"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läs- och skrivsvårigheter, 6 hp

Engelskt namn: Reading and writing difficulties

Denna kursplan gäller: 2018-01-15 till 2019-09-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3LO070

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Logopedi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Logopedi

Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2017-11-29

Innehåll

I kursen behandlas specifika skriftspråkliga svårigheter (dyslexi) samt skriftspråkliga svårigheter relaterade till annan språklig problematik och/eller inlärnings-/utvecklingsstörningar samt frågeställningar kring differentialdiagnostisering. Studenten får kännedom om gången i en läs- och skrivutredning och får i grupp öva sig i att utvärdera och analysera bedömningsresultat för att kunna ta ställning till eventuell diagnos och åtgärdsförslag. Specifika räknesvårigheter (dyskalkyli) behandlas översiktligt liksom skolans läroplansmål relaterat till läs- och skrivförmåga.

Kursen innebär en fördjupning av kunskaper och färdigheter förvärvade på grundnivå inom ämnesområdena logopedi, medicin, lingvistik och psykologi och skall ytterligare utveckla studentens förmåga att självständigt integrera och använda dessa såväl i teori som vid senare klinisk tillämpning.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten ha kunna

  • redogöra för och problematisera kring olika vetenskapliga synsätt på läs- och skrivsvårigheter
  • relatera kognitiv utveckling, inlärningssvårigheter och språkliga problem till läs- och skrivsvårigheter
  • beskriva de konsekvenser olika typer av läs- och skrivsvårigheter får för möjligheten att uppnå målen i skolan
  • beskriva och motivera val av kompenserande och tränande insatser för att underlätta i inlärningssituationen och vardagliga aktiviteter vid olika typer av läs- och skrivsvårigheter.
  • beskriva olika pedagogiska metoder för att utveckla läs- och skrivförmågan
  • exemplifiera typiska svårigheter vid dyskalkyli samt kortfattat beskriva hur räknesvårigheter utreds

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten visa fördjupad färdighet och förmåga att självständigt

  • på basis av aktuella teorisystem om dyslexi analysera bakgrundsorsaker och relatera dessa till lingvistiska och neurolingvistiska nivåer
  • utifrån vetskap om individens läs- och skrivförmåga samt dennes språkliga och kognitiva förmåga differentialdiagnostisera mellan dyslexi och språkstörning samt mellan dyslexi och andra inlärningsstörningar alt. utvecklingsstörning.
  • känna igen symtom vid dyskalkyli
  • diskutera tidigare och aktuell tvärvetenskaplig forskning inom ämnesområdet med speciell tonvikt på lingvistisk och logopedisk forskning
  • söka och kritiskt värdera vetenskaplig evidens och information inom området

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
 

  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och kunna ansvara för den egna kunskapsutvecklingen
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Behörighetskrav

Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1-5 (150 hp) samt genomgångna kurser i termin 6 eller motsvarande. Kunskaper i engelska och svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier på grundnivå.

 

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Gruppövningar och seminarier är examinerande och förutsätter aktiv närvaro.

Examination

Kursen examineras i form av skriftligt prov samt muntliga och skriftliga redovisningar i samband med gruppövningar och seminarier. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast två månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. Student som underkänts fem gånger utifrån ovan angivna omtentamensregler måste avbryta studierna. I de fall obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas ersätts de med annan uppgift, vars omfattning och innehåll står i proportion till det missade obligatoriska momentet. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.

 

Övriga föreskrifter

Kursen ges inom logopedprogrammet.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 3

Obligatorisk

Björnström Markus
Värt att veta om dyskalkyli
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 48 s. :
ISBN: 978-91-27-42852-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Language and Reading Disabilities
Catts HW, Kamhi AG (eds)
USA: Allyn & Bacon (kap 3-5) : 2005 :
Obligatorisk

Developmental Disorders of Language Learning and Cognition
Hulme C, Snowling M
Wiley-Blackwell (kap-2-3) : 2009 :
Obligatorisk

Dyslexi. Från teori till praktik
Höien T, Lundberg I
Natur & Kultur (kap 2-4) : 2001 :

Myrberg M
Dyslexi - en kunskapsöversikt.
Vetenskapsrådets rapportserie 2:2007 : 2007 :
Obligatorisk

Svensson I
Assistive Technology alias Alternativa Verktyg
Dyslexi, nr 3-2012, s 4-12 : 2012 :
Obligatorisk

Lagar och förordningar vad gäller elever med svårigheter i skolan - särskilt läs- och skrivsvårigehter/dyslexi. Sammanställt av C.G. Lindell
Svenska dyslexiföreningen : 2011 :
Obligatorisk

Samt ett antal vetenskapliga artiklar

Developmental dyslexia and Specific Language Impairment: Same or different?
Psychological Bulletin, vol 130, nr 6, pp 858-886 : 2004 :
Obligatorisk

Frith U
Paradoxes in the Definition of Dyslexia.
Dyslexia Vol. 5 (4), pp 192-214 : 1999 :
Obligatorisk

Defining Dyslexia
Tunmer W, Greaney K
Journal of Learning Disabilities Vol. 43 (3) pp 229-243 : 2010 :
Obligatorisk