Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Radiografi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2009-05-31
Reviderad av: Programrådet för sjuksköterskeprogrammet (PRS), 2011-06-27
Innehåll
Kursen omfattar vetenskapsteori, kvalitativa forskningsmetoder, datainsamling, bearbetning och analys. Forskningsetik ingår, liksom sökning och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur. Genus, klass och etnicitet relaterat till kvalitativ forskning behandlas under kursen.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- beskriva olika vetenskapliga paradigm och begrepp
- beskriva forskningsprocessens steg med fokus på metoder för datainsamling och analys vid kvalitativa metoder
- genomföra databaserad litteratursökning och kritiskt granska metod, resultat och trovärdighet i en vetenskaplig artikel där kvalitativ metod tillämpats
- genomföra textanalyser och tillämpa begreppen domän, kategori och tema
- reflektera omkring genus, klass och etnicitet i relation till forskning med kvalitativ ansats
- diskutera forskningsetiska aspekter
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt Univ: 60 hp (40 p) i ämnet omvårdnad eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Kursen läses som halvtidsstudier och är delvis nätburen med 1-2 sammankomster á 3-4 dagar på kursorten. Tyngdpunkten ligger på studentens egna litteraturstudier, reflektion med kurskamrater och feedback från lärare. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, seminarier, grupparbeten och föreläsningar. Kontakten med lärare och kurskamrater sker framförallt via en webbaserad lärplattform, som studenten får introduktion i vid kursstart. Föreläsningar ges till stor del över internet och eftersom nätburen undervisning tillämpas bör studenten ha tillgång till dator och internetuppkoppling via bredband eller till ett lärcentrum (www.khis.org), där motsvarande teknik kan nyttjas.
Examination
Som betyg används en tregradig betygsskala, underkänd, godkänd eller väl godkänd. Kursen examineras med en individuell tentamen samt i form av fortlöpande inlämningsuppgifter som är relaterade till förväntade studieresultat.
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. För att bli godkänd på hela kursen, krävs att samtliga prov är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar.
TILLGODORÄKNANDE
Inga generella tillgodoräknanden tillämpas. Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programrådet. Dessförinnan görs en bedömning av kursansvarig lärare som också lämnar förslag till beslut.
Litteratur
Giltig från:
2013 vecka 36
Kurslitteratur
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård Granskär Monica, Höglund-Nielsen Birgitta 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 249 s. : ISBN: 978-91-44-07699-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Henricson Maria Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 590 s. : ISBN: 978-91-44-07135-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Thurén Torsten Vetenskapsteori för nybörjare 2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. : ISBN: 978-91-47-08651-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning & klinisk verksamhet Willman Ania, Stoltz Peter, Bahtsevani Christel 3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 192 s. : ISBN: 978-91-44-05644-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Ann Genusperspektiv på vårdvetenskap Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2009 : 62 s. : Fritt tillgänglig via www.uka.se ISBN: 978-91-85027-71-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
http://gsociology.icaap.org/methods/qual.htm (om kvalitativa metoder)
Dessutom tillkommer vetenskapliga artiklar.