex. vara då kursen genomgått omfattande förändringar. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt.

Då avbryter studenten sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar sig ha tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För närmare information se Högskoleförordningen samt http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
 

Övriga föreskrifter

Studierna ska bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För information om universitetets plagiatpolicy för den medicinska fakulteten, se www.umu.se/medfak/. För student som bryter mot medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen 10 kap.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 3

Litteratur för moment 1 och moment 2

Tester och mätmetoder för idrott och hälsa
Bellardini Helena, Henriksson Anders, Tonkonogi Michail, Roberts Caroline, McAlexander Jason M., Flank Håkan
1. uppl. : Stockholm : SISU idrottsböcker : 2009 : 397 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-85433-13-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Pescatello Linda S.
ACSM's guidelines for exercise testing and prescription
9th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins Health : c2014. : xxiv, 456 p. :
ISBN: 9781609136055
Se Umeå UB:s söktjänst

Idrottarens återhämtningsbok : fysiologiska, psykologiska och näringsmässiga fakta för snabb och effektiv återhämning
Kenttä Göran, Svensson Michael
Stockholm : SISU Idrottsböcker : 2008 : 376 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-88941-91-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar
Idrottsmedicin :