Engelskt namn: Pathology, Symptoms and Diagnostics
Denna kursplan gäller: 2014-01-20 till 2015-01-18 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2020-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2020-01-20 och 2020-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-02 och 2020-01-19
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-18 och 2019-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2016-01-17
Kursplan för kurser med start mellan 2014-01-20 och 2015-01-18
Kurskod: 3ME074
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Medicin: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för medicinsk biovetenskap
Beslutad av: Programrådet för läkarutbildningen, 2012-06-11
Reviderad av: Programrådet för läkarprogrammet, 2013-12-17
Kursen behandlar etiologi, patogenes och symtom vid sjukdom i ett integrerat morfologiskt, patofysiologiskt, molekylärt och funktionellt perspektiv. I kursen innehåller också diagnostik av sjukdom genom laboratorieundersökningar inom klinisk patologi, klinisk kemi, klinisk fysiologi, klinisk genetik samt klinisk immunologi. Vidare behandlar kursen sjukdomsbegreppet i ett multidimensionellt perspektiv samt forsknings- och försöksdjursetik. I kursen ingår även regelverk och tillvägagångssättvid obduktion , medicinsk etik, seminarium och gruppsamtal om döden/döendet, konsultationsträning samt tidig klinisk träning
Kursen är indelad i följande moment:
Skriftligt och muntligt prov (15hp)
Case/vetenskaplig skolning (8hp)
Obligatoriska moment (4.7hp)
Professionell utveckling (1.7hp)
Kliniska undersökningsmetoder (0.6hp)
Kursens mål (förväntade studieresultat)
Kunskap och förståelse:
• Beskriva mekanismer för uppkomst och utveckling av sjukdom och dess manifestationer i form av molekylära, fysiologiska och morfologiska förändringar.
• Förstå och analysera sjukdomsbegreppet.
• Redogöra för hur symtom uppkommer vid olika sjukdomar samt hur dessa manifestationer kan diagnostiseras laboratoriemässigt.
• Analysera diagnostiska situationer utifrån ett socialt, kulturellt- och genusperspektiv
• Etiska begrepp och analysmodeller inom medicinsk praxis och forskning.
• Försöksdjursetiska överväganden i medicinsk forskning samt känna till regelverk som styr användning av försöksdjur för forskningsändamål.
• Översiktligt redogöra för lagar och förordningar tillämpliga inom laboratoriemedicinska specialiteter och kunna rättsliga regler vid klinisk obduktion.
Färdigheter och förmåga:
• Visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera och använda kunskap för att analysera och diagnostisera sjukdomstillstånd.
• Kunna tolka och analysera laboratoriesvar vid diagnostik av olika sjukdomstillstånd.
• Kunna identifiera patologiska förändringar vid olika sorters undersökningar, exempelvis vävnadsprover, EKG mm.
• Praktiskt visa på kunskap om konsultationens struktur samt ge och ta emot konstruktiv feed-back i konsultationsrollspel.
• Föra en diskussion utifrån etisk analys av vårdetiska konflikter.
• Kunna genomföra följande kliniska tekniker: injektion, venprover och lyfttekniker/ förflyttning.
• Kunna hantera perifer venkateter (PVK).
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
• Reflektera över egna värderingar och moraliska ställningstaganden i vårdsituationer.
• Identifiera och värdera etiska problem i medicinsk diagnostisk praxis och forskning.
Organsystemens struktur och funktion (3BM026 eller senare), Attack och försvar (3MB029 eller senare) eller motsvarande kunskaper.
Undervisningen bedrivs i studerandeaktiva former med, föreläsningar, laborationer, demonstrationer, studiebesök, obduktioner, case seminarier, eget arbete med tillhörande grupp-/caseövningar. Obligatoriska kursmoment är upprop och den undervisning som anges under rubriken ” obligatoriska moment” i schema samt ”övrig närvaro och betyg” i kurssidan inom läkarprogrammets utbildningsplattform.
Vid ej godkänd prestation på obligatoriska moment har studenten rätt till ett förnyat tillfälle eller bli hänvisad en alternativ ersättningsuppgift. Sådana skall i första hand erbjudas under pågående kurs. När det gäller obligatoriska moment, som inte kan ersättas med en alternativ uppgift eller upprepas för enstaka studenter, kan ett förnyat genomförande behöva förskjutas till efterföljande kurs.
Undervisningen ges på svenska och den kan ske med användande av Informations- och kommunikationsteknologi (IKT) via läkarprogrammets webbaserade utbildningsplattform. Momentet professionell utveckling ges endast på svenska
Examinationen sker dels genom ett skriftligt och muntligt prov på teoridelen, som ligger i slutet av kursen och dels genom godkända prestationer på obligatoriska undervisningsmoment som därmed examineras löpande under kursen. Vid underkänt resultat på provet erbjuds ett ytterligare provtillfälle i nära anslutning till ordinarie prov. Därefter hänvisas till nästa ordinarie provtillfälle.
