"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Klinisk kurs 5, 30 hp

Engelskt namn: Clinical sciences 5

Denna kursplan gäller: 2016-01-18 till 2019-01-20 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3ME086

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medicin: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap

Beslutad av: Programrådet för läkarprogrammet, 2014-12-09

Reviderad av: Programrådet för läkarprogrammet, 2015-12-08

Innehåll

Innehåll
Kursen innehåller teoretisk undervisning och praktisk träning i att förebygga, diagnostisera och behandla akuta och kroniska sjukdomar och tillstånd inom kursens ingående ämnen. Därutöver ingår att studenten ska, på ett professionellt sätt, tjänstgöra och samverka med övrig personal på vårdavdelningar, mottagningar och hälsocentraler liksom med personal utanför sjukvården.
Ämnesområdet obstetrik-gynekologi har fokus på prevention, diagnostik och behandling av akuta och kroniska sjukdomar hos kvinnor i alla åldrar mot bakgrund av normal reproduktionsfysiologi, graviditet och förlossning samt inkluderande psykosocialt omhändertagande. I pediatrik fokuseras på prevention, diagnostik och behandling av sjukdomar och tillstånd under barndom och ungdomstid mot bakgrund av normal tillväxt och utveckling med beaktande av psykosociala omständigheter. Allmänmedicin fokuserar på allmänmedicinsk tillämpning på avsnitten kvinna – barn och vanligt förekommande sjukdomar och tillstånd som har ingått i tidigare kurser i Läkarprogrammet. I barn- och ungdomspsykiatri har huvudfokus på diagnostik och behandling av barn och ungdomar med psykisk sjukdom. Rättsmedicin omfattar författningslära, rättsmedicinska undersökningar och bedömningar, samt rättsintyg. Försäkringsmedicin behandlar lagstiftning och försäkringsmedicinska bedömningar. Geriatrik fokuserar på den multisjuka äldre patienten. I Professionell utveckling ingår gruppdynamik och ledarskap, samt interprofessionell träning.
Kursens inslag av vetenskaplig skolning innebär träning i att använda evidensbaserade metoder för att kritiskt värdera frågeställningar relaterade till diagnostik och behandling.
Kursen är indelad i följande moment:
Klinisk praktik (9 hp)
Obligatoriska moment (8,5 hp)
Praktiskt prov (OSCE) (6 hp)
Skriftligt prov (6,5 hp)
Kursens mål (förväntade studieresultat)

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenterna ha kunskaper om och förståelse för:
− relevanta sjukdomar och tillstånd inom kursens ingående ämnen, inklusive etiologi, patofysiologi, diagnostik, handläggning, behandling, prevention, dokumentation och uppföljning.
− normalförlopp och fysiologiska förändringar under nyföddhetsperiod, barndom, ungdom och ålderdom samt vid konception, graviditet, menstruationscykel och menopaus
− grundläggande vitalstatistik och epidemiologi för vanliga tillstånd inom kursens ingående ämnen
− barns och ungdomars normala tillväxt och kroppsliga, motoriska, psykiska och sociala utveckling
− författningar och föreskrifter för svensk hälso- och sjukvård samt socialtjänsten med relevans för kursens ämnesområden
− försäkrings- och rättsmedicinska områden
− mänskliga rättigheter och konventionen om barnets rättigheter
− hälso- och sjukvårdsorganisationen och annan medicinsk verksamhet i Sverige
− hälsoekonomiska aspekter på prevention, diagnostik och behandling
− individprevention och folkhälsoarbete
− gruppdynamik och ledarskap
− ha förståelse för lagar och regelverk som styr de olika hälso- och sjukvårdprofessionernas ansvarsområden
− psykologiska mekanismer relaterade till den kliniska konsultationen

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenterna, inom kursens samtliga ämnen, kunna:
− handlägga relevanta sjukdomar och tillstånd inom kursens ämnesområden
− muntligt och skriftligt redogöra för åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa
− genomföra konsultationer i komplexa situationer
− genomföra rond, arbeta i team och respektfullt kommunicera och samverka med patienter, närstående, medarbetare och andra yrkesgrupper inom och utanför hälso- och sjukvården
− visa prov på självkännedom
− uppvisa ett empatiskt och professionellt förhållningssätt
− prioritera och bedöma vårdnivå för olika grupper av patienter med hänsyn till arbetsförhållanden i glesbygd respektive tätort
− initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete för både enskilda individer och grupper
− informera och undervisa olika grupper samt visa förmåga till ledarskap i kliniska samman-hang
− analysera faktorer i samhället som påverkar hälsan för olika grupper och individer
− kunna analysera och tillgodose patientens totala vård- och rehabiliteringsbehov från högspecialiserad sjukhusvård till primärvård och kommunal omsorg (vårdkedjeperspektiv)
− visa förmåga att leda vårdteamskonferenser och rondarbete samt kunna kommunicera med andra yrkesgrupper på ett professionellt sätt
− kunna visa respekt för kompetensen hos andra yrkesgrupper samt kunna fungera väl i teamarbete
− visa insikt i hur multiprofessionell samverkan bidrar till ökad patientsäkerhet och förbättrad hälsa, säker patientvård och god rehabilitering

