Engelskt namn: Leadership in Health Care, Sub-course 1, 2 and 3
Denna kursplan gäller: 2010-01-18 till 2010-08-29 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2012-01-23
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-24 och 2012-01-22
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2011-01-23
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2011-01-16
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-18 och 2010-08-29
Kurskod: 3OM042
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2009-05-31
Reviderad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2009-11-23
Kursen omfattar hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens organisation, styrning och ekonomi. Vårdverksamheter studeras i ett historiskt, nutids- och framtidsperspektiv. Samhällsekonomi, ekonomisk hushållning och aspekter på hållbar utveckling behandlas. Dessutom studeras organisations- och ledarskapsteorier där klass, genus och transkulturella aspekter ingår. Sjuksköterskans funktion som ledare av omvårdnadsarbetet studeras. Även informationens och kommunikationens användning och betydelse i vård och omsorg behandlas. Kunskaper om förbättrings- och kvalitetsarbete inom vården studeras. Arbetsrelaterad ohälsa/prevention studeras och problematiseras. Samverkan med andra yrken och professioner inom vården belyses.
Förväntade studieresultat delkurs 1, teoretiska studier 7,5 högskolepoäng Efter avslutad kurs skall studenten kunna beskriva hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens organisation, styrning och ekonomi beskriva teorier om organisation, ledarskap och organisationsutveckling redogöra för arbetsrätt och yrkesrätt av relevans för sjuksköterskans ledande funktion redogöra för och förstå sjuksköterskans ledande ansvar och funktion i omvårdnad beskriva arbetsrelaterade konflikter och konfliktlösning beskriva faktorer som har betydelse för hälsa i arbetslivet samt hur arbetsrelaterad ohälsa kan förebyggas redogöra för hur makt- och genusordning påverkar ledarskapet och vården beskriva metoder för förbättrings- och kvalitetsarbete samt genomföra ett personligt förbättringsarbete Förväntade studieresultat delkurs 2, verksamhetsanknutna studier, 3 högskolepoäng Efter avslutad kurs skall studenten kunna visa förmåga att leda, prioritera, fördela och delegera samt samordna och utvärdera omvårdnadsarbetet utifrån patientens behov visa förmåga att i samverkan med andra yrken och professioner föreslå förbättrings- och kvalitetsarbete med fokus på patientsäkerhet och evidensbaserade insatser tillämpa informations- och kommunikationsteknik (IKT) i vård och omsorg kritiskt granska och reflektera över vårdprocesser Förväntade studieresultat delkurs 3, teoretiska studier 4.5 högskolepoäng Efter avslutad kurs skall studenten kunna analysera och reflektera över sjuksköterskans roll som ledare i omvårdnadsarbetet och som medlem i team analysera hinder och möjligheter för implementering av evidensbaserad omvårdnad beskriva patientnära prioriteringar med stöd av nationella beslut analysera organisationens, chef- och ledarskapets samt medarbetarskapets betydelse för vårdens kvalitet och arbetsmiljö ge exempel på genomförande och implementering av förbättringsarbete i vården ge exempel på tillämpning av arbetsrätt beskriva sjuksköterskans roll för hållbar utveckling
Standarsbehörighet A. Standardbehörighet F.1.1 Ma B+ Sh A+ Nk B (alt. Fy A + Ke A+ Bi A) (Naturkunskap B kan också ersättas med motsvarande kurser i omvårdnadsprogrammet). För tillträde till delkurs 1 krävs godkända kurser/delkurser i termin 1 och 2 samt genomgångna kurser i termin 3. För tillträde till delkurserna 2 och 3 krävs godkända resultat i samtliga kurser/delkurser i terminerna 1-4 samt genomgångna kurser/delkurser i termin 5.
Kursen är fördelad på tre delkurser varav den första om 7,5 högskolepoäng genomförs i termin 4, den andra om 3 högskolepoäng som verksamhetsanknutna studier under termin 6 och den tredje om 4,5 poäng som teoretiska studier med tillämpningsövningar under termin 6. Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, metodövningar, seminarier och föreläsningar. Genomgående skall kursinnehållet bygga på tillgänglig vetenskaplig kunskap och reflektion över beprövad erfarenhet.
Som betyg i delkurserna ett och tre används en tregradig betygsskala, underkänd, godkänd eller väl godkänd. I delkurs två används en tvågradig betygsskala. Delkurserna examineras individuellt vilket kan ske i skriftlig och muntlig tentamen och i seminarieform. Antalet provtillfällen är begränsat till totalt fem i respektive delkurs. I övrigt se utbildningsplan. Student som har underkänts två gånger för viss kurs, del av kurs eller i verksamhetsanknutna studier har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Tillgodoräknande Inga generella tillgodoräknanden tillämpas. Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programkommittén. Dessförinnan görs en bedömning av kursansvarig lärare som också lämnar förslag till beslut.
