"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Dyslexi, 3 hp

Kursen är nedlagd från och med 2025-03-13

Engelskt namn: Dyslexia

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2011-09-04 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3LO007

Högskolepoäng: 3

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Logopedi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Logopedi

Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet, 2009-09-08

Innehåll

Kursen innebär en fördjupning av kunskaper och färdigheter förvärvade på grundnivå inom ämnesområdena logopedi, medicin, lingvistik och psykologi och skall ytterligare utveckla studentens förmåga att självständigt integrera och använda dessa såväl i teori som vid klinisk tillämpning. Studenten skall kunna genomföra en dyslexibedömning och differentialdiagnostisera dyslexi mot språkstörningar och mot utvecklingsförseningar. Studenten skall kunna analysera och utvärdera bedömningen, förmedla resultatet till såväl patienten som berörda lärare samt kunna föreslå principer för riktade pedagogiska insatser för fortsatt lärande för patienten.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse Efter genomgången kurs skall studenten ha fördjupat sina kunskaper om - försenad och avvikande utveckling av läs- och skrivförmågan - olika vetenskapliga synsätt på läs- och skrivsvårigheter - tidigare och aktuell tvärvetenskaplig forskning inom ämnesområdet med speciell tonvikt på lingvistisk och logopedisk forskning - kognitiv utveckling, inlärningssvårigheter och språkliga problem i relation till läs- och skrivsvårigheter - skolans läroplansmål och innehåll i relation till läs- och skrivförmåga i skolåldrarna o-pedagogiska metoder för att utveckla läs- och skrivförmågan Färdighet och förmåga Efter genomgången kurs skall studenten visa fördjupad färdighet och förmåga att självständigt - på basis av aktuella teorisystem om dyslexi utreda bakgrundsorsaker relaterade till lingvistiska och neurolingvistiska nivåer - utifrån vetskap om individens läs- och skrivförmåga samt dennes språkliga och kognitiva förmåga differentialdiagnostisera mellan dyslexi och språkstörning samt mellan dyslexi och generell utvecklingsförsening - att analysera, värdera och dokumentera undersökningsresultat - i samråd med patient, anhöriga, lärare och specialpedagoger föreslå principer för riktade pedagogiska insatser för fortsatt inlärning - kunna omsätta teori till praktik Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga - till professionellt/terapeutiskt förhållningssätt, samverkan och ansvarstagande i kontakter med patient och dennes anhöriga liksom annan berörd personal - till generiska och diagnosspecifika kliniska färdigheter samt dokumentationsförmåga enligt kriterier för klinisk utbildning på termin 6 - nödvändigheten av den egna fortsatta utvecklingen inom området. - vikten av teamsamverkan vid utredning och behandling av läs- och skrivsvårigheter liksom kunskap om teamdeltagarnas utbildning och arbetsuppgifter

Behörighetskrav

Studenten skall i Logopedprogrammet vara godkänd i kurserna Språkstörningar hos barn 9 hp, Afasi 9 hp, Habiliteringslogopedi 9 hp, Administration och juridik 3 hp, Statistik och metod 4,5 hp, Läs- och skrivutveckling 3 hp, Personlighetspsykologi 3 hp. Experimentell fonetik 4,5 hp, Audiologi 1,5 hp, Neurologi 3 hp, Neuropediatrik 1,5 hp, Pediatrik 1,5 hp, Barnpsykiatri 3hp, Farmakologi, samt ha genomfört minst 40 dagar klinisk praktisk utbildning med såväl barn som vuxna patienter. Motsvarande kunskaper kan åberopas.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. I momentet ingår även klinisk praktisk utbildning under handledning.

Examination

Examination sker dels fortlöpande under kursens gång genom muntliga genomgångar av patientfall i seminarieform, dels i form av skriftligt prov vid kursmomentets slut. Som betyg används uttrycken godkänd eller underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar inklusive den kliniska utbildningen och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programråd begära annan examinator att bestämma betyg. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov. Student som underkänts fem gånger utifrån ovan angivna omtentamensregler måste avbryta studierna. Student som underkänts i klinisk utbildning erbjuds en ny utbildningsperiod som till längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet. Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Övriga föreskrifter

TILLGODORÄKNANDE Studerande som genomgått motsvarande kurs vid annat lärosäte får räkna sig detta tillgodo. Prövning och beslut om sådant tillgodoräknande ankommer på programrådet för logopedprogrammet efter hörande av berörd institution. Ett negativt beslut motiveras skriftligt och kan överklagas till Överklagandenämnden för högskola, men lämnas in till registrator för Umeå Universitet inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.