"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Logopedi, en introduktion, 4,5 hp

Engelskt namn: Speech and language pathology, an introduction

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2018-05-27 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3LO041

Högskolepoäng: 4,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Logopedi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Logopedi

Beslutad av: Medicinska fakultetens programråd för logopedprogrammet, 2013-04-24

Innehåll

Kursens första moment (3 hp) är en introduktion till vad det innebär att studera logopedi vid Umeå universitet samt till arbetsmetoder och villkor inom logopedyrket och olika logopediska diagnoser. Studenten får inblick i olika kommunikationsstörningar och ges möjlighet att reflektera kring egna känslor och attityder inför kommunikationshandikapp. Detta sker genom föreläsningar, seminarier, gruppövningar, egna intervjuer med yrkesverksamma logopeder samt observationer av logopeder i klinisk verksamhet. Introducerande föreläsning i etik, sekretess och journalhantering. Diskussion av yrkesval med lärare och kurskamrater.

Kursens andra moment (1,5 hp), ‘Muntlig framställning’, syftar till att ge studenten grundläggande kunskaper i muntlig framställning och röstteknik. Detta sker genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Röstövningar leds av logopedstudenter på senare termin.

Förväntade studieresultat

Moment 1
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
• redogöra för olika aspekter av logopedyrkets villkor och möjligheter
• diskutera grundläggande etiska ställningstaganden och sekretessfrågor

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
• använda funktioner i nätbaserad lärplattform som är relevanta logopedprogrammet
• hitta information om kurser, regler mm på enheten för logopedis och Umeå universitets hemsidor

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
• reflektera över sina egna känslor och attityder inför kommunikationshandikapp
• reflektera över människan med kommunikationsstörning i kommunikationssamhället

Moment 2
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
• beskriva sambandet mellan andning, hållning och röst

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
• hålla ett anförande inför åhörare

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
• identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och kunna ansvara för den egna kunskaps- och  färdighetsutvecklingen
• reflektera över den egna utvecklingen inom område

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.
Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 16/A14). Naturkunskap B/2 kan ersättas av Biologi A/1, Kemi A/1 och Fysik A/1a / 1b1+1b2. Normal hörsel rekomenderas.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, demonstrationer, miljöpraktik och gruppövningar. All undervisning utom föreläsningar är examinerande och kräver därför aktiv närvaro.

Examination

Examination sker fortlöpande genom deltagande i diskussioner och gruppövningar, i form av skriftlig tentamen på aktuell lärplattform, genom skriftlig rapport från miljöpraktik samt i form av muntlig redovisning inför övriga kursdeltagare och lärare. Som betyg används uttrycken Underkänd och Godkänd. Antalet tentamenstillfällen är begränsade till fem. I de fall obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas ersätts de med annan uppgift, vars omfattning och innehåll står i proportion till det missade obligatoriska momentet.(Umeå universitets regelsamling för utbildning på grund- och avancerad nivå, avsnitt 7.8)

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 36

Logopedi. Kapitel 1-3 och 39-40
Hartelius L, Nettelbladt U, Hammarberg B
Studentlitteratur : 2008 :
Obligatorisk

Referenslitteratur

Hellspong Lennart
Konsten att tala : handbok i praktisk retorik
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 355 s. :
ISBN: 978-91-44-06739-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst