Engelskt namn: Clinical sciences 2, surgery
Denna kursplan gäller: 2012-06-25 till 2013-06-30 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2013-07-01
Kursplan för kurser med start innan 2013-06-30
Kurskod: 3KI003
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Medicin: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för diagnostik och intervention
Beslutad av: Programrådet för läkarutbildningen, 2012-06-11
Kursens huvudinnehåll utgörs av klinisk tjänstgöring och teoretisk undervisning i ämnena kirurgi, onkologi inklusive hematologi, urologi, anestesiologi och intensivvård. Dessutom ingår delar av de genom utbildningen löpande ämnena bild- och funktionsmedicin och professionell utveckling. Under kursen tränas förmågan att bemöta och kommunicera med patienter och övrig sjukvårdspersonal.
Kursen innefattar undersökningsmetodik och bildbearbetning inom bildgivande metoder och deras tillämpningar för sjukdomstillstånd inom klinisk baskurs 2.
Professionell utveckling inom kursen innefattar kommunikation och bemötande i vardagliga och komplexa kliniska situationer, där studenten har konsultationsträning med feed-back på videoinspelade patientintervjuer, rollspel och video-playbackteknik och deltar i gruppövningar med gruppdiskussion och självreflexion.
Kursen har vetenskaplig och evidensbaserad grund och ger kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet. Den innehåller även teoretiska avsnitt med inslag från prekliniska kurser och bygger på stor volym praktisk tjänstgöring.
Kursen innefattar träning i att förstå och använda evidensbaserad metodik för att utveckla kunskap om diagnostik och behandling av enskilda patienter. Den ger också kunskaper om samhällsförhållanden, sociala faktorer, hälsofrämjande och förebyggande åtgärder inom de aktuella sjukdomsområdena som kan påverka hälsoläget i stort. Den ger förutsättningar för vetenskaplig granskning av nya fakta och bedömning av aktuell information, initiering av förbättringar, utvärdering av behandlingsresultat, liksom träning i att dela med sig av detta.
Kursen delas in i följande moment:
Teoretisk examination inklusive vetenskaplig skolning och examinerande sit-in (7,5 hp)
Klinisk praktik (12 hp)
Obligatoriska moment (7,5 hp)
Professionell utveckling (3,0 hp)
Kunskap och förståelse:
Diagnostisera och behandla relevanta tillstånd inom de olika ämnena;
Färdigheter och förmåga:
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Sjukdomslära, symptom och diagnostik (30 hp) 3ME074, Klinisk propedeutik (30 hp) 3MB022, Klinisk baskurs 1 (30 hp) 3ME071 eller motsvarande kunskaper.
Undervisningen bedrivs i studerandeaktiv form huvudsakligen med casemetodik. Även PBL-pedagogik kan förekomma. Undervisningen sker i form av föreläsningar, demonstrationer, seminarier, patientdemonstrationer, gruppövningar och i form av klinisk handledning. Delar av undervisningen sker på distans med användande av Informations- och kommunikationsteknologi (IKT). Inlärningsstöd för självskattning kan förekomma.
Förutom den regionaliserade undervisningen i Luleå, Sundsvall och Östersund förkommer utlokaliserad klinisk praktik på andra sjukhus i norra regionen.
Jourtjänstgöring kan förekomma kvällar, nätter och helger.
Undervisningen inom professionell utveckling bedrivs i studerandeaktiv form med introduktioner, gruppdiskussioner/ övningar, med handledning och feed-back på genomförda videoinspelade samtal samt muntlig/ skriftlig reflexion över den egna insatsen i övningarna och egna utvecklingsbehov. Det genomförs konsultationsträning dels med feed-back på inspelade patientintervjuer och dels i form av ett tredagars internat med rollspel, video play-back teknik och gruppdiskussioner. Studenterna introduceras stegvis i kommunikations-, konsultations- samt ledarskapsteorier och därefter successivt får träna praktiskt och diskutera utifrån sammansatta vårdsituationer som kräver etiska överväganden, resonemang kring genus och mångfald, empatisk förmåga, ledarskap och självkännedom.
Undervisningen ges på svenska men i vissa kursmoment kan den förmedlas på engelska. Vissa inlämningsuppgifter kan förväntas skrivas på engelska. Delar av undervisningen kan ske med användande av Informations- och kommunikationsteknologi (IKT) via läkarprogrammets webbaserade utbildningsplattform.
Obligatoriska kursmoment är upprop och den undervisning som anges under rubriken ”obligatoriska moment” i schema samt under rubriken ”övrig närvaro och betyg” i kurssidan inom läkarprogrammets utbildningsplattform.
I kursen examineras teoretiska kunskaper med skriftliga prov och praktiska färdigheter med en examinerande sit-in (tillsammans 7,5 hp). Klinisk praktik (12 hp), professionell utveckling (3,0 hp) övriga obligatoriska moment (7,5 hp) examineras löpande under kursen. I professionell utveckling kan även en skriftlig inlämningsuppgift ingå.
Praktiska färdigheter ingående i klinisk baskurs 2 examineras i form av OSCE (Objective Structured Clinical Examination) under termin 8 respektive termin 11.
Vid underkänt resultat på det skriftliga provet erbjuds ett ytterligare provtillfälle i nära anslutning till ordinarie prov. Därefter hänvisas till nästa ordinarie provtillfälle.
Vid ej godkänd prestation på obligatoriska moment har studenten rätt till ett förnyat tillfälle eller bli hänvisad en alternativ ersättningsuppgift. Sådana skall i första hand erbjudas under pågående kurs. När det gäller obligatoriska moment, som inte kan ersättas med en alternativ uppgift eller upprepas för enstaka studenter, kan ett förnyat genomförande behöva förskjutas till efterföljande kurs.
På de skriftliga och praktiska proven samt på de obligatoriska undervisningsmomenten sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga betygsgrundande moment är godkända. Betyget utgör därmed en sammanfattande bedömning av studieprestationen och sätts först när alla delar inom respektive moment är godkända. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En studerande som blivit underkänd i en examination har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid ytterligare 5 tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Om inte godkänt resultat har uppnåtts efter två prov på kurs eller en del av kurs har den studerande rätt, att efter skriftlig begäran hos programrådet, få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot detta. Efter fyra underkända examinationer erbjuds den studerande att gå om kursen. Studerande som efter att ha gått om kursen och underkänts i ordinarie examination samt vid ytterligare ett tillfälle måste avbryta sina studier.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en nypraktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen
Kursen får inte tas med i examen tillsammans med kursen ”Klinisk baskurs 2 (KBK2),” 28,5hp” (3KI001) samt ”Professionell utveckling, 1,5 hp” (3ME046).
Kursen ersätter den tidigare kursen ”Klinisk baskurs 2 (KBK2),” 28,5hp” (3KI001) samt ”Professionell utveckling, 1,5 hp” (3ME045).
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.