På provet samt på de obligatoriska undervisningsmomenten sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga betygsgrundande moment är godkända. Betyget utgör därmed en sammanfattande bedömning av studieprestationen och sätts först när alla delar inom respektive kursmoment är godkända. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En studerande som blivit underkänd i en examination har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid ytterligare 5 tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Om inte godkänt resultat har uppnåtts efter två prov på kurs eller en del av kurs har den studerande rätt, att efter skriftlig begäran hos programrådet, få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot detta. Efter fyra underkända examinationer erbjuds den studerande att gå om kursen. Studerande som efter att ha gått om kursen och underkänts i ordinarie examination samt vid ytterligare ett tillfälle måste avbryta sina studier.
Vid praktiska moment, såsom laborationer eller vid träning av basala sjukvårdsfärdigheter, äger ansvarig examinator rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på det aktuella momentet. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.
Kursen får inte tas med i examen tillsammans med kursen ”Sjukdomslära, symtom och diagnostik, 27,7 hp” (3ME055) samt ”Professionell utveckling, 2,3 hp” (3ME043)
Kursen ersätter den tidigare kursen ”Sjukdomslära, symtom och diagnostik, 27,7 hp” (3ME055) samt ”Professionell utveckling, 2,3 hp” (3ME043)
Robbins and Cotran pathologic basis of disease
Kumar Vinay, Abbas Abul K., Aster Jon C.
Ninth edition. : Philadelphia, PA : Elsevier/Saunders : [2014], 2015 : xvi, 1391 pages :
ISBN: 9781455726134 (hardback)
Se Umeå UB:s söktjänst
Laurells Klinisk kemi i praktisk medicin
Laurell Carl-Bertil, Nilsson-Ehle Peter, Berggren Söderlund Maria, Theodorsson Elvar, Becker Charlotte
9., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 733 s. :
ISBN: 978-91-44-04787-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Klinisk fysiologi : med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi
Jonson Björn, Wollmer Per, Brauer Kerstin
3., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 397 s. :
ISBN: 91-47-10363-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Klinisk EKG-diagnostik 2.0
Jern Sverker, Jern Helene
1. uppl. av version 2.0 : Ljungskile : Sverker Jern utbildning : 2012 : 264 s. :
ISBN: 9789163395857
Se Umeå UB:s söktjänst
Holm Ulla
Empati- att förstå andra människors känslor
Senaste version : Natur och Kultur :
Medicinsk teknik för sjuksköterskor : material, metod, ansvar
Björkman Eva, Karlsson Karin
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 367 s. :
ISBN: 978-91-44-04794-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Andersson Sven-Olof
Professionell utveckling inom läkaryrket
Stockholm : Liber : 2012 : 306 s. :
ISBN: 978-91-47-09967-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Medicinska etikens ABZ
Lynöe Niels, Juth Niklas
Liber : 2009 : 416 s. :
ISBN: 91-47-09413-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Kumar Vinay
Robbins and Cotran Pathologic basis of disease.
8. ed. : Philadelphia, Pa. : Saunders : cop. 2009 : xiv, 1450 s. :
ISBN: 9781416031215 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Laurells Klinisk kemi i praktisk medicin
Laurell Carl-Bertil, Nilsson-Ehle Peter, Berggren Söderlund Maria, Theodorsson Elvar, Becker Charlotte
9., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 733 s. :
ISBN: 978-91-44-04787-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Klinisk fysiologi : med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi
Jonson Björn, Wollmer Per, Brauer Kerstin
3., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 397 s. :
ISBN: 91-47-10363-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Klinisk EKG-diagnostik 2.0
Jern Sverker, Jern Helene
1. uppl. av version 2.0 : Ljungskile : Sverker Jern utbildning : 2012 : 264 s. :
ISBN: 9789163395857
Se Umeå UB:s söktjänst
Medicinsk teknik för sjuksköterskor : material, metod, ansvar
Björkman Eva, Karlsson Karin
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 367 s. :
ISBN: 978-91-44-04794-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Holm Ulla
Empati- att förstå andra människors känslor
Senaste version : Natur och Kultur :
Andersson Sven-Olof
Professionell utveckling inom läkaryrket
Stockholm : Liber : 2012 : 306 s. :
ISBN: 978-91-47-09967-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindquist Ulla-Carin
Ro utan åror : en bok om livet och döden
Stockholm : Norstedt : 2004 : 232, [1] s. :
ISBN: 91-1-301332-7 (inb.) :
Se Umeå UB:s söktjänst
Medicinska etikens ABZ
Lynöe Niels, Juth Niklas
Liber : 2009 : 416 s. :
ISBN: 91-47-09413-3
Se Umeå UB:s söktjänst