Engelskt namn: Speech and Language Pathology 2: Introduction and Method evaluation
Denna kursplan gäller: 2026-01-12 och tillsvidare
Kurskod: 3LO076
Högskolepoäng: 6
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Logopedi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Logopedi
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2025-06-12
Modul 1: Introduktion och professionell utveckling 2 (3 hp)
Kursen ger studenten en introduktion till logopedens olika roller inom hälso- och sjukvård, skola och andra relevanta verksamheter. Studenten får även grundläggande kunskaper i samtalsmetodik, inklusive anamnestagning och kommunikation med stöd av språktolk, teckentolk, alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) samt bildstöd. Dessutom behandlas förutsättningar för kommunikation i såväl digitala som fysiska mötessituationer. Kursen utvecklar även studentens färdigheter att använda logopediska begrepp i praktiska sammanhang, genomföra en enkel anamnes, och kommunicera logopedisk kunskap både muntligt och skriftligt till lekmän. Vidare får studenten inblick i det regelverk som styr hälso- och sjukvården.
Modul 2: Metodvärdering (3 hp)
Standardiserade bedömningsmetoder och instrument av olika slag är vanligt förekommande inom logopedens verksamhetsområden. Med detta som bakgrund ger kursen en orientering i testmetodikens grunder. Kursen syftar till att ge den studerande kunskaper om möjligheter och problem med användandet av standardiserade bedömningsmetoder och material, liksom om vilka kvalitetskrav man kan ställa på sådana. Kursen introducerar därför också grundläggande begrepp inom testmetodik och mätteori, såsom standardisering, normering, reliabilitet och olika former av validitet. Inom ramen för kursen ska en kritisk granskning av ett för logopeder relevant test genomföras och redovisas skriftligt och muntligt.
Modul 1: Introduktion och professionell utveckling 2 (3 hp)
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna:
1. ge grundläggande beskrivning av logopedens roller i olika verksamheter
2. beskriva och jämföra kommunikationens förutsättningar i distansbaserade respektive platsbundna mötessituationer
3. förklara grundläggande principer för samtalsmetodik, inklusive anamnestagning och informationsöverföring, såväl utan som med stöd, t ex av språktolk, teckentolk eller bildstöd
Färdigheter och förmåga
Studenten ska kunna:
4. tillämpa grundläggande begrepp inom logopedi i relevanta sammanhang
5. visa förmågan att genomföra en grundläggande anamnes för att identifiera utvecklingsrelaterade eller förvärvade svårigheter inom det logopediska området
6. planera och genomföra en kortfattad presentation inom ett logopediskt ämne, anpassad för att vara begriplig för lekmän.
7. författa en språkligt korrekt och kort populärvetenskaplig text om ett logopediskt ämne, med tydlig och korrekt referenshantering, anpassad för lekmän
8. redogöra för och diskutera centrala delar av det regelverk som styr hälso- och sjukvården
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska kunna:
9. reflektera över hur bemötandet påverkar ett möte mellan en logoped och en patient/brukare/elev
10. reflektera över skillnader i text beroende på syfte med texten
11. reflektera över sitt eget lärande och behov av ytterligare kunskaper
Modul 2: Metodvärdering (3 hp)
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna:
12. beskriva olika typer av bedömningsmetoder inklusive standardiserade test, varför och hur de vanligen används
13. diskutera grundläggande statistiska och mätteoretiska begrepp relevanta för tolkningen och användningen av standardiserade test
Färdigheter och förmåga
Studenten ska kunna:
14. resonera kring möjligheter och problem som kan kopplas till användandet av tester
15. genomföra en granskning av ett logopediskt test utifrån på förhand definierade kvalitetskriterier
Genomgångna kurser i logopedprogrammets termin 1 eller motsvarande.
Undervisningen sker huvudsakligen via digital lärplattform vilket förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling, web-kamera och mikrofon/hörlurar. Vanliga undervisningsformer är föreläsningar (ibland inspelade), grupparbeten, seminarier och praktiska övningar. Studenten förväntas medverka aktivt i olika lärandesituationer och ta ansvar för det egna lärandet. Aktiv medverkan innefattar att web-kameran är påslagen och studenten är synlig under diskussioner studenter emellan eller med studentgruppen och läraren. Deltagande i vissa undervisningsmoment är obligatoriska och av prövande karaktär, vilket framgår i kursens schema. Ett aktivt deltagande i den obligatoriska aktiviteten enligt beskrivningen ovan krävs för att momentet ska anses vara genomfört. Distansstudierna kombineras med obligatoriska dagar på plats på studieorten för praktiska övningar och examinationer.
Modul 1: Introduktion och professionell utveckling 2 (3 hp)
FSR 1-3, 9-10 Examineras med gruppdiskussioner med individuell skriftlig inlämning
FSR 4 Fallbaserad uppgift där studenten använder begrepp i kontext, detta sker vid ett case-seminarium
FSR 5 Examineras i rollspel som utförs digitalt eller vid campusvecka
FSR 6 Examineras med ett kort muntligt anförande inför kurskamrater och lärare
FSR 7 Examineras med en individuell skriftlig inlämning
FSR 8 Examineras i en seminariediskussion med förberedda frågeställningar och ett quiz
FSR 9 Examineras även med muntlig reflektion kring deltagande i andnings- och röstövningar
Modul 2: Metodvärdering (3 hp)
FSR 12-14: Examineras genom muntlig och skriftlig redovisning av en kritisk granskning av ett för logopeder relevant test
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift ges.
I det fall kursen har upphört att gälla eller om kursplanen genomgått större revideringar ska minst tre provtillfällen erbjudas (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år sedan kursplanen upphört att gälla eller kursen slutat ges.
Kursen överlappar helt eller delvis med följande kurser och kan inte räknas in i examen tillsammans med:
En students verksamhetsintegrerade lärande (VIL) kan omedelbart avbrytas om studenten visar sådana allvarliga brister i förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. Motsvarande gäller för verksamheter inom skola eller annan verksamhet där studenten kan tänkas delta i VIL. Om studentens verksamhetsintegrerade lärande avbryts på detta sätt upprättar programrådet en individuell handlingsplan där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till fortsatt VIL.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.