Huvudområden och successiv fördjupning:
Logopedi: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Logopedi
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2017-11-29
Innehåll
Kursens innehåll utgörs av en vetenskaplig empirisk undersökning som genomförs självständigt, men med viss handledning. Undersökningen genomförs inom logopedi eller angränsande ämnesområden och är en tillämpning och fördjupning av tidigare utbildning i forskningsmetod, etik, statistik och kritisk granskning av forskning. Den studerande skriver, presenterar och försvarar en vetenskaplig uppsats som rapporterar resultatet från en genomförd studie. Studerande genomför även en kritisk granskning av en kurskamrats uppsats, och säkerställer att uppsatsen och materialet som den bygger på lagras och dokumenteras.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse Efter genomgången kurs skall studenten visa fördjupad kunskap om och insikt i:
tidigare forskningsrön inom området för uppsatsarbetet
egenskaperna hos och betydelsen av en konstruktiv, kritisk vetenskaplig dialog
vetenskapligt rapporteringssätt inom välrenommerade tidskrifter inom det logopediska området
olika metoder för vetenskapligt arbete
Färdighet och förmåga Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga att självständigt:
välja en adekvat vetenskaplig metod till en avgränsad frågeställning, så att denna kan besvaras
överväga etiska frågor omkring forskning
planera, genomföra, och analysera en empirisk undersökning
skriftligt sammanställa en studies bakgrund, presentera erhållna resultat och diskutera dessa så att studiens vetenskapliga frågeställning kan besvaras
lägga fram uppsatsen muntligt på ett seminarium med opponenter
kritiskt granska ett vetenskapligt arbete och på ett balanserat sätt föra fram arbetets styrkor och svagheter
kunna identifiera och förbereda material som ligger som grund för forskningsresultat för arkivering
kunna i skriftlig form sammanfatta ett vetenskapligt arbete så att den passar en given utrymmesram, samt att presentera sammanfattning och tillhörande information om en rapport i en vetenskaplig databas
Behörighetskrav
Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1-5 (150 hp), genomgångna kurser i termin 6 samt genomgången kurs Forskningsmetodik 3 hp eller motsvarande. Kunskaper i engelska och svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier på grundnivå.
Undervisningens upplägg
Arbetet med uppsatsen genomförs av studenten, eller två studenter i par, under handledning av en eller flera handledare. Kursen är indelad i två moment. På termin 7, 7,5 hp, presenteras möjliga uppsatsämnen, projekt och handledare fastställs och studenten skriver en projektplan, inklusive etiska aspekter av projektet. Forskningsplanen granskas av Forskningsetisk grupp innan det att projektet påbörjas. På termin 8, 22,5 hp, presenteras datainsamlingen och en preliminär analys på ett halvtidsseminarium. Därefter färdigställs rapporten skriftligt, presenteras och försvaras muntligt vid ett uppsatsseminarium med opponent eller opponenter. Studenter som skriver i par redovisar respektive författares arbetsinsats. Uppsatsarbetet kräver i normalfallet tillgång till egen dator. Utbildningen ställer enbart ett fåtal datorer till förfogande. Studentens rätt till handledning upphör terminens sista dag.
Examination
Arbetet genomförs som ett självständigt arbete av den studerande, eller av två studerande. Uppsatsen redovisas skriftligt och framlägges vid muntligt seminarium. I examinationen ingår även opposition på kurskamrats uppsats, redovisning av grundläggande material som studien bygger på, redovisning av arbetsinsats i fall där uppsatsen samförfattats, samt registrering av magisteruppsatsen i databasen DiVA. Examinationsdatum för den del av examinationen som uppsatsen utgör är det datum då den lämnas in för granskning, dock senast den aktuella terminens sista dag. En två gradig betygsskala används, godkänd eller underkänd. Betyget sätts först när uppsatsen presenterats, opposition, redovisning av källmaterial, arbetslogg och registrering i DiVA är godkända. Studenten har dock rätt till omprov i enlighet med universitetets regelverk för förnyat prov och uppsamlingsprov. Varje granskning av uppsatsen genomförd av utsedd granskare räknas i det avseendet som ett förnyat prov.
Övriga föreskrifter
Kursen ges inom logopedprogrammet.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.