Engelskt namn: Necessities of Human Life
Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2015-01-18 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2016-01-25
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2016-01-24
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2015-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-23 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2012-01-22
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2011-01-16
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-18 och 2010-08-29
Kurskod: 3OM037
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2009-05-31
Reviderad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2013-06-19
Kursen omfattar teorier från olika kunskapsområden som psykologi, sociologi, pedagogik, omvårdnad och folkhälsa. Människans utveckling från foster till vuxen, såväl som individens utveckling utifrån olika utvecklingspsykologiska perspektiv studeras, liksom strategier att hantera stress och kriser i samband med förändrade livsbetingelser. Människans livsvillkor relaterat till ålder, genus, klass och etnicitet behandlas. Kommunikationsteorier och samtalsmetodik ingår. Pedagogiska metoder studeras och relateras till praktiskt handlande i undervisningssituationer.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- beskriva individens utveckling under livscykeln utifrån olika teorier
- förklara hur människans livsvillkor påverkar hälsan utifrån individ-, grupp- och
samhällsnivå samt ge exempel på samband mellan hälsa/ohälsa och ålder, genus, klass
och etnicitet
- beskriva normalförlopp under graviditet och förlossning
- beskriva fysisk, psykisk och social stress och hur stress påverkar människan samt
bemästringsstrategier
- beskriva kriser och krisförlopp samt olika sätt att hantera kriser
- beskriva och tillämpa kommunikationsteorier samt reflektera över hur språk och symboler relaterade
till ålder, genus, klass och etnicitet påverkar kommunikation och samspel i möten
- redogöra för pedagogiska metoder av betydelse i patientundervisning.
- förklara och tillämpa grundläggande principer vid akut omhändertagande enligt L-ABCDE.
För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser i termin 1.
Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion.
Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, föreläsningar, obligatoriskt moment och seminarier. Seminarier är poänggivande. Genomgående skall kursinnehållet bygga på tillgänglig vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet.
Examination
Som betyg används en tregradig betygsskala, underkänd, godkänd eller väl godkänd. Kursen examineras individuellt vilket sker i form av skriftlig tentamen. För att bli godkänd på kursen krävs godkänd tentamen och medverkan i obligatoriska moment. Betyget utgör en sammanräkning av kursens poänggivande moment.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om såväl tidigare utbildning som motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
http://www.student.umu.se/regelsamlingen
Borgfeldt Christer
Obstetrik och gynekologi
4., [upptaterade] uppl.: Lund: Studentlitteratur AB: 376 s: ISBN: 978-91-44-05514-5 : 2010 :
Obligatorisk
Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa
Edberg Anna-Karin, Wijk Helle (red)
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 852 s. :
ISBN: 978-91-44-04876-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Omvårdnadsorienterad kommunikation : relationsetik, samarbete och konfliktlösning
Eide Hilde, Eide Tom, Glad Anette
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 526 s. :
ISBN: 978-91-44-05331-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt
Friberg Febe, Öhlén Joakim (red)
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 478 s. :
ISBN: 978-91-44-04906-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Folkhälsofrågor ur ett genusperspektiv: arbetsmarknad, maskuliniteter, medikalisering och könsrelaterat våld
Hammarström Anne, Hensing Gunnel
Statens folkhälsoinstitut ISBN: 978-91-7257-552-3 : 2008 :
http://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationer/Folkhalsofragor-ur-ett-genusperspektiv/
Obligatorisk
Utvecklingspsykologi
Hwang Philip, Nilsson Björn
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2011 : 376 s. :
ISBN: 978-91-27-13074-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Prehospitalt akut omhändertagande: enligt principen L-ABCDE
Jande-Waldau Charlotta, Winarve Birgitta
Karlstad: Räddningsverket: 151 s : 2013 :
https://www.msb.se/sv/Produkter--tjanster/Publikationer/Publikationer-fran-MSB/Prehospitalt-akut-omhandertagande-Enligt-principen-L-ABCDE/
Obligatorisk
Vårdhandboken
Vårdhandboken-Inera AB :
http://www.vardhandboken.se/
Obligatorisk
Folkhälsan i Sverige : årsrapport 2013
Stockholm : Socialstyrelsen : 2013 : 92 s. :
Fulltext
Obligatorisk
Relevanta artiklar och andra publikationer tillkommer.