Värderingsförmåga och förhållningssätt:  
Efter avslutad kurs ska studenterna, inom kursens samtliga ämnen, kunna
− analysera komplexa kliniska företeelser, frågeställningar och situationer samt applicera evi-densbaserat förhållningssätt på sådana kliniska frågeställningar
− kritiskt granska och systematiskt integrera aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt förstå sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
− analysera människans livsvillkor och bemöta patienter, anhöriga samt personal/kollegor på ett likvärdigt och respektfullt sätt oberoende av t.ex. kön, etniskt ursprung, socioekonomisk bakgrund, trosuppfattning, ålder eller sexuell läggning
− analysera betydelsen av genus i vården och professionen
− identifiera och analysera psykologiska och sociala faktorer samt etiska problem i medicinsk praxis
− ta hänsyn till betydelsen av kontinuitet och helhetssyn i kontakten med vårdsökande och anhöriga
− hantera och lösa mångfacetterade och konfliktfyllda situationer
− reflektera över sin roll som läkare och identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens
− reflektera kring interaktionen i möten med patienter, närstående, medarbetare och andra yrkesgrupper utifrån ett helhetsperspektiv som inkluderar etnicitet, genus och sexuell läggning
− visa förmåga till etisk analys och reflektion över sin läkarroll och som beslutsfattare i relation till patienter, närstående, medarbetare och andra yrkesgrupper inom och utanför hälso- och sjukvården, liksom sitt eget förhållningssätt till hälsa, sjukdom, lidande och död.

Behörighetskrav

Klinisk Baskurs 3 (30hp) 3IS005 , Klinisk kurs 4  (30hp) 3ME085, Termin 10 teoretiska avsnitt (forskningsmetodik, statistik, vetenskapsteori) Kurskod  3ME076, eller motsvarande kunskaper. 

Undervisningens upplägg

Undervisningens uppläggning
Undervisningen bedrivs i studerandeaktiv form med case/PBL (problembaserat lärande), seminarier, gruppövningar, demonstrationer, redovisningar, rollspel, gruppdiskussioner, föreläsningar och klinisk handledning. Studentens lärande utvecklas genom aktivt deltagande och fullgörande av uppgifter under klinisk praktik, i planerad verksamhet samt under jourtid.

Obligatoriska kursmoment är upprop och den undervisning som anges under rubriken ”obligatoriska moment” i scheman samt under rubriken ”övrig närvaro och betyg” på kurssidan inom läkarprogram-mets utbildningsplattform. Exempel på examinerande och obligatoriska inslag är klinisk praktik, de-monstrationer, case/PBL, specificerade seminarier, temadagar samt praktisk undersökningsmetodik inom respektive ämnesområde. 
Föreläsningar ges i katedral och webbaserad form. Delar av undervisningen kan ske med informations- och kommunikationsteknologi (IKT). Lärandestöd i form av självskattning av studentens kunskapsnivå kan förekomma. Undervisning kan ges på engelska.
Kursen innehåller teoretiska studier och klinisk praktik vid 4 studieorter: Umeå, Sunderbyn, Östersund och Sundsvall. Studenter vid studieort Umeå har obligatorisk praktik vid andra kli-niker/mottagningar i norra regionen samt vid hälsocentraler i Umeåområdet alternativt inom regionen. Obligatorisk utlokaliserad praktik vid andra kliniker och/eller mottagningar i regionen kan även förekomma för studenter vid övriga studieorter.
Examination
De teoretiska kunskaperna under momentet Prov examineras genom skriftliga och muntliga tentamina och vissa praktiska färdigheter examineras genom handledd mottagning (sit-ins) och genom OSCE-tentamen. Klinisk praktik (inkluderande förmåga till kommunikation och ledarskap) och övriga obligatoriska moment examineras löpande under kursen.

Examination

De teoretiska kunskaperna under momentet Prov examineras genom skriftliga och muntliga tenta-mina och vissa praktiska färdigheter examineras genom handledd mottagning (sit-ins) och genom OSCE-tentamen. Klinisk praktik (inkluderande förmåga till kommunikation och ledarskap) och övriga obligatoriska moment examineras löpande under kursen.
Professionell utveckling examineras dels i form av skriftligt prov och skrivuppgift och dels i samband med olika praktiska övningar, uppgifter och gruppträffar, vilket kräver både närvaro och aktivt deltagande.
Student som ej har godkänt resultat på ordinarie prov erbjuds ett förnyat prov inom två månader. För prov som genomförs under maj och juni månad erbjuds första omprovet inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därefter hänvisas till nästa ordinarie provtillfälle.
På de skriftliga och praktiska proven samt på de obligatoriska undervisningsmomenten sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga betygsgrundande moment är godkända. Betyget utgör därmed en sammanfattande bedömning av studieprestationen och sätts först när alla delar inom respektive moment är godkända. För hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En studerande som blivit underkänd i en examination har rätt att prövas efter samma kursplan som vid ordinarie prov vid ytterligare 5 tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Om inte godkänt resultat har uppnåtts efter två prov på kurs eller en del av kurs har den studerande rätten att efter skriftlig begäran hos Programrådet få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot detta. Efter fyra underkända examinationer erbjuds den studerande möjligheten att gå om kursen. Studerande som efter att ha gått om kursen och underkänts i ordinarie examination samt vid ytterligare ett tillfälle förlorar sin rätt att delta i ytterligare prov på kursen. 
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om såväl tidigare utbildning som motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

Kursen får inte tas med i examen tillsammans med kursen ”Kvinna-Barn” (3ME072).

 



Kursen ersätter den tidigare kursen ”Kvinna-Barn” (3ME072).

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 3

Rekommenderad kurslitteratur

Rekommenderad kurslitteratur redovisas på kurssidan inom läkarprogrammets utbildningsplattform. Studenten förutsätts självständigt inhämta relevant kunskap enligt den beskrivning av kursmål som finns för kursen och enligt de anvisningar som ges under kursens gång.