http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/index.html
(O)jämställdhet i hälsa och vård : en genusmedicinsk kunskapsöversikt
Stockholm : Sveriges kommuner och landsting : 2007 : 127 s. :
http://www.brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc39045_1.pdfz Fulltext
ISBN: 978-91-7164-259-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Arbetsrätt
Andersson Anderz, Edström Örjan, Zanderin Lars
3., rev. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 206 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708802o.jpg
ISBN: 978-91-47-08802-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Integrerad organisationslära
Bruzelius Lars H., Skärvad Per-Hugo, Hofvander Niklas
9., helt rev. uppl. / b [tecknare: Niklas Hofvander] : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 474 s. :
ISBN: 91-44-03394-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Carlsson P
Vårdens alltför svåra val? : Kartläggning av prioriteringsarbete och analys av riksdagens principer och riktlinjer för prioriteringar i hälso- och sjukvården
Linköping : PrioriteringsCentrum : [2007] : 184, 15 s. :
Sjuksköterskors resonemang om patientnära prioriteringar : en intervjustudie
Lämås Kristina, Jacobsson Catrine
Linköping : PrioriteringsCentrum : [2004] : 38 s. :
http://www.imh.liu.se/halso-och-sjukvardsanalys/prioriteringscentrum/publikationer/prioriteringscentrums-rapportserie-2004-2006/1.192913/2004.1.pdf
Nilsson Kerstin
Att vara chef och ledare för omvårdnadsarbete
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 175 s. :
ISBN: 91-44-03835-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Palm Ernsäter Torie
Strategi för att utveckla vården
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening : 2008 : 23 s. :
http://www.swenurse.se
ISBN: 978-91-85060-12-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Raadu Gunnel
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården.
senaste upplagan : Stockholm b Liber : Liber : 9 s. (716 s.) :
ISBN: 91-47-05331-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Sveriges kommuner och landsting
Gör och lär : ett smakprov på förbättringskunskapens teori och praktik i hälso- och sjukvården
2. utg., 1. uppl. : Stockholm : Sveriges kommuner och landsting : 2005 : 71 s. :
http://www.skl.se
ISBN: 91-7164-126-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Waldau Susanne
Orienteringshjälp för ledare : kunskapstillväxt i ett snårigt vårdlandskap
Umeå : Västerbottens läns landsting : cop. 2007 : 71 s. :
ISBN: 978-91--6630442-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
Willman Ania, Stoltz Peter, Bahtsevani Christel
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 172 s. :
ISBN: 91-44-04578-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Relevanta vetenskaplig artiklar och rapporter.
Öppna prioriteringar inom arbetsterapi och sjukgymnastik
Broqvist Mari, Jacobsson Catrine
Linköping : PrioriteringsCentrum : [2004] : 32 s. :
Ekstrand Per
"Tarzan och Jane" : hur män som sjuksköterskor formar sin identitet
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör] : 2005 : 190, [10] s. :
ISBN: 91-554-6352-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Meanings of being a supervisor for care providers suffering from burnout: from initial signs to recuperation.
Ericson-Lidman E, Strandberg G
Umeå : Journal of Nursing Management 17. : 2009 :
Läsanvisning: Sid. 366-375.
Kropp och genus i medicinen
Hovelius Birgitta, Johansson Eva E. (red)
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 475 s. :
ISBN: 91-44-03217-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Idvall Ewa
Kvalitetsindikatorer inom omvårdnad
5., [utök.] uppl. : Stockholm : Gothia :b Svensk sjuksköterskeförening : 2009 : 176 s. :
ISBN: 978-91-7205-644-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Sjuksköterskan, ledande och ledare inom omvårdnad
Kihlgren Mona, Johansson Gunilla
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 108 s. :
ISBN: 91-44-00829-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Linderoth H
Från vision till integration - Infusion av telemedicin. En översättningsprocess
Institutionen för företagsekonomi, Handelhögskolan Umeå universitet : 2000 :
Liss Per-Erik
Fördelning, prioritering och ransonering av hälso- och sjukvård : en begreppsanalys
2., rev. uppl. : Linköping : PrioriteringsCentrum : [2004] : iii, 46 s. :
Leadership roles and management functions in nursing : theory and application
Marquis Bessie L., Huston Carol Jorgensen.
6., [updated] ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2009 [dvs. 2008] : xviii, 654 s. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0801/2007040508-d.html
ISBN: 978-0-7817-7246-4 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Robertsson Hans
Maskulinitetskonstruktion och könssegregering i sjukvård : manliga sjuksköterskor och hegemonisk maskulinitet
Stockholm : Arbetslivsinstitutet : 2002 : [4], 38, [2] s. :
ISBN: 91-7045-657-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Rosengren Kristina
En hälso- och sjukvårdsorganisation i förändring : från distanserat till delat ledarskap
Jönköping : Hälsohögskolan : 2008 : 84 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-2922z Fulltext
ISBN: 978-91-85835-04-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Om makt och kön : Näringsdepartementet. I spåren av offentliga sektorns omvandling
SOU 1997:83 , Sundin Elisabeth
Stockholm : Fritze : 1997 :
http://www.regeringen.se
Läsanvisning: SOU 1997:83
SOU 2001:8
Prioriteringar i vården. Perspektiv för politiker, profession och medborgare : Slutbetänkande från Prioriteringsdelegationen
Genusperspektiv på vård och omvårdnad.
Strömberg Helèn, Eriksson Henrik
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
Prioritering av omvårdnad : ett diskussionsunderlag baserat på insatser vid stroke
Svensk sjuksköterskeförening. Vårdförbundet , Svenska Läkaresällskapet
Stockholm : 2004 :
http://www.swenurse.se