"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Röststörningar, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2025-03-13

Engelskt namn: Voice Disorders

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2011-08-28 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3LO012

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Logopedi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Logopedi

Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet, 2009-09-08

Innehåll

Kursen innebär en fördjupning och utvidgning av kunskaper förvärvade på grundnivå inom ämnesområdena logopedi, medicin, psykologi och lingvistik. Bakomliggande och vidmakthållande orsaker till röststörningar ur medicinsk, psykologisk och yrkesrelaterade perspektiv behandlas. Genomförande och tolkning av perceptuell och akustisk röstanalys. Vid röstanalysen kunna väga in patientens fysiologiska, psykologiska, medicinska och yrkesrelaterade förutsättningar. Utifrån dessa förutsättningar kunna planera ändamålsenlig intervention som rådgivning, individuell röstbehandling eller röstbehandling i grupp. Tidigare och aktuell röstforskning.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse Efter genomgången kurs skall studenten visa kunskap om - medicinska, psykologiska och yrkesrelaterade faktorer som förorsakar röststörningar och vidmakthåller dem - vanliga effekter på röstens funktion vid olika sjukdomstillstånd - mediciners effekt på röstorganet och dess funktion - sångrösten och skillnaderna mellan tal och sång - tekniska hjälpmedel vid bristande röstfunktion - röstbehandling i grupp - röstbehandling via telemedicin - laryngologisk/foniatrisk undersökningsteknik - tolkning av stroboskopiska observationer - indikation och teknik vid larynxkirurgi Färdighet och förmåga Efter genomgången kurs skall studenten visa fördjupad kunskap, färdighet och förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper att - analysera röster perceptuellt och akustiskt samt relatera fynden till larynxstatus och motorisk/ fysiologisk funktion. - ställa diagnos på röststörning utifrån anamnes och egna observationer - planera, praktiskt genomföra och utvärdera ändamålsenlig, individualiserad röstbehandling med patienter med olika typer av röststörningar med hänsyn till patientens fysiologiska, psykologiska, medicinska och yrkesrelaterade förutsättningar - föreslå yrkesmedicinska åtgärder - uppmärksamma indikationer på remittering till andra specialister - i undervisning och behandling använda kunskapen om röstens anatomi och det fysiologiska sambandet andning-fonation-artikulation till att förklara orsakssamband och relationen till terapimål och behandlingsgång - omsätta teori till praktik Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter avslutad kurs skall studenten - visa förmåga till ett professionellt/terapeutiskt förhållningssätt, samverkan och ansvarstagande - fungera i kliniskt sammanhang avseende generiska och diagnosspecifika kliniska färdigheter enligt uppställda kriterier för praktik på termin 6 - visa förmåga att söka och utvärdera kunskap inom området på vetenskaplig nivå - visa förmåga att följa kunskapsutvecklingen - utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området - vara medveten om behovet att fortsätta utveckla förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet

Behörighetskrav

Studenten skall inom logopedprogrammet vid Umeå universitet vara godkänd på följande kurser i medicin: Anatomi och fysiologi 6 hp, Allmän och medicinsk patologi 2,5 hp, Otorhinolaryngologi 2,3, Audiologi 1,5 hp, Neurolog 3 hp och Farmakologi 0,4 hp. I psykologi: Personlighetspsykologi 3 hp. I lingvistik: Talkommunikation II 9 hp. I logopedi: Den egna rösten och talet II 1,5 hp; Hörselskadade och dövas språk, tal och röst 1,5 hp; LKG-defekter och klangstörningar 3 hp samt klinisk praktisk utbildning motsvarande minst 40 praktikdagar innefattande såväl barn som vuxna patienter. Eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Arbetsformerna varierar mellan föreläsningar, laborationer, individuellt arbete, grupparbete samt seminarier. I delkursen ingår även klinisk praktisk utbildning under handledning.

Examination

Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd eller underkänd. Kursen examineras individuellt i form av dels salsskrivning dels laborationsrapporter och dels dokumenterade förmågor avseende kliniska färdigheter vid bedömning och behandling av patienter, professionellt/terapeutiskt förhållningssätt, samverkan och ansvarstagande och dokumentationsförmåga enligt uppställda kriterier för klinisk utbildning på termin 6. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar inklusive den kliniska utbildningen och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programråd begära annan examinator att bestämma betyg. Student som underkänts fem gånger utifrån ovan angivna omtentamensregler måste avbryta studierna. Student som underkänts i klinisk utbildning erbjuds en ny utbildningsperiod som till längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet. Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Övriga föreskrifter

TILLGODORÄKNANDE Studerande som genomgått motsvarande kurs vid annat lärosäte får räkna sig detta tillgodo. Prövning och beslut om sådant tillgodoräknande ankommer på programrådet för logopedprogrammet efter hörande av berörd institution. Ett negativt beslut motiveras skriftligt och kan överklagas till Överklagandenämnden för högskola, men lämnas in till registrator för Umeå Universitet inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.