Engelskt namn: Supervision in Clinical Studies II
Denna kursplan gäller: 2012-03-12 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2012-03-12
Kursplan för kurser med start mellan 2010-03-15 och 2012-03-11
Kurskod: 3OM025
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2009-06-30
Reviderad av: Programrådet för sjuksköterskeprogram - avancerad nivå (PRSA), 2012-03-15
Kursen har fokus på teoretiska perspektiv på lärande i samspelet handledare-student och handledarens ledande funktion och särskilda ansvar för den verksamhetsförlagda utbildningen. Relationen handledare-student och handledarens pedagogiska och undervisande funktion individuellt och i grupp behandlas liksom betydelser av ett etiskt förhållningssätt i handledningsprocessen. Samtalsmetodik och etik med fokus på det professionella samtalet tränas. Olika typer av bedömningsinstuments betydelse avseende studenters lärande tas upp. Aspekter som genus, klass, etnicitet och ålder och dess betydelse för samspelet i handledningssituationer och samverkan belyses. Kursen omfattar även organisationens och ledarskapets betydelse för lärande samt styrdokument för verksamhetsförlagd utbildning liksom regelverk för studenters rättigheter.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- analysera och värdera olika teoretiska perspektiv på lärande och dess konsekvenser för handledning och lärandesituationer
- värdera hur organisation och ledarskap påverkar lärandemiljö och samverkan
- kritiskt värdera hur eget och andras agerande relaterat till etik, genus, klass, etnicitet och ålder påverkar handledningsprocessen
- genomföra det professionella handledningssamtalet samt reflektera över och kritiskt granska sin egen förmåga och sina föreställningar som handledare/huvudhandledare
- analysera och värdera konsekvenser av bedömning av studenters lärande
- självständigt söka och värdera erfarenhets- och evidensbaserad kunskap och stimulera och vägleda studenter i detta, samt återföra förslag på förbättringar inom ämnesområdet till verksamheten
Eng A och Sv för grundläggande behörighet för högskolestudier. Undantag kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande. Sjuksköterskeexamen eller annan högskolexamen inom vårdområdet samt Handledning i verksamhetsförlagd utbildning inom vårdområdet steg I, 7,5 hp eller motsvarande.
Kursen är en IT-stödd distansutbildning och läses som halvtidsstudier med 1-2 sammankomster (2- 3 dagar) på kursorten. Kontakten med lärare och kurskamrater sker framförallt via en webbaserad lärplattform. Eftersom nätburen undervisning tillämpas skall studenten ha tillgång till dator med Internetuppkoppling eller till lärcentrum (www.khis.org) där motsvarande teknik kan nyttjas. Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt. Kursen bygger på litteraturstudier, föreläsningar och studieuppgifter (individuellt och i grupp) relevanta för kursens innehåll och som svarar mot de förväntade studieresultaten.
Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). Kursen examineras individuellt i form av skriftlig inlämningsuppgift samt examinerande seminarier.
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Inga generella tillgodoräknanden tillämpas. Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programrådet. Dessförinnan görs en bedömning av kursansvarig lärare som också lämnar förslag till beslut.
www.student.umu.se/regelsamlingen
Lärprocesser i högre utbildning
Bron Agnieszka, Wilhelmson Lena (red.)
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05266-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ekebergh Margaretha
Att lära sig vårda : med hjälp av handledning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 216 s. :
ISBN: 978-91-44-04471-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Klinisk utbildning i högskolan : perspektiv och utveckling inom verksamhetsförlagd utbildning
Mogensen Ester, Thorell-Ekstrand Ingrid, Löfmark Anna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 157 s. :
ISBN: 978-91-44-05729-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
5., bearb., uppdaterade och kompletterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 359 s. :
ISBN: 978-91-44-07488-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Säljö Roger
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
2. uppl. : Stockholm : Norstedts : cop. 2000 : 279 s. :
ISBN: 978-91-1-302863-7 (1. tr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Felaktigt årtal - ska vara 2010.
Relevanta artiklar, avhandlingar och andra publikationer inom området tillkommer.
Bondestam Fredrik
Könsmedveten pedagogik för universitets- och högskolelärare : en introduktion och bibliografi
1. uppl. : Stockholmb Liber,c 2004e (Halmstad : Liber : 2004 : 87 s. :
ISBN: 91-47-05237-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Omvårdnadsorienterad kommunikation : relationsetik, samarbete och konfliktlösning
Eide Hilde, Eide Tom, Glad Anette
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 526 s. :
ISBN: 978-91-44-05331-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Fossum Björn
Kommunikation : samtal och bemötande i vården
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 445, [3] s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32428-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04709-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Nyström Monica E.
Utvecklings- och förbättringsarbete inom vården : lärdomar från forskning och goda verksamhetsexempel
Stockholm : Sveriges kommuner och landsting : 2007 : 238 s. :
ISBN: 978-91-7164-301-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Yrkesmässig handledning - mer än ord
Tveiten Sidsel, Larson Per
3., [uppdaterade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 323 s. :
ISBN: 978-91-44-05588-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning & klinisk verksamhet
Willman Ania, Stoltz Peter, Bahtsevani Christel
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-05644-9
Se Umeå UB:s söktjänst